Performancing Metrics

اتاق ایران کاغذ بازی را کنار بگذارد | اتاق خبر
کد خبر: 356327
تاریخ انتشار: 12 تیر 1395 - 14:11
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با اتاق خبر
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ضمن ارزیابی عملکرد اتاق ایران و تهران در یک سال گذشته تاکید کرد: اتاق ایران باید بوروکراسی و کاغذ بازی را کاهش دهد.

عملکرد هشتمین دوره ی اتاق بازرگانی ایران محل بحث بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است و در شرایطی که اقتصاد ایران عصر جدیدی را بعد از دوران تحریم سپری می کند؛ سطح انتظارات از پارلمان بخش خصوصی به جهت دفاع از حقوق فعالان این عرصه بالا رفته است. این موضوع بهانه ای شد تا اتاق خبر گفت و گویی را با رضا پدیدار ترتیب دهد که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه بیش از یک سال از عمر دوره هشتم اتاق های بازرگانی می گذرد، عملکرد اتاق را چطور ارزیابی می کنید؟

عملکرد اتاق بازرگانی به صورت کلی در یکسال اخیر، فراهم کردن زمینه های تعامل موثر با مقامات مسئول مرتبط و تصمیم گیرنده در خصوص توسعه اقتصادی کشور بوده است. اتاق بازرگانی در طی این یک سال عملکرد خود را بر سیاست های مبتنی بر سیاست های اقتصادی کلان کشور که بخشی از آن اقتصاد مقاومتی بود متمرکز کرد، این مجموعه بیشتر در خصوص احیای اقتصاد کشور با محوریت درون گرایی و برون گرایی بر زیر ساخت ها فعالیت کرده است.

از دیگر عملکردهای اتاق افزایش توان مقاومت و پایداری واحدهای اقتصادی که دچار رکود و ضعف اقتصادی شده اند در کنار هدف گزاری های دولت است، برای تحقق این امردر بازار سرمایه و هدف گزاری های صادرات اقداماتی صورت گرفت که به دلیل موانعی مانند بدنه میانی دولت (مدیران و کارشناسان) تاثیر گذاری این امر کم بود.

یکی از کارهای مهم اتاق بازرگانی در دوره هشتم در زمینه توسعه سرمایه گذاری و افزایش رقابت پذیری در حوزه کالا خدمات بوده است، اوایل سال گذشته و اواخر امسال نیز سیاست غلط تثبیت نرخ ارز مطرح شد که نوسانات شدید بین تورم جهانی و تورم داخلی به وجود آمد و آثار مخرب زیادی را در پی داشت و این مسئله از جمله مسائلی بود که وقت اتاق و کمیسیون های تخصصی را گرفت.

از مسائلی که اتاق بازرگانی در خصوص آن فعالیت های زیادی را انجام داده است، تعیین ارزش حقیقی پول ملی و تاکید بر ضرورت هایی که برای حفظ اقتصاد ملی در عرصه جهای احتیاج داریم می باشد که این امر نشان داد عملکرد دستوری در تعیین نرخ ارز کار درستی نیست، عملکرد دستوری نرخ ارز باعث توسعه کالا قاچاق و رانت نرخ ارز شد.

این مسائل باعث تحت شعاع قرار دادن سلامت اداری شد و باعث نظارت های غیرضروری در بنگاه های اقتصادی که عملکرد شفافی داشتند شد و آن را زیر سوال برد.

در مجموع سیاست ها و روش هایی که اتاق بازرگانی در این یکسال انجام داده است صیانت ازایجاد قدرت اقتصادی برای واحدهای تولیدی، فعالان اقتصادی و توسعه صادرات بوده است.

در حال حاضر اتاق ایران و اتاق تهران دارای چه نواقصی است؟

از نواقصی که اتاق ایران دارد زیاد بودن نظام بوروکراسی و کاغذ بازی است، اتاق ایران باید از تفکر وزارت خانه ای و نگاه دولتی خارج شود و نیز در خصوص شناسایی و حذف موانع کسب و کار تلاش بیشتری را انجام دهد، نظام مالیالت گیری باید سازماندهی شود تا مالیات ستانی از اقتصاد شفاف کاهش یافته و اقتصاد زیر زمینی پیگیری و منحل شود، مالیات ارزش افزوده نیز یکی از مشکلاتی است که در خصوص آن طرح هایی به دولت پیشنهاد شده است.

به طور کلی بهترین برنامه ریزی اتاق ایران و تهران در یکسال گذشته چه بوده است؟

مهمترین اقدام صورت گرفته در این یک سال هوشیار کردن دولت نسبت به فعالان اقتصادی بوده است به گونه ای که در اخذ یک تصمیم به طور قطع نظر فعالان اقتصادی به کار برده شود، از دیگر اقدامات صورت گرفته برطرف کردن موانع کسب و کار بوده که به نتایج مطلوبی ختم شده است، شفاف سازی و تفکیک اقتصاد زیر زمینی از اقتصاد شفاف از اقداماتی بوده است که خوشبختانه این امر باعث کاهش قاچاق از 20 میلیارد دلار به 14 میلیارد دلار بوده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید