یک کمدی دلنشین از جنس آثار کیایی | اتاق خبر
کد خبر: 359077
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 06:55
˝بارکد˝ را نه می‌توان نقطه عطف کارنامه مصطفی کیایی دانست و نه می‌توان چشم را به روی برخی تکنیک‌های بکار رفته در آن بست.

به گزارش اتاق خبر، "بارکد" تازه‌ترین اثر مصطفی کیایی در مقام کارگردان است که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر به نمایش درآمد و حالا مدتی است که از اکران عمومی آن می‌گذرد و از فروش خوبی هم برخوردار بوده است.

قصه سبک و سیاق کارهای قبلی کیایی را در بردارد، یعنی مخاطب از ابتدا تکلیفش با کار روشن است، می‌داند که به سالن سینما می‌رود تا فیلمی کمدی از جنس کارهای کیایی را ببیند. قصه "بارکد" دائماً در حال رفت‌وبرگشت به گذشته و حال است و قصه از انتها به ابتدا تعریف می‌شود.

"بارکد" درباره دو جوان جویای نام است، که تلاش می‌کنند یک شبه راه صد ساله را طی کنند و به پول برسند، آن‌هم یک پول هنگفت. اما این ظاهر ماجراست، چرا که این دو در تلاش هستند تا خود را به یک برج عاج نشین برسانند که موجب شد خانواده حامد با بازی بهرام رادان از هم متلاشی شود.

تلاش حامد و میلاد با بازی بهرام رادان و محسن کیایی برای رسیدن به این برج عاج نشین با بازی رضا کیانیان و به زمین زدن او قصه فیلم را شکل می‌دهد.

"بارکد" قصه دو جوان است که گاهی با خنگی و گاهی با زرنگی دست به هر کاری می‌زنند، برای اینکه بتوانند به آنچه می‌خواهند برسند.

روایت کیایی، روایتی است کمدی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه امروز کشور، به همین دلیل هم مخاطب به راحتی با موضوعات داستان همذات‌‌پنداری می‌کند و این خصیصه اصلی کارهای کیایی است. از "ضد گلوله" گرفته تا" خط ویژه "و"عصر یخبندان" همگی این ویژگی بارز را دارند.

کیایی با طنازی و کمدی که مختص به خودش است، این شیوه را پیش می‌برد و کسی بهتر از محسن کیایی برادرش نیز نمی‌تواند از عهده آنچه او می‌خواهد برآید. به همین دلیل بار کمدی کار بر دوش محسن کیایی است و به نوعی محسن و مصطفی به خوبی تکمیل‌کننده کار یکدیگر هستند. محسن کیایی به خوبی از عهده نقش میلاد برآمده است، چرا که به خوبی از آنچه کارگردان می‌خواهد آگاه است، بهرام رادان نیز برای ایفای نقش حامد خوب ظاهر شده است، اما بازی‌اش ویژگی خاصی ندارد که به آن اشاره شود.

از سوی دیگر این قصه تنها دو بازیگر ندارد، رضا کیانیان در نقش یک مفسد اقتصادی تنها نظاره‌گر قصه و روایت حامد است تا به نقطه اصلی برسد. در این میان بهاره کیان افشار و سحر دولتشاهی خیلی نقش پررنگی ندارند و تنها در چند سکانس حضور یافته‌اند، اما نکته بارز، بازی‌ها در این فیلم پژمان بازغی است در نقش پلیسی که تاکنون در فیلم‌های ایرانی دیده نشده است. نوع بازی بازغی نیز در این فیلم متفاوت است، او پلیسی را به ما نشان می‌دهد که ما خیلی با او آشنا نیستیم و به نوعی این پلیس، پلیس همیشگی نیست و با پلیس‌های دیگر تفاوت بسیاری دارد. "بارکد" یک فیلم کمدی، معمایی جنایی است که گاهی به سبک فیلم‌های وسترن درمی‌آید و گاهی نیز به سبک کمدی‌های انگلیسی و هالیوودی.

یک فیلم جوان‌پسند که ویژگی‌های جذب مخاطب جوان را دارد، اما با اینکه بسیاری معتقد هستند این فیلم بهترین و تکمیل‌ترین کار کیایی است به نظر نگارنده دو کار اخیر کیایی از افت خاصی در روایت برخوردار هستند و کیایی نه تنها در این دو فیلم اخیر نتوانسته گام رو به جلویی بردارد، بلکه افت نیز داشته است. کیایی در فیلم "خط ویژه" و "ضد گلوله" بسیار خوش درخشید و با "عصر یخبندان" یک گام به عقب بازگشت.

در نهایت اینکه "بارکد" را نه می‌توان نقطه عطف کارنامه این کارگردان دانست و نه می‌توان چشم را به روی برخی تکنیک‌های بکار رفته در آن بست، بارکد فیلم خوش ریتمی است و تدوین خوبی دارد، صحنه‌های اضافی برای کش‌دار کردن فیلم وجود ندارد و می‌توان آن را تا انتها بدون خستگی دید.

منبع:هنرانلاین

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید