Performancing Metrics

موافقان و مخالفان طرح سینما آنلاین/ این طرح اجرایی می‌شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 361742
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 02:29
طرح سینما آنلاین با توجه به مخالفان بسیار بعید است به مرحله اجرایی برسد.

به گزارش اتاق خبر، این روزها با گسترش فضای مجازی مرز بین واقعیت و خیال از بین رفته و همه عناصر زندگی اطراف ما، تحت الشعاع مفهومی به اسم فضای مجازی قرار گرفته است. در این میان نزدیک شدن این فضا به هنر هفتم، در کشور ما که سابقه دیرینه ای در ورود تکنولوژی بدون،  آموزش و طرز استفاده و فرهنگ آن دارد، مقوله‌ی پر ابهامی است. مقوله‌ای که سینما در آن می‌گنجد اما نمی‌‎تواند در این سرعت و شتاب سفر عناصر و کارهای حتی روزمره زندگی به فضای مجازی، از این قاعده مستثنی باشد و باید به هر شکل بار سفرش را برای مسافرت به دنیا مجازی بندد.

اما سینما به عنوان هنری که با اقتصاد و گیشه همراه است باید نوع رفتنش به سمت فضای مجازی فرق کند و روندی متفاوت را طی کند. 

فضای مجازی قدرت آن را دارد که در مرحله نمایش فیلم به اندازه یک اکران جهانی برای فیلم در این روزها کار کند و قدم هایش فراتر از مرزها هم ببرد. اما همه این گستردگی باید با وضعیت سینمای هر کشور همخوانی داشته باشد.

حال با این ویژگی‌ها سینمای ایران از آنجایی که هنوز با مشکلاتی مثل مافیای پخش فیلم‌ها، تقسیم ناعادلانه فیلم در زمان و سانس مناسب، اکران‌های ناهماهنگ و البته نبود تبلیغات درست، برای فیلم‌هایش  روبرو است، چه طور می‌تواند در برابر موج جدید و قوی به اسم سینما آنلاین یا سینمای در فضای اینترنت مواجه شود. 

سینما آنلاین طرحی است که هدفش رساندن فیلم‌ها به کسانی است که بتواند در هر شرایطی فیلم ببینند. مثل روستاییان در مناطق دور دست، بیماران و مشاغلی که نمی‌توانند به سینما بروند. اینکه سینما بتواند با فضای مجازی به این مناطق سفر کند، اتفاق نامطلوبی نیست، اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که در کشور ما هنوز مفهومی به اسم رعایت کپی رایت وجود ندارد و فرهنگ سینما رفتن هم هنوز به شکل کامل برای مردم ما  ایجاد نشده است، تا جایی که هنوز هستند مخاطبانی که از آخزین حضورشان در سینما ده سال یا بیشتر می‌گذرد. 

غلامرضا موسوی عضو شورای عالی تهیه کنندگان در مورد اجرایی شدن این طرح گفت: در دنیا این اتفاق افتاده است، اما در شرایط موجود سینمای ما این مسئله اجرا شدنش امکانپذیر نیست. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که اگر کسی فیلم در حال نمایش در اینترنت را از روی مانیتور و از روی هر وسیله دیگری ضبط کند پس از چند ساعت فیلم در حال اکران را باید در سر چهارراه ها سراغ گرفت و در حال فروش بر روی سی دی دید.

تهیه کننده فیلم «من مادر هستم»  تصریح کرد: این دزدی و قاچاق در این مسئله اگر حل نشود، باعث می‌شود که اجرایی شدن چنین طرحی امکان پذیر نباشد.
 
فرهاد اصلانی بازیگر سینما هم در این رابطه خاطر نشان کرد: ما چه بخواهیم چه نخواهیم با این پدیده رو برو شویم، اما ما هنوز در مراحل مهمی در سینما مثل اکران، تبلیغات و پخش درست فیلم مشکلات بزرگی داریم که همه اینها باعث می‌شود، آمادگی لازم را برای رویارویی با این پدیده نداشته باشیم.

حبیب اسماعیلی عضو کانون پخش کنندگان سینما نبود شناخت درست از فضای مجازی را مانع روند ورود منطقی و درست سینما به فضای مجازی دانست و افزود: هنوز از این طرح شناخت و معرفی درستی برای اهالی سینما حاصل نشده و هماهنگی هم انجام نشده است.

مدیر پخش فیلم «من سالوادور نیستم» ادامه داد: فضای مجازی محسنات و مشکلات را در کنار هم دارد، باید برای این کار تعهدی برای کسی که می‌خواهد این طرح را اجرایی کند، حاصل شود و آن فرد یا تیمی که قرار است این کار را بکند از طرف همه اهالی سینما به شکلی قانونی مجوز و اجازه بگیرد.
 
اسماعیلی خاطر نشان کرد: ما با همکاری سینماداران سینماهایی سیار را راه اندازی کرده‌ایم که به مناطق دور دست در شهرستان‌ها که  سینما ندارند، می‌روند و فیلم نمایش می‌دهند اما فضای آنلاین و مجازی از آنجایی که هیچ محدودیتی ندارد و چار چوبی را نمی‌توان در آن تعریف کرد، برای این کار کمی ناشناخته به نظر می‌رسد.
 
محمد روحانی از سینماداران هم در این رابطه گفت: زمان مناسب نمایش فیلم در اینترنت باید حداقل یکسال پس از اکران در سالنهای سینما باشد با اجرایی شدن این طرح،  ما به نوعی ضربه اجتماعی هم به مردم خود می‌زنیم، از آنجایی که این روزها مردم به حد کافی درگیر و حتی اعتیاد به فضای مجازی دارند، با این طرح این معضل در جامعه تشدید می‌شود و ما در بلند مدت مردم را بیشتر به انزوا سوق می‌دهیم.
 
مدیر سینما میلاد ادامه داد: سینما به عنوان یک مکان فرهنگی به مفهوم واقعی خود باید سینما باشد یعنی سالنی تاریک که مخاطب در یک فرآیند به تماشای فیلم بنشیند. ما نباید معانی واژه‌ها را فراموش کنیم. فیلم سینمایی از نامش مشخص است، فیلمی است که باید در سالن سینما به نمایش در آید. با اجرای این طرح ما باید فیلم‌های اینترنتی داشته باشیم که این خود مقوله دیگری است که در جای خود می‌تواند مورد تحقیق و بحث قرار بگیرد، اما فیلم سینمایی از لحاظ تکنیکی باید برای سالن و پرده عریض سینما ساخته و نمایش داده شود.
 
روحانی خاطر نشان کرد: فرهنگ سینما رفتن با این کار کم کم تر می‌شود و ما در بلند مدت با تعطیلی کامل سالن های سینما که  همین الان هم در شرایط سختی اداره می‌شوند، روبرو خواهیم شد.  
 
اما سفر سینما با همه متعلقاتش به فضای مجازی در همان حد که امروزه برای تبلیغ فیلم‌ها می‌تواند موثر باشد. در مراحل دیگری مثل نمایش فیلم می‌تواند برای سینمای ایران مضر باشد و این همان تیغ دو لبه‌ای است که هم می‌تواند جراحی کند و هم می‌تواند ببرد و  زخمی کند. پس این سفر هم باید با برنامه ریزی بلند مدت و با هماهنگی سینماداران و تولید کنندگان فیلم و البته در زمان مناسب اتفاق بیفتد.
 
گزارش از بهنام صادقی 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید