Performancing Metrics

دماوند، آتشفشان جذاب آسیا | اتاق خبر
کد خبر: 359029
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 02:55
کوه دماوند یکی از جاذبه‌های ملی ایران و حتی در سطح جهانی هم معروف است.

به گزارش اتاق خبر، این کوه دارای بلندترین قله آتشفشانی آسیا بوده که توجه بسیاری از گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کند. اما با وجود به این ویژگی، سالانه فقط هزار گردشگر خارجی از قله دماوند بازدید می‌کنند. به گفته کارشناسان در پذیرش گردشگران چه داخلی و چه خارجی باید ظرفیت تحمل این کوه مد نظر قرار بگیرد تا به محیط‌زیست آن آسیبی وارد نشود. به گفته کارشناسان در این منطقه از ارتفاع هزار و ۸۰۰ متر به بالاتر ساخت‌وساز ممنوع است اما مردم بومی می‌توانند به رایگان زمین‌های ارتفاعات بالاتر را در اختیار بگیرند و در آن به ساخت‌وساز بپردازند! دماوند دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و به طور تقریبی هر گردشگر خارجی هزارو۵۰۰ تا ۲ هزار برای سفر به آنجا هزینه می‌کند.


دماوند، قله‌ای جهانی
کارشناسان معتقدند قله دماوند مکانی است که گردشگران مختلفی را به خود جلب می‌کند؛ گردشگرانی که شامل طبیعت‌گردها، افراد علاقه‌مند به آیین‌ها و رسوم باستانی که در زمره گردشگران تاریخی قرار می‌گیرند و گردشگران روستایی می‌شوند.
رضا زارعی، رییس فدراسیون کوهنوردی کشور به صمت می‌گوید: کوهنوردی یکی از شاخه‌های گردشگری دماوند است چراکه دماوند به دلیل آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی چند نوع گردشگر را به خود جذب می‌کند. یکی از آنها گردشگران طبیعی هستند که کوهنوردان جزئی از آنها به شمار می‌روند.
او می‌افزاید: دماوند از سویی در کنار سد لار قرار دارد و از سویی دیگر دارای آثار و بناهای طبیعی و تاریخی مانند کفرکلی‌ها است. در دامنه این کوه آبشار شاهان دشت واقع شده و آبگرم‌های اطراف دماوند نیز از جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌روند.
زارعی عنوان می‌کند: از سویی دیگر در دامنه کوه دماوند گیاهان مختلفی می‌رویند و بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی و چندین گونه جانوری در منطقه دماوند وجود دارند که همه اینها از جذابیت‌هایی است که سالانه هزاران نفر را به دماوند جذب می‌کند. جشن‌های مختلفی مانند جشن ملی شقایق‌ها، روز ملی دماوند و جشن‌های دیگری که از ایران باستان در این منطقه رایج هستند، مانند جشن برف چال که ۷۰۰ سال قدمت دارد و در اردیبهشت برگزار می‌شود، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌روند.
او اضافه می‌کند: جشن تیرگان (روزی که آرش کمانگیر تیر را از چله رها کرد تا مرز ایران و توران مشخص شود)نیز در دماوند برگزار می‌شود که می‌تواند گردشگران را به این منطقه بکشاند.
زارعی با بیان اینکه آمار دقیقی از بازدید گردشگران داخلی از دماوند در دست نیست اظهار می‌کند: سالانه بیش از هزار گردشگر خارجی برای صعود به این منطقه سفر می‌کنند!
به عقیده او اگر تعداد گردشگران خارجی افزایش یابد ممکن است تخریب‌های زیست‌محیطی را به همراه داشته باشد. وی ادامه می‌دهد: دماوند یکی از مناطقی است که دارای یخچال‌های طبیعی است و ورود گردشگر همراه با ورود خودروها، جاده‌سازی، چرای دام و... ممکن است به محیط‌زیست این منطقه آسیب برساند. از این‌رو باید از ورود بی‌رویه گردشگر به این منطقه جلوگیری و در بازدید گردشگران ظرفیت تحمل آن در نظر گرفته شود و در فعالیت‌های گردشگری دماوند توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرد.


زارعی درباره ملاحظات زیست‌محیطی دماوند اظهار می‌کند: از هزار و ۸۰۰ متر به بالا کوه دماوند در زمره منابع طبیعی قرار می‌گیرد و ساخت‌وساز تفرجگاه و مناطق گردشگری در آن ممنوع است. بسیاری علاقه‌مند ورود به این اراضی هستند و این اراضی به افراد بومی و محلی به رایگان ارائه می‌شود اما ساخت‌وساز در آنها تخریب محیط‌زیست را به دنبال دارد. در سال‌های اخیر با تلاش سازمان‌های زیست‌محیطی از استخراج معادن در دامنه کوه دماوند جلوگیری شده که این امر می‌تواند به محیط‌زیست این منطقه کمک کند.
او می‌افزاید: قله دماوند یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود. بسیاری از جاذبه‌های کشور در سطح جهانی شاخص بوده و دارای اهمیت هستند اما دماوند مرتفع‌ترین آتشفشان قاره آسیا به شمار می‌رود.
دماوند همچنین مرتفع‌ترین کوه منطقه خاورمیانه است. رشته کوه البرز نیز حد فاصل بین فلات آناتولی تا منطقه هندوکش امتداد دارد که این امور موجب می‌شود دماوند یک قله شناخته شده باشد.
زارعی عنوان می‌کند: صعود از مسیرهای مختلف قله دماوند نیاز به کار فنی ندارد. افراد عادی با توانمندی و قوای جسمانی بالا می‌توانند از دماوند صعود کنند. این امر موجب می‌شود گردشگران تمایل بسیاری برای صعود به قله دماوند داشته باشند و به طور حتم به منظور دستیابی به ارتفاعات بالا هزینه بسیاری می‌کنند. علاوه‌بر این برخی کوهنوردان در فصل بهار به منظور اسکی به دماوند سفر می‌کنند.
به گفته او دماوند دامنه اسکی طبیعی برای کوهنوردان است و گردشگران را به خود جذب می‌کند.
زارعی درباره تاثیر دماوند بر گردشگری کشور عنوان می‌کند: بسیار مشکل است دماوند را جدا از سایر جاذبه‌های گردشگری کشور بدانیم. هنگامی که گردشگران خارجی به منظور گردشگری شهری به کشور ما می‌آیند از دماوند نیز بازدید می‌کنند. یک برنامه ۳ تا ۴ روزه در منطقه هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار برای گردشگران خارجی که با تور به کشور سفر کرده‌اند، هزینه دارد.
به گفته او بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند بدون تور به کشور آمده و به اصطلاح «Back Packer» هستند که در چادر اقامت کرده و هزینه کمی برای سفر خود می‌پردازند. وی در ادامه می‌گوید: به طور کلی این نوع گردشگران خارجی که به دماوند سفر می‌کنند حدود هزار دلار هزینه می‌پردازند.
رییس فدراسیون کوهنوردی کشور اظهار می‌کند: دماوند مرتفع‌ترین قله آتشفشانی آسیا بوده و در دنیا صعود به ۷ قله آتشفشانی از افتخارات به شمار می‌رود که دماوند یکی از آنهاست این منطقه جذابیت‌های بسیاری برای کوهنوردان که دماوند یکی از آنهاست. جهانی دارد و از دیگر قله‌های کشور متمایز است.

 
گردشگران خارجی در دماوند
به گفته مردم محلی دماوند سفر گردشگران خارجی به دماوند از ۲۰ اسفند آغاز شده و در اواخر اردیبهشت پایان می‌گیرد. بیشتر آنها کوهنوردان حرفه‌ای هستند و بازدید و کوهنوردی گردشگران داخلی نیز از اوایل خرداد آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد.
حسین بایه، فعال در حوزه حمل‌ونقل گردشگران دماوند به صمت می‌گوید: آمار دقیقی از سفر کوهنوردان به این منطقه ندارم اما در حال حاضر زمان پیک سفر گردشگران و کوهنوردان به دماوند است که البته در ماه رمضان سفر آنها متوقف شده است.
او می‌افزاید: گردشگران بیشتر به منظور کوهنوردی به دماوند سفر می‌کنند و از ۲۰ اسفند ورود گردشگران خارجی برای کوهنوردی در دماوند آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد و پس از آن نیز سفر گردشگران داخلی شروع می‌شود. ما در منطقه کوهنوردی دماوند مستقر هستیم.
این فعال بومی گردشگری دماوند عنوان می‌کند: ایرانی‌ها بیشتر بدون راهنما به کوهنوردی در دماوند می‌پردازند و گردشگران خارجی نیز از تورهای دماوند و راهنمایان آژانس‌های گردشگری برای بازدید از این مکان استفاده می‌کنند.
او درباره میزان درآمد خود اظهار می‌کند: برخی روزها صد هزار تومان درآمد داریم و برخی روزها هیچ درآمدی نداریم. به گفته او خرج قاطر، وسیله‌های نقلیه و کارگران افغانی به حدی بالاست که سودی برای‌شان باقی نمی‌ماند.


ساماندهی کوهنوردی دماوند
در همین راستا، کمیته‌ای به منظور ساماندهی فعالیت‌های کوهنوردی دماوند در استان مازندران ایجاد شده و مدیران گردشگری این استان معتقدند میان استان‌های مازندران و تهران مشکلی در حوزه مدیریت گردشگری دماوند وجود ندارد.
دلاور بزرگ نیا، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران درباره تعارضات و مشکلات استان تهران و مازندران در حوزه مدیریت کوهنوردی دماوند به صمت می‌گوید: در حوزه اداری هیچ تعارضی با استان‌های مجاور نداریم و دو کمپ اقامتی در دامنه کوه در حال ایجاد هستند و تسهیلات بانکی نیز قرار است به زودی به آنها تعلق گیرد.
او می‌افزاید: در سفر ریاست‌جمهوری نیز توجه ویژه‌ای به تامین اعتبار و کمک به پیشروی پروژه‌های کمپ‌های گردشگری دماوند و ثبت این اثر در سازمان جهانی یونسکو شده و ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری دماوند نیز مورد توجه قرار گرفته بود.
بزرگ نیا عنوان می‌کند: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز سرویس‌های بهداشتی و زیرساخت‌های اولیه را ایجاد کرده است.
او اضافه می‌کند: کمیته‌ای مرتبط با کوهستان به طور مستقل در مازندران شکل گرفته، اعضای آن مشخص شده و فعالیت‌های گردشگری دماوند در حوزه دماوند به طور هماهنگ انجام می‌شود بیشتر فعالیت‌ها در دست بخش خصوصی است. بنیاد مسکن در محور لاریجان در حال انجام فعالیت‌هایی است و زمین ۱۰ هکتاری مجزا شده، سرمایه‌گذار آن مشخص شده و قرار است مجتمع گردشگری در آن ایجاد شود. بزرگ نیا اظهار می‌کند: فعالیت معدن پوکه منار سال گذشته متوقف شده و آب‌معدنی‌ها مزاحم فعالیت‌های گردشگری نیستند. اداره کل روستایی، بهداری و بخشداری‌های استان مازندران نیز در حال گسترش فعالیت‌های کوهنوردی دماوند هستند.

منبع: صمت

95102

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید