Performancing Metrics

جدال آنومالی «دی۱۹» با محیط‌زیست | اتاق خبر
کد خبر: 356654
تاریخ انتشار: 14 تیر 1395 - 15:44
جدال میان معدن و محیط‌زیست را می‌توان داستانی بی‌پایان دانست. بحث میان این دو بخش بارها فعالیت‌های معدنی را به تعطیلی کشاند. البته در مقابل سازمان محیط‌زیست نیز ادعا می‌کند فعالیت‌های معدنی توانسته به پناهگاه‌های حیات وحش و محیط‌زیست خسارات جبران ناپذیری

به گزارش اتاق خبر، گاه این اختلافات می‌تواند به فعالیت‌های اقتصادی نیز آسیب بزند. در نتیجه بهتر است بخش معدن و محیط‌زیست به جای مقابله با یکدیگر به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات‌شان باشند تا بتوانند با تعامل در کنار یکدیگر فعالیت کنند.


نگاهی بر آنومالی «دی ۱۹»
مصادیق بسیاری در بخش معدن وجود دارد که سازمان حفاظت محیط‌زیست از شروع به کار یا ادامه آن روند جلوگیری کرده است. در واقع از دیدگاه فعالان بخش معدن سازمان محیط‌زیست به جای یافتن راهکارهای مناسب صورت مسئله را پاک می‌کند. این روش تنها به عنوان مسکنی موقت عمل خواهد کرد، زیرا معدن نیز برای ادامه حیات خود نیاز به فعالیت دارد. گاه منابع معدنی در مناطقی قرار می‌گیرد که می‌تواند در مجاورت پناهگاه حیات وحش یا منطقه حفاظت شده باشد اما در صورتی که معدنکاران ما آموزش‌های لازم به منظور حفظ منابع طبیعی و حیات وحش را گذرانده باشند دیگر جای هیچ نگرانی باقی نخواهند ماند. آنومالی«دی۱۹» را می‌توان جزو محدوده‌هایی دانست که سال‌ها در انتظار اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست برای شروع عملیات‌های اکتشافی بوده است.
 شاید در سال‌های ابتدایی شناسایی ذخیره این محدوده، جلوگیری از صدور مجوز چندان موضوع نگران کننده‌ای نبود اما با گذشت زمان و کاهش ذخیره معدن چادرملو کم‌کم این موضوع به یکی از مشکلات اصلی این مجتمع تبدیل شد.  در واقع امروز مدیران چادرملو نگران زمانی هستند که ذخیره این معدن به اتمام رسیده و همچنان مجوزها برای فعالیت در آنومالی دی۱۹ صادر نشده باشد.


هشدار درباره تبعات تاخیر در واگذاری آنومالی دی۱۹ به چادرملو
در همین‌باره سید محمد ابریشمی، مدیر مجتمع چادرملو درباره آخرین وضعیت آنومالی دی۱۹ اظهار کرد: متاسفانه مدیران کشور در بخش معدن با تاخیر درباره موضوعی تصمیم‌گیری می‌کنند این در حالی است که تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند ضررهای بسیاری را به فعالیت‌های معدنی وارد کند. چادرملو از سال ۱۳۸۴ تا به امروز برای این معدن درخواست مجوز کرده زیرا این معدن در مرحله شناسایی قرار داشته و نیازمند اکتشاف، عملیات ژئوفیزیک و مجهز شدن است به‌طوریکه انجام این عملیات‌ها نیازمند صرف زمانی ۵ ساله خواهد بود.

به گزارش ماین‌نیوز، وی ادامه داد: متاسفانه همچنان این طرح درگیر بوروکراسی‌های اداری و دولتی است. در واقع بوروکراسی اداری را می‌توان بزرگترین مانع در توسعه بخش‌های مختلف صنعتی دانست. ابریشمی تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های انجام شده همچنان موفق به دریافت مجوز از سوی محیط‌زیست نشده‌ایم این در حالی است که مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو یکی از حامیان اصلی محیط‌زیست و حیات وحش بوده و از شکار در این منطقه جلوگیری کرده است. به گفته مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو، سازمان محیط‌زیست در حالی از اعطای مجوز به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو خودداری می‌کند که یک سوم منطقه آنومالی دی۱۹ خارج از پناهگاه حیات وحش است. ابریشمی همچنین با انتقاد از این موضوع اظهار کرد: شاید ۵ سال آینده با اتمام ذخیره معدن چادرملو، مدیران به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشند که البته دیگر خیلی دیر خواهد بود. وی درباره ذخیره معدن چادرملو افزود: معدن چادرملو حدود ۱۰۰میلیون تن ذخیره دارد که این میزان تنها پاسخگوی نیاز ۶ تا ۷ سال آینده خواهد بود اما در سال‌های آخر به دلیل کاهش فضا مجبور به کاهش ظرفیت خواهیم بود. در نتیجه عمر معدن حدود ۵ سال پیش‌بینی می‌شود. حال در صورتی که در آن زمان مدیران راهکاری برای حل این مشکل داشته باشند، با ۵ سال توقف کاری بین معدن قدیمی و معدن جدید روبه‌رو خواهیم شد. به گفته ابریشمی برای حل این مشکل تا به حال مکاتبات و جلسات بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو داشته‌ایم اما متاسفانه تصمیم نهایی برای آن گرفته نشده است. وی با اعلام خطر درباره تاخیر در تصمیم‌گیری بیان کرد: پیش از این نیز بارها درباره رو به اتمام بودن ذخیره معدن چادرملو هشدار داده‌ایم اما مسئولان کشوری هیچ اقدامی در این‌باره انجام نداده‌اند.


واگذاری آنومالی «دی۱۹» به چادرملو و چغارت
به گزارش صمت، پیش از این محمدرضا علمدار، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد از واگذاری آنومالی دی۱۹ به چادرملو و چغارت خبر داده بود. به گفته وی، با این اقدام، توانستیم امتیاز بهره‌برداری از سنگ‌آهن این معدن را برای استان یزد حفظ کنیم و این اتفاقی خوب در حوزه معدن در استان یزد است. در تیر سال ۹۲، امام جمعه بافق اظهار کرده بود، به تازگی نقشه‌ای از منطقه جغرافیایی بافق مشاهده کردیم که نشان می‌دهد آنومالی سنگ‌آهن دی ۱۹ متعلق به بافق است. حال باید منتظر ماند تا سرنوشت آنومالی دی ۱۹ مشخص شود اما نباید فراموش کرد در صورت تصمیم‌گیری دیر هنگام در این‌باره علاوه بر تاثیر منفی در بخش معدن منجر به از دست رفتن اشتغال تعداد بسیاری از کارگران چادرملو خواهد شد.


مشکلات «دی ۱۹» همچنان باقی است
محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در گفت‌و گو با صمت درباره بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» اظهار کرده‌بود: بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» در انتظار مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست است. به گفته نوریان، برای اخذ مجوز چند بار اقدامات لازم انجام شده است. متاسفانه بخشی از محدوده در منطقه حفاظت شده قرار گرفته در نتیجه سازمان حفاظت از محیط‌زیست با فعالیت در این منطقه مخالفت می‌کند. این سازمان باید برای رفع این مشکل راهکاری ارائه دهد که براساس آن بتوانیم از ذخایر موجود در آنومالی «دی۱۹» بهره‌برداری کنیم. حال هر چه به پایان ذخیره معدنی چادرملو نزدیک می‌شویم هشدارها نسبت به شروع فعالیت در آنومالی دی ۱۹ شدت می‌گیرد. همچنین مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگوی با ماین نیوز درباره ذخیره معدن چادرملو و فعالیت در آنومالی دی۱۹ اظهار کرد: ذخیره معدن چادرملو حداکثر ۵ سال دیگر به پایان خواهد رسید.

 

برای فعالیت در آنومالی دی۱۹ به تازگی استاندار یزد نامه‌ای را به محیط‌زیست استان نوشته‌اند و سازمان محیط‌زیست استان این نامه را به تهران ارجاع داده‌اند اما تا زمانی که جلسات مشترکی برگزار نشود و مسئولان نتوانند تصمیمی منطقی در این‌باره اخذ کنند، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند. محمود نوریان افزود: شاید زمانی مسئولان به فکر حل این مشکل خواهند افتاد که ذخیره معدن چادرملو تمام شود. این در حالی است که معدن چادرملو ۶۹ درصد از فعالیت اقتصادی استان در بخش معدن را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه آنومالی دی۱۹ ذخیره‌ای عمقی است در نتیجه اکتشافات در این محدوده زمان‌بر خواهد بود و باید پس از انجام اکتشافات، طراحی معدن برای استخراج انجام شود. به گفته نوریان، جالب است که حتی یکبار هم سازمان محیط‌زیست درخواستی از ما برای ارائه توضیحات نداشته است تا با روند کار ما آشنا شود. این در حالی است که شاید معدنچیان بیشتر از محیط‌زیست به فکر حفظ منابع زیست‌محیطی باشند. وی ادامه داد: مسئولان و همکاران ما در محیط‌زیست تنها شعارهای حفاظتی سر می‌دهند در حالی که معدنی‌ها در عمل محافظ محیط‌زیست هستند. نوریان تصریح کرد: شاید اینکه محیط‌زیست، برخی تخریب‌ها توسط معادن کوچک و متوسط را معیاری برای سنجش تمامی معادن می‌داند، اقدامی نادرست باشد. اعتقاد ما بر این است که معدنی‌ها در حفظ محیط‌زیست بسیار کوشاتر از سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند. برای بررسی این حرف بهتر است سفری به چادرملو داشته باشند تا با اقدامات زیست‌محیطی ما آشنا شوند. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به موضوع شکار حیات وحش نیز افزود: نمونه بارز این موضوع را می‌توان در معدن «طزره» مشاهده کرد. من حدود ۲۰ سال در این معدن فعالیت می‌کردم. ما در محدوده معدن اجازه شکار حتی به شکاربانان را نمی‌دادیم. باید محیط‌زیست به این مسائل توجه کرده و دست از شعار دادن برداشته و از این موضوع الگوبرداری کند.

منبع: صمت

95102

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید