Performancing Metrics

مذاکرات وزیر ارتباطات در مسکو و افق دیدار سران ایران و روسیه | اتاق خبر
کد خبر: 360685
تاریخ انتشار: 31 تیر 1395 - 09:35
گسترش روابط ایران و روسیه بویژه اقتصادی در دستور کار سفر هیات ایرانی به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون دائمی همکاری ها در مذاکره با وزیران و مقام های روسی در شهرهای آستراخان و مسکو است.

اتاق خبر:این سفر چهار روزه سه شنبه آینده همزمان با افتتاح پرواز هواپیمایی تابان در مسیر رفت و برگشت تهران - آستراخان در ساحل شمالی دریای خزر آغاز می شود.
واعظی در جریان این سفر با الکساندر ژیلیکین استاندار آستراخان برای گسترش همکاری های این منطقه با استان های جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نقشه راه دو کشور مذاکره می کند.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی در روسیه، همچنین در چارچوب حضور هیات ایرانی در استراخان، نشست مشترک تجاری دو کشور با شرکت جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی و روسی، سخنرانی وزیر ارتباطات، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو و استاندار آستراخان با محور توسعه فراگیر همکاری های مسکو و آنکارا و ارتقای روابط بین استانی برگزار خواهد شد.
بازدید از مراکز مختلف صنعتی و تولیدی، مراکز علمی و هنری آستراخان و همچنین مذاکره با مارگلوف نخست وزیر این استان از دیگر برنامه های هیات ایرانی در این سفر اعلام شده است.
شهر بندری آستراخان به دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر، یک شاهراه آبی و زمینی بشمار می آید و در زمان حاضر این منطقه با فعالیت بیش از 200 شرکت ایرانی به کانون تمرکز اقدام های بازرگانی و اقتصادی ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
براساس آمارهای در دسترس که آخرین گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگانی خارجی استان آستراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.
وزیر ارتباطات و هیات همراه مذاکرات خود را در مسکو ادامه خواهند داد.
در دیدار واعظی با خانم ورونیکا نیکشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا که چهارشنبه برگزار می شود، گسترش همکاری ها و گفت وگو در باره روند مذاکره پیمان تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه بررسی خواهد شد.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.
دیدار با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت تجارت و مذاکرات با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون دائمی همکاری های اقتصادی دو کشور که با حضور سنایی سفیر ایران در مسکو انجام خواهد شد، نیز از برنامه های مذاکرات وزیر ارتباطات برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه بشمار می رود.
همچنین در حاشیه این سفر چهار روزه، هیات ایرانی در جریان بازدید از چند مرکز صنعتی و فناوری از جمله در حوزه های ارتباطات، گازی و انرژی، رایانه ای و اطلاعات با رییسان و مدیران این واحدها نشست و در باره همکاری های ممکن مذاکره خواهد کرد.
ایران و روسیه پاییز سال گذشته در نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی به ریاست واعظی و نوواک اسناد نقشه راه توسعه روابط دو کشور را که در برگیرنده اجرای پروژه های مختلف به صورت مشترک و همچنین افزایش مبادلات بازرگانی به ارزش 40 میلیارد دلار است، امضا کردند.
اجرای طرح های نیروگاه بخار، دو واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر، برقی کردن راه آهن گرمسار - اینجه برون به طول 495 کیلومتر و پروژه های نفتی و گازی از جمله طرح های مورد توافق می باشد که بخشی از آنها عملیاتی شده است.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب برنامه دولت یازدهم برای تحرک بخشی به روابط اقتصادی ایران و روسیه، سال 2014 ارزش مبادلات به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یافت، سال 2015 نیز شاهد حدود 30 درصد رشد شد و براساس اعلام جدید نوواک وزیر انرژی روسیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، افزایش 69 درصدی ثبت شده است.
براساس برنامه های در نظر گرفته شده، ایران و روسیه قصد دارند در آینده ای نزدیک با اجرایی شدن طرح های مختلف همکاری ها در عرصه های مختلف در چارچوب نقشه راه توسعه روابط، ارزش اقتصادی همکاری های دو کشور را به سالانه 10 میلیارد دلار برسانند.
انتظار می رود که دیدار پیش بینی شده حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رییسان جمهوری روسیه و ایران که احتمالا 18 مرداد ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان انجام خواهد گرفت، شتاب در اوج گیری روابط دو جانبه و همگرایی های منطقه ای مسکو و تهران را افزایش دهد.
آخرین دیدار روحانی و پوتین دوم آذرماه سال 94 در جریان نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران و پیش از آن در نشست سازمان همکاری های شانگهای و اجلاس بریکس در «اوفا» پایتخت جمهوری باشقیرستان انجام شد که سبب ایجاد تحول در روابط دو جانبه شد.
یکی دیگر از دیدارهای رییسان جمهوری ایران و روسیه نیز در حاشیه نشست قبلی و سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام گرفت که نتیجه تمامی مذاکرات سران تاکید بر لزوم تقویت ساز و کارهای لازم برای گسترش فراگیر روابط دوجانبه و منطقه ای مسکو و تهران بود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید