Performancing Metrics

پاکستان، چین، افغانستان و تاجیکستان 'گروه چهارجانبه ضدتروریسم' تشکیل دادند | اتاق خبر
کد خبر: 363082
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1395 - 15:23
فرمانده ارتش پاکستان روز گذشته با سفر به استان 'سین کیانگ' چین، در نشست مشترک با همتایان چینی، تاجیک و افغان خود حضور یافت و در این نشست بر تشکیل یک گروه چهارجانبه مبارزه با تروریسم توافق شد.

اتاق خبر: ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش پاکستان، ژنرال 'فنگ فنگویی' رئیس ستاد ارتش چین، ژنرال 'قدم شاه شهیم' رئیس ستاد ارتش افغانستان و رئیس ستاد نیروهای مسلح تاجیکستان در نشست مشترک روز چهارشنبه در شهر ارومچی در استان سین کیانگ چین توافق کردند همکاری و تعامل در راستای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به عنوان صلی ترین تهدید منطقه، محور اصلی فعالیت های این گروه چهارجانبه باشد.
هر چهار طرف متعهد شدند که تمام توان خود را در مسیر همکاری های چهارجانبه برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و به ویژه در چهار کشور عضو این گروه به کار گیرند.
تبادل اطلاعات، ظرفیت سازی برای مبارزه با تروریسم، برگزاری تمرین های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و برگزاری دوره های آموزشی دراین زمینه از جمله دیگر موضوع های مورد توافق چهار کشور بود.
در این نشست همچنین توافق و تاکید شد که تمام تصمیم ها در حوزه فعالیت های این گروه چهارجانبه، بطور مشترک و جمعی و با مشورت هر چهار عضو آن اتخاذ شود.
علاوه بر این توافق شد که اقدام ها و فعالیت این گروه چهارجانبه در چارچوب مقررات و قوانین بین المللی و سازمان ملل از جمله 'ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها و عدم تجاوز و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها' باشد.
چهار طرف در نشست افتتاحیه گروه چهارجانبه چین، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان در ارومچی تاکید کردند که این گروه چهارجانبه مبارزه با تروریسم 'علیه هیچ کشور یا نهاد بین المللی نیست'.
اعضای این گروه چهارجانبه جدید امیدوارند با این اقدام تازه، بتوانند مانع از رشد تروریسم و افراط گرایی در منطقه از جمله مانع از ظهور گروه های تروریستی و افراطی جدید شوند و با همکاری یکدیگر، امنیت و ثبات را به ویژه به افغانستان و پاکستان بازگردانند.
این گروه چهارجانبه در شرایطی تشکیل شده است که گروه چهارجانبه دیگری موسوم به 'گروه چهارجانبه صلح افغانستان' با ترکیب نسبتا مشابه ، با این تفاوت که در گروه جدید تاجیکستان جایگزین آمریکا شده است، به رغم تشکیل نشست ها و جلسات متعدد نتوانست کمکی به صلح افغانستان کمک کند و عملا فعالیت های آن به حالت تعطیل درآمده است.
یکی دیگر از اهداف این گروه چهارجانبه جدید، به ویژه برای چین و پاکستان، کمک به امنیت طرح راهروی اقتصادی مشتکرک چین-پاکستان است که همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های چینی ها بوده است.
فرمانده ارتش پاکستان در سفر روز گذشته خود به 'ارومچی' علاوه بر حضور در نشست چهارجانبه، با مسئولان این استان و نیز با همتای چینی خود درخصوص امنیت طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان(CPEC) گفت و گو کرد.

منبع: ایرنا

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید