Performancing Metrics

حذف ارزمبادله‌ای روزانه شد | اتاق خبر
کد خبر: 359576
تاریخ انتشار: 27 تیر 1395 - 00:40
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه روزانه فهرستی از کالاهایی که باید ارز مبادلاتی آنها حذف شود، به بانک مرکزی ارائه می‌شود، گفت: هیچ گروهی برای دریافت ارز مبادله‌ای در اولویت وزارت صنعت نیست.

اتاق خبر: ولی‌اله افخمی‌راد ، روند توقف تخصیص ارز مبادله‌ای سرعت بیشتری گرفته و فهرست اسامی کالاهایی که باید از دریافت ارز مبادله‌ای حذف شوند، به صورت روزانه به بانک مرکزی ارسال می‌شود، این در شرایطی است که اگر اختیار حذف ارز مبادلاتی در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، در اسرع وقت تخصیص ارز مبادلاتی به کالاهای وارداتی را متوقف می‌کرد.  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تک‌نرخی شدن ارز گام بزرگی برای توسعه صادرات و توجیه‌پذیر کردن آن است، ضمن اینکه هرچقدر ارز ارزان قیمت برای واردات تخصیص داده شود، یارانه بیشتری به تولیدکننده خارجی داده خواهد شد؛ بنابراین اعتقاد ما این است که ارز مبادلاتی را باید از نظام تجارت خارجی کشور حذف کرد و تک نرخی شویم.

وی تصریح کرد: هم اکنون که سرعت حذف دریافت‌کنندگان ارز مبادلاتی بیشتر شده است، حتی واردکنندگان هم اعتراض خاصی نداشته‌اند و به همین دلیل به نظر می‌رسد این سیاست از سوی دولت به درستی در حال اجرا است؛ اما در مورد کاهش واردات نیز باید به این نکته اشاره کرد که هر چه ارز مبادلاتی بیشتری را به واردکنندگان عرضه کنیم؛ حجم واردات غیرضرور به کشور افزایش می‌یابد، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش حجم قاچاق هم، همین ارز مبادلاتی است.

افخمی‌راد خاطرنشان کرد: فهرست اسامی کالاهایی که باید از دریافت ارز مبادلاتی محروم شوند، به صورت مداوم به بانک مرکزی ارایه می‌شود و مدام در طول هفته، یک تا حتی ده کالا را برای حذف دریافت ارز مبادلاتی به بانک مرکزی معرفی می‌کنیم، همانطور که گفتم امیدواری من این است که همین فردا، ارز مبادلاتی را از چرخه تجارت خارجی حذف کنیم اما به هرحال سیاستگذاری ارزی کشور در دست بانک مرکزی است و بنابراین ما فقط پیشنهاد می‌دهیم.

وی اظهار داشت: هیچ گروهی برای دریافت ارز مبادلاتی یا تاخیر در حذف ارز مبادلاتی آن برای وزارت صنعت در اولویت قرار ندارد و ما تنها هدفمان این است که کمک کنیم ارز مبادله‌ای و ارزان وجود نداشته باشد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید