Performancing Metrics

۶ کاری که فعالان خلاق همه روزه انجام می‌دهند | اتاق خبر
کد خبر: 361774
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 10:25
آیا تا به حال این حس به شما دست داده که به قدر کفایت و متناسب با توانایی‌های بالقوه‌تان کار انجام نداده‌اید؟

اتاق خبر- آیا می‌دانید از مجموع روزهای هفته، چند روز را به شکل واقعی و در عمل به عنوان فردی فعال و خلاق سپری کرده‌اید؟ عموم مردم به طور متوسط در هر هفته ۴۵ ساعت کار می‌کنند و به طور معمول از این میزان ساعات کاری، ۱۷ ساعت به عنوان زمانی که غیرفعال و منفعل هستند در نظر گرفته می‌شود (در ایالات متحده این زمان ۱۶ ساعت است). واقعیت این است که همه ما می‌توانیم بسیار بیشتر از اینها کار کنیم اما در عین حال واقعیت دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه هیچ یک از ما علاقه‌ای نداریم تا نزد دیگران مانند افرادی دیوانه و خوره‌کار کردن به نظر برسیم. بی‌تردید اگر هر یک از ما بتوانیم بین زندگی روزمره و فعالیت‌های مربوط به حرفه و شغل‌مان تعادلی واقعی ایجاد کنیم، کاری بسیار بزرگ انجام داده‌ایم. در همین زمینه در این نوشتار از «تیم فریس» نویسنده کتاب موفق «بهترین فروشنده بین‌المللی» خواستیم ویژگی و عادت‌های افراد خلاق و فعال ـ به معنای واقعی کلمه ـ را تا حد امکان برای ما شرح دهد و اونیز در پاسخ، ۶ کاری را که افراد خلاق و بسیار پرکار به صورت روزانه و همچون یک برنامه اجباری ثابت انجام می‌دهند، معرفی و درباره هر کدام توضیحی مختصر داده است.


خود را مدیریت کنید
سودمندترین و پربازده‌ترین سیستم‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی ما دسته‌ای ربات هستیم. آنها نیروی عظیم احساسات و عواطف را فراموش کرده‌اند. اگر شما روزتان را در آرامش کامل و بدون توجه و تمرکز بر مشکلات و دغدغه‌های هر روز آغاز کنید، تمرکز مورد نیاز برای انجام امور و همچنین انجام کارها به بهترین شکل ممکن، تبدیل به اموری سهل و آسان می‌شود. اما اگر هنگام بیدار شدن از خواب، انواع منازعات ذهنی و جنگ اعصاب‌های همیشگی، فضای پیرامون شما را فرا گرفته باشد ـ مانند صدای زنگ‌های پی‌درپی تلفن، پیام‌های دریافت ایمیل و آژیرهای آتش‌نشانی که از فضای مجاور خارجی به گوش می‌رسد ـ شما تمام روز را تحت تاثیر استرس ناشی از شرایط ابتدای روزتان سپری خواهید کرد و اغلب واکنش‌های ذهنی و جسمی شما نیز متاثر از آن عوامل بروز می‌کند. معنی این شرایط آن است که وقتی شما پشت فرمان اتومبیل‌تان نشسته‌اید، در فکر و ذهن‌تان روی اولویت‌های کاری آن روز متمرکز نشده‌اید و به آنها فکر نمی‌کنید، بلکه تنها به کنش و واکنش‌های عصبی که در درون‌تان جریان دارد عکس‌العمل نشان می‌دهید، صرف‌نظر از اینکه آنها مسائلی مهم باشند یا بی‌اهمیت. پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد، چگونگی و کیفیت آغاز روز شما تاثیر شگرفی بر میزان فعالیت و خلاقیت شما در آن روز خواهد داشت و هنگامی که روز را با بدمزاجی شروع کنید و به قول معروف «روی مود خوبی نباشید» بیشتر امور مهم روزانه خود را به تعویق می‌اندازید و در واقع آن امور مهم، اهمیت‌شان را برای شما از دست می‌دهند. پس در ابتدای روز کمتر درباره نحوه مدیریت کسب‌وکارتان بیندیشید و به جای آن، بیشتر درباره مدیریت حالت و مزاج خود و سر و سامان دادن به مشغله‌های ذهنی‌تان تفکر کنید. ایمیل خود را در ابتدای روز چک نکنید برای بعضی از مردم چک کردن پی‌درپی صندوق ورودی ایمیل‌های‌شان تبدیل به عادتی محض شده است. به نظر می‌رسد بسیاری از این افراد حتی نمی‌توانند تصور کنند صبح از خواب بیدار شوند و بلافاصله صفحه ایمیل یا ورودی‌های صفحات رسانه‌های اجتماعی که در آنها عضو هستند را چک نکنند.

این در حالی است که من با تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و تجاری خلاق صحبت کرده‌ام و هیچ‌کدام از آنها ـ حتی یک نفر ـ نگفت من بخشی از اوقات روزانه‌ام را صرف چک کردن ایمیل‌هایم می‌کنم. اما چرا چک کردن ایمیل در اوایل روز را باید جزو «گناهان کبیره» به شمار آورد؟ ساده‌ترین و کوتاه‌ترین پاسخ این است که با این‌کار شما خود را آماده واکنش نشان دادن به دیگران می‌کنید. یک ایمیل به یکباره از راه می‌رسد و پس از آن شما بهترین ساعات روزتان را صرف رسیدگی به اهداف دیگران می‌کنید نه اهداف خود. در صورتی که برای روز خود برنامه‌ریزی نداشته و امور روزانه را اولویت‌بندی نکرده باشید، درواقع مانند آن است که به هر یک از افرادی که به طور تصادفی وارد صندوق پست الکترونیکی (inbox) شما شده باشند اجازه داده‌اید اهداف آن روز شما را بربایند.
پژوهش‌های کارشناسان نشان می‌دهد ایمیل

۱ـ شما را دچار استرس‌های عصبی می‌کند.
۲ـ می‌تواند شما را وادار به انجام نوعی واکنش سریع و ناخواسته کند.
۳ـ می‌تواند بسیار اعتیادآورتر از الکل و تنباکو باشد.
۴ـ چک کردن مداوم ایمیل معادل آن است که سطح آی‌کیوی خود را تا ۱۰ شماره کاهش دهید.
پیش از تلاش برای انجام سریع‌تر کار، از خود بپرسید آیا باید همه این‌کارها الان تمام شوند؟
همه می‌پرسند «چرا انجام دادن همه کارهای روزانه و تمام کردن آنها غیرممکن است؟» و پاسخ این سوال فوق‌العاده آسان است: «کارهایی که قصد انجام آنها را دارید بیش از حد زیاد است. » آیا می‌خواهید فعال‌تر و خلاق‌تر باشید؟ از خودتان نپرسید چگونه همه امور روزانه را بهتر و موثرتر انجام دهم پیش از آنکه از خود سوال کنید که آیا به راستی لازم است همه این‌کارها را همین امروز انجام دهم؟ این بسیار مضحک است که پیوسته از کمبود وقت شکایت داریم، درحالی که اولویت‌بندی امور ما به‌گونه‌ای است که گویی برای زمان بی‌پایان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به جای این روش، کارهایی را انجام دهید که اهمیت دارند، نه چیزی بیشتر.
 پژوهش‌های پژوهشگران امور اداری نشان داده مدیران‌عامل شرکت‌های موفق هیچ‌کار اضافه‌ای را کورکورانه انجام نمی‌دهند آن هم با صرف مدت زمانی بیشتر بلکه آنها برای انجام کارهای بیشتر هم از برنامه‌ریزی دقیق پیروی می‌کنند. تجزیه و تحلیل‌های مقدماتی روی پژوهش‌هایی که درباره نحوه عملکرد مدیران‌عامل شرکت‌ها در هندوستان انجام شده نشان می‌دهد فروش (یا بازده) این شرکت‌ها با صرف مدت زمان بیشتری برای انجام امور از سوی مدیران‌عامل این شرکت‌ها، به وضوح بیشتر می‌شود اما نکته جالب‌تر آن است که ارتباط بین زمان استفاده شده از سوی مدیرعامل و بازده وخروجی شرکت به طور دقیق مربوط به اوقاتی است که فعالیت‌های مدیرعامل درست براساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده، به انجام رسیده باشد.


تمرکز زیاد، چیزی بیشتر از پرت کردن حواس و حذف آن نیست
«اِهالوول»، پروفسور و استاد پیشین مدرسه پزشکی هاروارد و نویسنده کتاب پرفروش «رانده شده به سوی حواس‌پرتی» می‌گوید ذات و سرشت طبیعی ما تولید کردن مازاد است. آیا زندگی مدرن امروز به طور دائمی برگستره توجه و توانایی‌های ما آسیب وارد می‌کند؟ خیر. آن چیزهایی که شما درحال‌حاضر در اختیار دارید بسیار وسوسه‌انگیزتر و دسترسی به آنها در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته بسیار آسان‌تر از هر دوره زمانی دیگری است که تمام انسان‌ها در طول تاریخ تجربه کرده‌اند. پاسخ این است که به خودتان نگاه و توجه کنید. قفل و مانعی که احساس می‌کنید جایی در وجود خود شماست که به همه چشمک می‌زند و وزوزکنان حواس‌تان را پرت می‌کند.


معیاری برای برنامه‌ریزی داشته باشید
من (نویسنده مقاله) با افراد موفق و خلاق متعددی صحبت کرده‌ام.
 می‌دانید چه موردی بود که هیچ‌یک از آنها درباره آن صحبت نکردند؟ «من نمی‌دانم کارهایم چگونه انجام می‌شوند. من فقط شروع به‌کار می‌کنم و بعد دعا می‌کنم که کارها به بهترین شکل انجام شوند! » حتی یک نفر. روال انجام امور و برنامه کاری شما می‌تواند به صورت رسمی، علمی یا شخصی و منحصربه‌فرد باشد اما به هر حال باید براساس یک معیار مشخص برای کارهای خود برنامه‌ریزی داشته باشید. تمام افراد خلاق و موفق به معنای واقعی، دارای برنامه‌ای مدون و از پیش تعیین شده هستند.


اهداف را شب قبل تعریف کنید
بیدار شدن از خواب شبانه در هر صبح درحالی که می‌دانید امروز کدام یک از کارها و امور جاری شما از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و حتی انجام کدام‌یک ضروری و اضطراری است و از شب قبل درباره آنها فکر و برنامه‌ریزی کرده‌اید، بهترین دستورالعملی است که می‌توان برای سرتاسر زندگی به هر فردی توصیه کرد. پژوهش‌های انجام شده می‌گوید اگر می‌خواهید به اهداف کلی و حتی روزانه خود با احتمالی بیشتر دست پیدا کنید، آن اهداف را روی کاغذ بیاورید و بنویسید. مطالعات انجام شده در این‌باره، منفعت دومی را هم اثبات کرده است؛ نوشتن آنچه که برای فردای خود نیاز دارید باعث خواهد شد فشارهای عصبی شما کاهش یابد و کمک خواهد کرد از اوقات شب خود لذت بیشتری ببرید.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید