Performancing Metrics

ماهیگیران فیلیپینی از حضور در مناطق مورد چالش با چین منع شدند | اتاق خبر
کد خبر: 363049
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1395 - 11:52
مقامات فیلیپین در حالی که دادگاه بین المللی لاهه در پرونده چالش های دریای جنوبی چین به نفع مانیل رای داده است، خواستار حضور نیافتن ماهیگیران این کشور در بخشی از مناطق مورد چالش شدند.

اتاق خبر: تارنمای 'راپلر' روز پنجشنبه اعلام کرد که فیلیپین این دستور را با هدف ممانعت از آزار و اذیت ماهیگیران این کشور توسط مقامات چینی صادر کرد.
پکن با عصبانیت حکم دادگاه لاهه را رد کرده و روز سه شنبه این هفته نیز اعلام کرد ماهیگیری غیرمجاز در آب های این کشور از جمله آب های مورد چالش مجازات در پی خواهد داشت.
'چارلز جوز' سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین گفت: ما می دانیم چین جزایر 'اسکاربوروگ شوآل' را اشغال کرده، بنابراین باید منتظر بمانیم که چگونه ماهیگیران ما می توانند بدون اینکه در معرض آزار و اذیت قرار گیرند، به این منطقه وارد شوند.
وی با این عنوان که این اقدام برای امنیت همه اتخاذ شده است، افزود: در حالی که حکم دادگاه بین المللی لاهه کاملا آشکار است، اما واقعیت موجود چیزی متفاوت است.
منابع مناطق مورد چالش بین چین و فیلیپین در آب های دریای جنوبی و حق ماهیگیری در این پهنه آبی یکی از موارد اصلی شکایت فیلیپین از چین بود که در دوران ریاست جمهوری 'بنیگنو آکینو' در سال 2013 به این دادگاه ارائه شد.
فیلیپین، مالزی، برونئی و ویتنام چهار کشور منطقه جنوب شرقی آسیا هستند که با چین بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین که آبراه تجاری کالاهایی به ارزش بیش از پنج هزار میلیارد دلار است، اختلاف دارند.
چین سال 2012 کنترل جزایر 'اسکاربوروگ شوآل' که در فاصله 230 کیلومتری از جزیره 'لوزون' فیلیپین قرار دارد را در اختیار گرفت و از آن پس مانع ورود ماهیگیران فیلیپینی به این منطقه شد و در مواردی نیز با آب فشار قوی آنها را از منطقه دور می کند.
'رودریگو دوترته' رییس جمهوری جدید فیلیپین که کمتر از دو ماه پیش دوره 6 ساله ریاست جمهوری خود را آغاز کرده با این اعتقاد که روابط با چین در دوران رییس جمهور سابق به تنش کشانده شده، قصد ترمیم این روابط را دارد.
چین به منظور کنترل بیشتر بر آب های دریای جنوبی هفته جاری مجازات های جدیدی را برای ماهیگیرانی که از دیدگاه این کشور غیرقانونی هستند، در نظر گرفت.
قوانین جدید چین شامل ماهیگیری غیرقانونی هر دو گروه ماهیگیران چین و خارجی ها در آب های این کشور می شود که این آبها 'منطقه ویژه اقتصادی' چین را نیز در بر می گیرد.
دادگاه بین المللی لاهه تحت حمایت سازمان ملل، ادعاهای چین در مورد مالکیت این منطقه اقتصادی در جزایر نانشا (اسمی که پکن برای اسپراتلی انتخاب کرده) را تکذیب کرده است.
در مورد مجازات در نظر گرفته شده از سوی چین برای ماهیگیری غیرقانونی در آبهای این کشور، ذکر شده است که 'ورود غیرقانونی' به آب های چین بیش از یک بار در سال و سر باز زدن از خروج از این آبها منجر به جریمه های مالی و همچنین مجازات حبس تا یک سال خواهد شد.
همچنین اعلام شده است که هر فرد غیر چینی که ادعای نقض قوانین از سوی پکن را دارد، می تواند ادعاهای خود را در دادگاه های چین مطرح کند.

منبع: ایرنا

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید