Performancing Metrics

چین رای دیوان لاهه را درباره دریای جنوبی نمی پذیرد | اتاق خبر
کد خبر: 358955
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 21:10
شی جین پینگ:
«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در واکنشی غیر منتظره اعلام کرد که کشورش نمی تواند رای یک طرف ثالث را در خصوص منازعات دریای جنوبی بپذیرد.

 

اتاق خبر: رهبران چین به ندرت در خصوص مسائل سیاسی روز و درگیری هایی از این دست اظهار نظر می کنند اما سخنان رئیس جمهوری و عالیترین مقام این کشور نشان داد که دریای جنوبی و موضوع مربوط به آن برای پکن مسئله ای کاملا حیاتی است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.
«شی» در سخنانی اظهار داشت که ما حتی پیشنهادها و طرح های دیوان و هر اقدامی از جانب یک طرف سوم را درباره دریای جنوبی قبول نخواهیم کرد.
رئیس جمهوری چین که پیشتر گفته بود کشورش حاضر است به طور مستقیم با فیلیپین در خصوص دریای جنوبی وارد مذاکره شود، اظهار داشت: منافع چین و حق حاکمیت آن در آبهای دریای جنوبی تحت هیچ شرایطی و براساس رای صادره دیوان لاهه تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
رهبر حزب کمونیست خلق چین که این سخنان را در ملاقات شب گذشته (سه شنبه) خود با «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا و «ژان کلاد جانکر» رئیس کمیسیون اروپا در حاشیه اجلاس سران چین و اروپا در پکن مطرح می کرد، اظهار داشت که رای دیوان لاهه را نمی پذیرد و این رای برای چین قابل قبول نیست.
وی همچنین تاکید کرد که جزایر دریای جنوبی از قدیم بخشی از حریم چین بوده و حق حاکمیت، حقوق و منافع چین در این دریا تحت به اصطلاح حکمیت مسئله دریای جنوبی که به طور یک جانبه توسط فیلیپین درخواست شد، قرار نخواهد گرفت.
«شی» همچنین گفت که پکن همواره حامی قانون و عدالت است و به حل دعاوی بر اساس حقوق بین المللی و احترام به حقایق تاریخی از طریق مذاکرات احترام می گذارد.
همزمان وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه ای شدید اللحن فیلیپین را به دلیل طرح چنین شکایت یکجانبه ای مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که این رای برای چین رسمیت ندارد و باید بر بر روی آن خط بطلان کشید.
دیوان بین المللی لاهه روز گذشته رای خود را در باره شکایت سال 2013 دولت وقت فیلیپین در خصوص منازعات دریای جنوبی با چین صادر و در آن اعلام کرد مستندات تاریخی که ثابت کند چین حق استفاده انحصاری از منابع طبیعی این دریا و یا ساخت جزایر در آن را دارد، وجود ندارد و ادعاهای چین قابل قبول نیست.
رسانه های چین از جمله روزنامه «مردم» نیز با واکنش نسبت به این رای، آن را توطئه ای بر علیه پکن و دست اندازی به منافع این کشور در دریای جنوبی توصیف کرده اند.
در مقابل مخالفت مقام ها و رسانه های چینی، آمریکا و ژاپن گفته اند چین باید به رای دادگاه لاهه احترام بگذارد و از آن تبعیت کند.

منبع: ایرنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید