Performancing Metrics

حضور سناتورهای آمریکایی در مناطق عملیاتی ارتش پاکستان | اتاق خبر
کد خبر: 356892
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 02:49
هیاتی متشکل از چهار نماینده مجلس سنای آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات که در پاکستان به سر می برد، روز یکشنبه از مناطق عملیات ضدتروریسم ارتش پاکستان در 'وزیرستان شمالی' بازدید کرد.

اتاق خبر - سناتور 'جان مک کین' از حزب جمهوری خواه سرپرستی این هیات آمریکایی را در سفر به پاکستان برعهده دارد. 'لیندسی گراهام'، 'جوزف دانلی' و 'بنجامین ساس'، مک کین را در این سفر همراهی می کنند.
اعضای این هیات آمریکایی در جریان بازدید از مناطق قبیله ای وزیرستان شمالی در نزدیکی مرز افغانستان، که در بیش از دو سال اخیر محل عملیات گسترده ارتش پاکستان(عملیات 'ضرب عضب') علیه گروه های تروریستی وشبه نظامی بوده است، از دستاوردهای پاکستان در نتیجه انجام این عملیات قدردانی کردند و گفتند که این دستاوردها در سفر آنها به منطقه وزیرستان شمالی کاملا مشهود بود.
براساس گزارش بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، این هیات نمایندگان سنای آمریکا گفتند: کاش دیگر نمایندگان کنگره هم اینجا بودند و از نزدیک دستاورهای اقدامات ضدتروریستی پاکستان را به ویژه در منطقه وزیرستان شمالی می دیدند.
برخی نمایندگان کنگره آمریکا پاکستان را متهم به عدم برخورد قاطع با برخی گروه های تروریستی خاص از جمله 'شبکه حقانی' می دانند. پاکستان این اتهام را مردود می داند و می گوید که درمبارزه علیه تروریست ها، هیچ تبعیضی بین گروه های تروریستی قائل نمی شود.
به نظر می رسد هیات نمایندگان سنای آمریکا، اولین هیات خارجی بازدید کننده از مناطق عملیات نظامی ارتش علیه تروریست ها در وزیرستان شمالی است.
ارتش پاکستان حتی اجازه حضور به نمایندگان رسانه های این کشور در این مناطق نمی دهد و به همین دلیل رسانه های مستقل پاکستان در برخی گزارش های خود از دستاوردهای اعلام شده از سوی ارتش در مناطق قبیله ای وزیرستان شمالی، اعلام می کنند که به دلیل عدم حضور نمایندگان رسانه ها در این مناطق، نمی توانند موارد اعلامی از سوی ارتش را تایید کنند.
اعضای هیات چهارنفره مجلس سنای آمریکا بعد از سفر به وزیرستان شمالی، با 'سرتاج عزیز' و دیگر مقامات عالی وزارت خارجه پاکستان ملاقات کردند و اعلام کردند وقتی به کشورشان بازگردند، تلاش خواهند کرد تا کنگره آمریکا را بطور مناسب نسبت به ادامه حمایت از پاکستان در مسیرهای توسعه اقتصادی و از بین بردن کامل تروریسم در این کشور متقاعد کنند.
هیات نمایندگان سنای آمریکا نیز اظهار داشت که دولت و کنگره آمریکا اهمیت زیادی به ثبات و روند توسعه پاکستان قائل است. این هیات همچنین تاکید کرد که دو کشور باید تماس های بیشتری با هدف همکاری بیشتر در جهت مقابله با چالش های منطقه ای و جهانی داشته باشند.'روابط راهبردی پاکستان و آمریکا حفظ شده و این روند باید سالیان سال به همین شکل حفظ شود و ادامه یابد.'

** دلجویی از پاکستان بخاطر تقویت روابط آمریکا با هند
اعضای هیات آمریکایی در این ملاقات همچنین با تاکید بر اهمیت و ضرورت بهبود روابط میان هند و پاکستان، اظهار داشتند که تقویت روابط دوجانبه هند و آمریکا به هیچ وجه به مفهوم کاسته شدن از اهمیت روابط آمریکا و پاکستان نیست.
نمایندگان مجلس سنای آمریکا همچنین خواستار روابط بهتر میان پاکستان و افغانستان شدند.
پاکستان به ویژه در ماه های اخیر سخت نگران تقویت روابط آمریکا با هند و همچنین افغانستان است زیرا این روند، بطور طبیعی از میزان توجه واشنگتن به روابط راهبردی با اسلام آباد می کاهد.
سرتاج عزیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت انجام تماس های مستمر میان مقام های عالی پاکستان و آمریکا، کفت که تبادل هیات های پارلمانی میان دو کشور می تواند به تفاهم بهتر میان دو طرف درخصوص منافع و نگرانی های مشترک کمک کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان همچنین از سناتور جان مک کین بخاطر اظهارنظرهای مثبت وی درخصوص اهمیت روابط پاکستان وآمریکا درشرایط کنونی منطقه قدردانی کرد.
سرتاج عزیر در این ملاقات همچنین اعلام کرد که پاکستان به ویژه در چند ماه اخیر تلاش زیادی برای حفظ روابط خود با آمریکا در مسیر صحیح انجام داد زیرا این روابط را برای تضمین صلح و ثبات در منطقه ، مهم می داند.
در این ملاقات، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی همچنین اظهاراتی درخصوص روابط پاکستان و افغانستان و موضوع روند مذاکرات صلح افغانستان مطرح کرد و گفت: پاکستان خود را متعهد به روند تلاش های گروه چهارجانبه برای تحقق صلح در افغاانستان می داند.
هیات نمایندگان سنای آمریکا روز گذشته نیز با ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان ملاقات کرد و در این ملاقات، روابط پاکستان و افغانستان و مسائل مرزی میان دو کشور، مهم ترین موضوع این دیدار بود.
این هیات آمریکایی در شرایطی به پاکستان سفر کرده و با عالی ترین مقام ارتش این کشور دیدار کرده است که سران اصلی دولت پاکستان در کشور حضور ندارند. همزمان با انجام سفر مهم هیات نمایندگان سنای آمریکا به پاکستان، ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان در عربستان به سر می برد و محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور هم در لندن دوره نقاهت پس از عمل جراحی قلب را سپری می کند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید