Performancing Metrics

انجام پیگیری‌های قانونی برای بهره‌برداری از ‌سد مشمپا/ آمادگی پیمانکار برای تکمیل سد | اتاق خبر
کد خبر: 360853
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1395 - 13:42
معاون استاندار زنجان تاکید کرد
معاون استاندار زنجان با اشاره به اهمیت احداث سد مشمپا گفت: موضوع توقف عملیات اجرایی این سد باید لغو و به سرعت تکمیل شود.

اتاق خبر: جواد رحمتی امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان اظهار داشت: یکی از چالش‌های اساسی در استان زنجان موضوع آب است.

وی با اشاره به موضوع احداث سد در حوزه آبریز قزل‌اوزن و رودخانه سپیدرود ابراز کرد: از سال‌های گذشته احداث سدهای جدید در این حوزه راکد مانده است.

معاون ‌عمرانی استاندار زنجان بیان کرد: احداث سد تالوار در سال 75 در برنامه کاری قرار گرفت که 80 درصد حق بهره‌برداری از آن متعلق به استان زنجان و 20 درصد متعلق به استان کردستان بود که در حال حاضر سهم زنجان کاهش یافته است.

وی با تاکید بر احیای سد مشمپا عنوان کرد: تاکنون برای احداث این سد بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن یکی از مطالبات اساسی استان زنجان است و به هیچ عنوان از پیگیری‌های قانونی برای بهره‌برداری از این سد کوتاه نمی‌آییم.

رحمتی با اشاره به آمادگی پیمانکار برای تکمیل سد مشمپا تصریح کرد: توافق شده تا بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای این منظور از طریق اوراق مشارکت تامین شود و باید موضوع توقف عملیات اجرایی این سد در اولین فرصت لغو شود.

وی ابراز کرد: با بهره‌برداری از سد مشمپا می‌توانیم 65 میلیون متر مکعب از این سد آب برداشت کنیم و امیدواریم امسال در بحث تخصیص اعتبارات تجدید نظر شود.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان بیان کرد: بیش از 25 درصد منابع آبی به دلیل فرسوده بودن به هدر می‌رود و باید تاسیسات آبی بازسازی شود.

یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در این آیین با اشاره به مشکلات پیش‌‌روی منابع آب اظهار داشت: وضعیت بارندگی کشور در سالهای اخیر یک سوم متوسط بارش‌ها بوده و پتانسیل تبخیر سه برابر تبخیر آبها در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه 92 درصد منابع آبی در کشاورزی، 2 درصد در صنعت و 6 درصد برای آب آشامیدنی مصرف می‌شود، گفت: مصرف آب در کشاورزی و شرب با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان عنوان کرد: راندمان آبیاری در کشور 32 درصد و سرانه مصرف روزانه آب شرب بین 30 تا 40 لیتر است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از چاه‌های موجود در کشور غیرمجاز است، ابراز کرد: 18 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی گزارش شده است.

رضاپور تاکید کرد: سیاستهای اقتصاد مقاومتی نباید فقط به دنبال توسعه و تامین آب باشد بلکه باید نیازهای بخش صنعت، کشاورزی و آب شرب در افق 20 ساله منظور شود و ارتقای شاخص‌های بهره‌وری مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید