Performancing Metrics

نخستین اوراق رهنی مسکن در فرابورس به فروش رسید | اتاق خبر
کد خبر: 356738
تاریخ انتشار: 14 تیر 1395 - 18:47
دقایقی قبل همزمان با آیین رونمایی انتشار نخستین اوراق رهنی مسکن، معاملات 300 میلیارد تومانی این اوراق به طور رسمی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس کلید خورد.

اتاق خبر:صبح امروز یکشنبه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران ارشد بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به طور رسمی نخستین اوراق رهنی مسکن از طریق فرابورس ایران به حجم 300 میلیارد تومان معامله شد.

در ابتدای آیین آغاز معاملات اوراق رهنی مسکن، محمد فطانت رئیس سازمان بورس با اشاره به مزیت اوراق رهنی مسکن، گفت: این اوراق در آذر ماه 94 به تصویب نهایی کمیته فقهی و سازمان حسابرسی رسید و پس از آن با کنکاش‌های بسیار به امضای وزیر اقتصاد رسید.

وی افزود: پیرو تصویب این اوراق دستورالعمل انتشار اوراق رهنی در آبان ماه 94 به تصویب شورای عالی بورس رسیده است.

به گفته فطانت، برای نخستین بار شبکه بانکی کشور از طریق بازار سرمایه در حالی اقدام به انتشار اوراق رهنی به منظور تأمین مالی می‌کند که این اوراق با وجود پیشینه بسیار در دنیا اما در ایران با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

وی با ابراز خرسندی از امکان ایجاد انتشار اوراق رهن و فراهم شدن بازار ثانویه به منظور تأمین مالی شبکه بانکی در بازار سرمایه‌، گفت: اقتصاد مسکن چنانچه تحریک شود سایر صنایع کشور نیز با پویایی روبه‌رو خواهند بود. حجم زیادی از صنایع بورسی ایران از جمله صنایع سیمانی، فلزی، کاشی و سرامیک و حوزه وسیعی از صنایع داخلی با حرکت حوزه مسکن به تحرک می‌افتند.

فطانت افزود: بانک مسکن امروز در نخستین گام اقدام به عرضه اوراق رهنی مسکن به ارزش 300 میلیارد تومان در بازار فرابورس کرده که دقایقی قبل در کسری از دقیقه این اوراق با حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به فروش رسیده است.

فطانت از اعلام آمادگی وزیر راه و شهرسازی برای انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن از طریق بازار سرمایه، گفت: سازمان بورس متناسب با سنجش تقاضا و با گذر از سیستم سنتی و همچنین با تمرکز بر نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد تقاضا برای اوراق بهادار مختلف برای تأمین مالی ارزان قیمت شبکه بانکی از طریق بازار سرمایه اعلام آمادگی می‌کند.

وی افزود: سال گذشته در چنین روزی نامه‌ای از سوی رئیس جمهور به معاون اول خود ارسال کرد که بر اساس آن توسعه بازار اولیه مورد تأکید قرار گرفته بود. در آن زمان حجم معاملات صکوک در حالی 7 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده بود که امروز حجم این اوراق در بازار سرمایه ایران به 20 هزار و یکصد میلیارد تومان رسیده است. در عین حال علاوه بر مزیت نقدشوندگی بالا امکان معامله در 4 بورس کشور نیر فراهم است.

فطانت با بیان اینکه بدون توسعه بازار اولیه همواره بازار ثانویه با نقص مواجه است، عنوان کرد: با تأکید دولت به مسئولان کشور بازار اولیه بیش از پیش با رشد مواجه خواهد بود و تلاش می‌شود با توجه به تمرکز دولت در توسعه بخش مسکن تلاش می‌شود، بستر لازم برای تأمین مالی این حوزه از طریق توسعه بازار بدهی فراهم شود. تحریک حوزه مسکن سایر صنایع بورسی را نیز با خود همراه خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه بدون کمک بانک مرکزی امکان توسعه بازار بدهی  وجود ندارد، عنوان کرد: اوراق رهنی مسکن می‌تواند به نقدشوندگی دارایی‌های سیستم بانکی کمک کرده و امکان تسهیلات‌دهی بانک‌ها در بخش مسکن را افزایش دهد.

وی افزود: سازمان بورس آماده است تا با نرخ جذاب 18.5 درصد از طریق انتشار اوراق رهنی مسکن برای همه بانک‌های کشور به تدریج سبدهای دارایی‌های آنها را از طریق بازار سرمایه منتشر و تأمین مالی کند.

منبع:فارس

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید