Performancing Metrics

حداد عادل: توطئه سکوت در خصوص قیام گوهرشاد باید شکسته شود | اتاق خبر
کد خبر: 358547
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 04:11
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: واقعه گوهرشاد یک تحقیق تاریخی محض نیست بلکه ماهیت هویت پهلوی را به جوانان معرفی می کند و توطئه سکوتی را که در 81 سال گذشته وجود داشته و هم اکنون نیز عده ای مایلند ادامه یابد، باید شکسته شود.

اتاق خبر:غلامعلی حداد عادل روز دوشنبه در همایش ملی قیام گوهرشاد در مشهد افزود: قبل از انقلاب به جمع آوری اسناد این واقعه اقدام نشد و باید از اول به فکر جمع آوری اسناد مرتبط می بودیم ولی کارهایی که شد در حد این موضوع مهم نبود.
وی با بیان اینکه حجاب پرچم مسلمانی و گویاترین نماد هویت اسلامی خواند و گفت: قیام گوهرشاد حماسه ای ملی در مبارزه با بی حجابی و جلوه ای درخشان از دفاع مظلومانه ملت ایران از آرمانها و اعتقادات و ایستادگی در برابر ظلم استبداد و بی دینی است.
وی با بیان اینکه توجه به قیام گوهرشاد و زنده نگه داشتن این واقعه برای ترویج حجاب و عفاف کاری بایسته است، گفت: نفراتی که از کودکی خود شبهی از آن واقعه در خاطر دارند انگشت شمار هستند.
وی افزود: باید با تحلیلی عمیق و جامع این موضوع بازنگری و احیا شود.
حداد عادل با تاکید بر اینکه بی حجابی بنیان خانواده را از بین می برد، تصریح کرد: با نابودی بنیان خانواده که برهنگی و بی حجابی عامل آن است، دین از بین می رود.
وی ادامه داد: اگر آمار درصد فرزندان رها شده و نامشروع در کشور آمریکا رصد شود می توان به راحتی متوجه شد که برهنگی و بی حجابی بنیان خانواده را متزلزل می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز تلاش برای تطهیر خاندان پهلوی از سوی برخی جریان های معاند نظام در دست اجرا است و مقالات مختلفی در مجلات نوشته می شود و حتی در رسانه ملی کسانی رضاشاه را به عنوان یک قهرمان تجدد در ایران معرفی کردند ولی این افراد هیچ گاه بین تجدد و تمدن رضاشاهی و کشتار بی رحمانه مردم حق طلب ارتباطی برقرار نکرده و نمی کنند.
وی افزود: تا کنون هیچ روشنفکری قلم به دست نگرفته که بنویسد مردم را به چه جرمی در مسجد گوهرشاد محاصره کرده و به خاک و خون کشیدند و هرگز یک نفر حتی پزشکان، خاطره ای از مجروحان این جریان نقل نکرده اند.
حداد عادل افزود: اینکه این بی رحمی که در تاریخ معاصر همتا ندارد در این شهر اتفاق افتاده ولی کسی آنرا تحلیل و تعریف نکرده، حاکی از آن است که توطئه سکوت پیشه شده است.
وی با تاکید بر اینکه حجاب هیچ تضادی با پیشرفت و توسعه ندارد، گفت: می توان باحجاب و دانشمند بود که این راه در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و امروز زنان ایرانی همدوش مردان در راه کسب علم و دانش در دانشگاه ها فعال هستند.
وی ادامه داد: به همین دلیل امروز دشمنان انقلاب حجاب را نشانه گرفته اند و با تمام امکانات ارتباطی و فضای مجازی، بی حجابی را در سطح وسیع ترویج می کنند که برخی نیز در داخل کشور راه را برای آنان هموار می کنند.
حداد عادل تصریح کرد: در تبلیغات انتخاباتی نیز حجاب به عنوان حکم الهی دست مایه رای آوری می شود لذا مهم این است که کار را تمام شده ندانیم.
وی ادامه داد: قیام گوهرشاد عاشورای واقعه کشف حجاب است و نباید محدود به یک همایش شود و اسناد این واقعه باید جمع آوری شود.
حداد عادل افزود: امروز دشمن از بی خبری نسل جوان از وقایع منفور دوره پهلوی برای خوب نشان دادن چهره این خاندان استفاده می کند که باید با زنده نگه داشتن جریان های مهم در تاریخ رضاشاهی این توطئه را خنثی کرد.
نخستین همایش ملی قیام گوهرشاد که روز دوشنبه با حضور جمعی از نخبگان و دانشگاهیان در تالار شهر مشهد آغاز به کار کرده، فردا پایان می یابد.
واقعهٔ مسجد گوهرشاد مشهد در21 تیر ماه سال 1314 خورشیدی، از رخدادهای مهم دوران حکومت رضا شاه پهلوی و نخست ‌وزیری محمدعلی فروغی است و کشتار مردم در این مسجد به حدی بوده که به گفته شاهدان عینی چند کامیون جنازه از صحنه کشتار خارج کردند.
این قیام زمانی شکل گرفت که رضاخان دین ‌ستیزی را به اوج رسانده و درصدد بود سنت‌ های مذهبی و قوانین اسلامی را محو و نابود کند و فرهنگ غربی را به جای آن بنشاند.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید