Performancing Metrics

باید در روابط بغداد و اربیل بازنگری شود | اتاق خبر
کد خبر: 360244
تاریخ انتشار: 29 تیر 1395 - 10:05
نوری المالکی:
نخست وزیر پیشین عراق در سفری دو روزه‌ به‌ اقلیم کردستان عراق خواستار حل جدی مشکلات مابین اربیل و بغداد شد.

به گزارش اتاق خبر، دیروز نوری مالکی، دبیرکل حزب الدعوه‌ در سفری وارد استان سلیمانیه‌ در شمال عراق شد.

این سیاستمدار بلندپایه‌ عراقی در ابتدای سفر خویش به‌ دیدار جلال طالبانی رفت و اعلام کرد که‌ دیدار وی با طالبانی تجدید خاطره‌ با یکی از همرزمان قدیمی بوده‌ است.

نوری مالکی در ادامه‌ سفر خویش با تنی چند از سیاسیون کرد ملاقات کرد و دیشب در کنفرانسی خبری به‌ تشریح دیدارهای خویش پرداخت.

وی در این کنفراس خبری گفت: سفر وی به‌ منظور بررسی مشکلات مابین اربیل و بغداد است و در این دیدارها نکات بسیار خوبی بر اساس رویکردی نو به‌ مشکلات به‌ بحث و گفتگو گذاشته‌ شد.

دبیرکل حزب الدعوه‌ پیرامون قطع بودجه‌ اقلیم کردستان عراق در زمان نخست وزیری خویش گفت: قطع بودجه‌ از سوی من انجام نشده‌ است، بلکه‌ در آن زمان قرار بود که‌ اقلیم به‌ اندازه‌ ای که‌ برای وی مقرر شده‌ بود نفت تولید کند و به‌ دلیل عدم تولید کافی نفت، بودجه‌ قطع شد.

وی افزود: بر همگان آشکار است که‌ مابین کردها و بغداد و شیعیان تا چه‌ حد منافع مشترک وجود دارد و شکی نیست که‌ ترمیم روابط به‌ نفع هر دو طرف است.

وی تاکید کرد: در عراق امروزی اگر شکستی هست شکست همه‌ ماست، چه‌ کسی می تواند بگوید پیروز شده‌! و اگر پیروزی هم هست پیروزی همه‌ عراقی هاست، چه‌ کسی می تواند ادعا کند که‌ تنها وی مسبب پیروزی بوده‌.

شایان ذکر است که‌ که‌ از سال ۲۰۱۴ روابط مابین بغداد و اقلیم کردستان عراق رو به‌ سردی نهاد و زمانی که‌ بودجه‌ این اقلیم به‌ کلی قطع شد، اختلافات به‌ اوج خویش رسید و با اشغال چند استان مهم عراق از سوی گروه‌ تروریستی داعش این اختلافات تا به‌ امروز به‌ قوت خویش باقی مانده‌ است.

همچنین در چند ماه‌ گذشته‌ تلاش های فراوانی از سوی کمیته‌ مشترک جنبش تغییر و اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق برای ترمیم روابط با بغداد انجام شده‌ است، اما حزب دمکرات کردستان عراق چندان بدین تلاش ها خوشبین نیست.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید