Performancing Metrics

پیوستن ایران به WTO مشروط به موافقت کاخ سفید | اتاق خبر
کد خبر: 356354
تاریخ انتشار: 12 تیر 1395 - 12:39
بهمن آرمان در گفتگو با اتاق خبر اعلام کرد
با توجه به اینکه آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان را داراست به نظر می رسد که ورود ایران به سازمان تجارت جهانی منوط به موافقت امریکا باشد.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: یک کارشناس مسائل اقتصادی در مورد احتمال پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، ورود ایران به این سازمان را منوط به تایید آمریکا اعلام کرد.

بهمن آرمان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به تلاش های ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی گفت: سازمان تجارت جهانی یک تشکیلاتی است که مقررات داد و ستد کالا را بین کشور ها تعیین  می کند و در بین کشور هایی که تاکنون به این سازمان پیوسته اند کشورهایی وجود دارند که از نظر اقتصادی در رتبه پایین تری از ایران قرار دارند. بنابراین ورود ایران به این سازمان امکان پذیر است اما ورود کشور های جدید منوط به تایید آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان است.

آرمان با اشاره به مشکلات ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی به دلیل مخالفت های آمریکا گفت: در رابطه با ایران، آمریکایی ها اخیرا گفته اند با ورود ایران به این سازمان مشکلی ندارند و در حال حاضر همه چیز به تصمیم مقامات ایرانی بستگی دارد. متاسفانه رسانه های گروهی در ایران بدون داشتن اطلاعات کافی این مطلب را عنوان می کنند که با ورود ایران به این سازمان تعرفه های گمرکی برداشته می شود و با ورود آزادانه کالاها به کشور صنایع داخلی و تولیدات ملی کشور به ورطه نابودی می افتند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: این عقیده که با ورود آزادانه کالاها به کشور صنایع داخلی کشور از بین خواهد رفت اشتباه است. برای مثال آمریکا با وضع تعرفه گمرکی بالا بر واردات ارزان قیمت محصولات فولادی چین از ورود بی رویه این محصول به آمریکا جلوگیری کرد.

وی در مورد آمادگی اقتصاد ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی تصریح کرد: باید به این واقعیت توجه کرد که اقتصاد ایران بسیار پرتنش است و دارای ساختار منسجم و مشخصی نیست. به همین دلیل نیاز است که اصلاحاتی در زمینه اقتصادی در ایران صورت بگیرد. با این حال اگر اراده سیاسی برای ورود به این سازمان وجود داشته باشد، با توجه به ظرفیت های اقتصادی ایران پذیرش در سازمان تجارت جهانی بسیار قابل دسترس است.

آرمان افزود: در شرایط فعلی صنایع ساخت لوازم خانگی در ایران بعد از ورود به سازمان تجارت جهانی با ورود محصولات مشابه دوام نخواهد آورد. با این حال با ورود به این سازمان مردم می توانند از کالاهای مشابه ولی با کیفیت بالا استفاده کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با ذکر مثالی در مورد ادغام بانک ها و خودروسازها گفت: با توجه به این مسائل تولید اقتصادی در جهان در حال متمرکز شدن است و برای مثال تولید کشتی در جهان از آمریکا و اروپا به چین و ژاپن منتقل شده است.

 وی  متمرکز شدن تولید در اقتصاد کشور را از نتایج ورود به سازمان تجارت جهانی خواند و افزود: در جهان امروز هیچ کشوری در همه زمینه ها دارای مزایای نسبی نیست. برای مثال در ایران اصرار بر تولید و خودکفایی در زمینه کاشت دانه های روغنی است. این در حالی است که  ایران نمی تواند به دلیل شرایط جغرافیایی خود این محصول را تولید کند. با این حال ورود به این سازمان می تواند باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران شود.  

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید