Performancing Metrics

نسیمی شاد نخبه است | اتاق خبر
کد خبر: 359512
تاریخ انتشار: 26 تیر 1395 - 18:49
بیداریان:
محمد بیداریان ملی پوش سابق تیم ملی شنا که سابقه حضور در در المپیک 2012 لندن را دارد از آریا نسیمی شاد به عنوان یک نخبه نام برد و برای او پیشنهادی داشت.

شنا آریا نسیمی شاد

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ملیپوش المپیکی سابق تیم ملی شنا با بیان اینکه جو المپیک بسیار سنگین است، تصریح داشت: آریا یک نخبه است و به عنوان تنها نماینده شنا ایران و جوانترین ورزشکار کاروان در المپیک ریو حضور خواهد  داشت. نام کسب سهمیه بسیار سنگین و شرکت در المپیک بسیار سنگین تر خواهد بود. پیش از حضور خود در المپیک 2012 لندن دو رقابت جهانی و دو بازی آسیایی را تجربه کرده بودم و تجربه ورزشی بیشتری نسبت به آریا داشتم وتصور نمیکردم جو المپیک اینقدر سنگین باشد، تنها پیشنهاد و راهنمایی من به آریا این است شنای خودش را انجام دهد. در سطح یک جهان شنا کردن بسیار خوب است ولی نباید محو و غرق شود و نیز نباید خودش را با سایر امکانات شناگران مقایسه کند. متاسفانه به دلیل اینکه آریا با وایلد کارت در المپیک حضور دارد نمیتواند با خود مربی به همراه داشته باشد شرایط سختی را از نظر سنی و روحی خواهد داشت ولی از پس این مشکلات بر خواهد آمد.

او به رشته 200 متر قورباغه که آریا میتواند در المپیک شرکت کند اشاره و خاطرنشان کرد: فدراسیون جهانی شنا بر اساس امتیازاتی که  آریا در رقابتهای جهانی در 200 متر قورباغه  کسب کرده و نیز به دلیل اینکه از امتیازات چاووشی فر بهتر بود او را انتخاب کرده است. رکورد ایران در این ماده 2.18 است و آریا در مجارستان 2.20 شنا کرده است، امیدوارم با یک پیک بندی درست 100 متر نخست خود را سریع شنا کند تا بتواند رکورد ایران را جابه جا کند.

محمد بیداریان شرایط المپیک را سخت دانست و افزود: هر شناگری که از ایران در المپیک حضور داشته است متاسفانه نتوانسته حتی نزدیک به رکورد شخصی خود شنا کند و من نیز از جمله آنها بودم و امیدوارم آریا نسیمی شاد از پس این کار بر آید. مطمئنا او میتواند رکورد ایران را پس از ناکامی‌هایی که گریبانگیر شنای ایران در المپیک بوده است جابه جا کند.

بیداریان با بیان اینکه روند رو به رشد ملی پوشان شنا قابل لمس است ادامه داد: انتظار اینکه ملی پوشان کسب سهمیه کنند نیازمند یک برنامه هشت ساله است و امیدوارم آریا نسیمی شاد که با 16 سال سن  در المپیک ریو حضور خواهد داشت در 4 سال آینده که 20 سالگی را تجربه خواهد کرد با یک برنامه ریزی مناسب شاهد کسب سهمیه ورودی المپیک نه تنها توسط نسیمی شاد بلکه نسیمی شادها باشیم.

وی درباره نتایج کسب شده ملیپوشان در رقابتهای کسب سهمیه مجارستان اظهار داشت: روند رو به رشدی را شاهد هستیم. شاید ملی پوشان نتوانستهاند نزدیک به رکوردهای ملی شوند و ورودی المپیک را به دست آورند ولی واقعیت این است که بهترین رکوردهای خود را شنا کردند مانند جلالی، میرزایی و انصاری.

ملیپوش سابق شنای ایران به مهر سال 1394 اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که ملی پوشان از رقابتهای ردههای سنی آسیا بازگشتند تمرینات خود را برای کسب سهمیه المپیک آغاز کردند و قرار بر این بود در مسابقات تدارکاتی و مسابقات مهم شرکت کنند ولی متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی از طرف فدراسیون کنسل شد و فقط در مسابقات لیگ شرکت کردند. در فروردین 1395 به امارات اعزام شدند و نتایج خوب و روحیه بخشی  را کسب کردند. مهدی انصاری در این مسابقات در 100 متر پروانه، 30 صدم ثانیه تا ورودی المپیک فاصله داشت، آریا نیز خوب بود، میرزایی و جلالی نیز به دلیل مشکل خروج از کشور نتوانستند در این رقابتها شرکت کنند.

او در ادامه افزود: همچنین قرار بود در اردوی ارتفاع حضور داشته باشند و دو ماه نیز در مجارستان اردو برگزار کنند و تا زمان رقابتهای کسب سهمیه المپیک هر دو هفته یک مسابقه داشته باشند. ولی به دلیل تامین نشدن بودجه از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، فدراسیون مجبور شد بیشتر از سه هفته نتواند اردوی خارج از کشور را ترتیب دهد و عملا ملی پوشان مسابقه تدارکاتی نداشتند تا  بتوانند خود را برای کسب سهمیه المپیک آماده کنند.

بیداریان نزدیک شدن به رکورد ملی را نیازمند یک پروسه و تمرینات خاص دانست که ملیپوشان از آن بینصیب ماندند و گفت: شرایط خوابگاه و تغذیه شناگران مناسب نبود و شناگران شاید سالی یک بار به اوج خود برسند.

وی با بیان اینکه باید واقع بینانه دید در رقابت های کسب سهمیه به کادر فنی چه چیزی را داده ایم که انتظار کسب سهمیه از آنها را داشتهایم افزود: بنده افتخار حضور در دو دوره اردوهای تیم ملی برای کسب سهمیه را داشتهام، سال نخست به همراه محمد علیرضایی بود که سه ماه در کرواسی اردو داشتهایم و در هفته در یک مسابقه شرکت میکردیم و در نهایت موجب شد علیرضایی برای نخستین بار در تاریخ شنا ایران کسب سهمیه کند. در المپیک 2012 لندن نیز چهار مسابقه تدارکاتی شرکت کردم تا به المپیک رسیدم. ولی متاسفانه در سال 2016 امکانات و شرایط برای ملی پوشان فراهم نبود. به دلیل مشکلات و شرایط مدیریتی که در چهار سال گذشته اتفاق افتاده، رضوانی تازه توانسته تیم های ملی را جمع کند، به دلیل اتفاقات ناگواری که در راس فدراسیون در چند سال گذشته رخ داد.

بیداریان بر این باور است اگر در چهار سال آینده ورودی المپیک را میخواهیم باید هزینه کنیم و ادامه داد: حمایت از شناگران به راس فدراسیون بر میگردد و راس فدراسیون برای حمایت نیازمند بودجه است و امکانات نیاز دارد و این مستلزم این است که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اینها را در اختیار بگذارد. اگر برای  چهار سال آینده واقعا کسب سهمیه المپپیک را می خواهیم باید برای هر شناگر و برای هر رشته دو میلیارد تومان هزینه کرد. فکر می‌کنم شاید بودجه فدراسیون نصف این مبلغ است. احسان حدادی در دوومیدانی را مثال میزنم که اردوهای خود را در کمپهای خارجی و دور از حاشیه و هیاهو و بیامکاناتی ایران سپری کرد و نتیجه آن را هشت سال بعد در المپیک لندن  دید که افتخار بزرگی را برای کشور به دست آورد.

ملیپوش سابق تیم ملی در ادامه افزود: مطمئن باشید آریاهای بسیاری هستند که اگر زیر نظر گرفته شوند و در کمپ های خارجی و مسابقات متعدد شرکت کنند و استرس نداشته باشند، در چهار سال آینده خواهیم توانست افتخارات بسیاری کسب کنیم و اینها تنها مستلزم داشتن بودجه و پول کافی است.

او پتانسیل شنای ایران را در پنج تن خلاصه نکرد و اظهار داشت: برای پیشرفت در شنا به پشتوانه سازی نیازمندیم. نیازبه تشکیل ردههای سنی تیمهای ملی داریم تا ملی پوشان احساس خطر داشته باشند و تمام اینها به شرایط مالی بر میگردد اگر بخواهیم رده های سنی را تشکیل دهیم اینها مدرسه دارند و میخواهند در کنار خانواده خود حضور داشته باشند و تمام اینها باید در نطر گرفته شود. ملی پوشان بزرگسال شرایط بدی را در خوابگاه سپری کردند و با خاک و بوی رنگ تمرین کردند و در این شرایط نمیتوان از ردههای سنی استفاده کرد. دو سال دیگر بازیهای آسیایی را در پیش داریم و چهار ماه دیگر در رقابتهای قهرمانی آسیا شرکت خواهیم کرد و امیدوارم با داشتن بودجه کافی تعداد بیشتری را اعزام کنیم تا ردههای سنی انگیزه داشته باشند و تجربه کسب کنند. واقعیت این است 5 تن تعداد شناگران تیم ملی نیست ولی زمانی که فدراسیون پول کافی در اختیار نداشته باشد تا از تیم ملی حمایت کند نمیتواند از ردههای سنی نیز حمایت کند.

در پایان، محمد بیداریان کادر فنی موجود را از بهترینهای ایران دانست که از نظر علمی هیچ تفاوتی با سایر مربیان دنیا ندارند و فقط کمبود امکانات، سخت افزار و کمبود مسابقات را مشکل شنای ایران خواند و برای آریا نسیمی شاد ملی پوش جوان کشور در رقابتهای المپیک ریو 2016 آرزوی موفقیت کرد و گفت امیدوار است او چهار سال آینده با کسب سهمیه وارد المپیک شود.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید