Performancing Metrics

اخراج خودروسازان از سهامداران بانكي | اتاق خبر
کد خبر: 363359
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395 - 12:43
شوراي پول و اعتبار دو شركت خودروسازي ايران‌خودرو و سايپا را ملزم به فروش بخشي از دارايي خود كرده است كه ايران‌خودرو بايد سهام بانك پارسيان را بفروشد تا بتواند سقف تسهيلات استفاده شده خود از سيستم بانكي را حفظ كند.

اتاق خبر: اما اين پرسش توسط برخي كارشناسان مطرح شده است كه چرا روي كاهش سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان تاكيد شده همچنين با توجه به موضوع افزايش سرمايه بانك پارسيان به 5هزار ميليارد تومان به شرط سلب حق تقدم ايران خودرو، اين پرسش وجود دارد كه چرا در اين مورد نيز بر كاهش سهام ايران‌خودرو تاكيد شده است و اگر هدف تامين نقدينگي، فروش دارايي‌هاي سايپا و ايران خودرو، حفظ سقف تسهيلات خودروسازان، افزايش نقدينگي و... است چرا تنها روي سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان تاكيد كرده‌اند و چرا  به فروش انواع سهام ايران‌خودرو و سايپا در بورس، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، زمين و ملك، شركت، معدن و... توجه نشده است.

 براساس تصميم شوراي پول و اعتبار كه به تازگي از سوي مديركل اعتبارات بانك مركزي ابلاغ شده است، دو شركت خودروساز ايران‌خودرو و سايپا براي حفظ سقف تسهيلات استفاده شده خود ملزم شده‌اند بخشي از دارايي‌هاي خود را بفروشند.

موضوع درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تمديد مستثني شدن دو شركت ايران‌خودرو و سايپا از محدوديت‌هاي «ذي‌نفع واحد» در جلسه هشتم تيرماه شوراي پول و اعتبار مطرح شده و اين شورا با حفظ سقف تسهيلات استفاده شده و تعهدات فعلي اين دو شركت نزد بانك‌ها موافقت كرده است.

بر اساس آيين‌نامه‌هاي بانك مركزي، منظور از ذي‌نفع واحد دو يا چند شخص حقيقي يا حقوقي است كه به‌واسطه هر يك از روابط مالكيتي، مديريتي و مالي در معرض ريسك مشترك قرار گيرند، به گونه‌يي كه مشكلات يكي از آنها بتواند به ديگري تسري كرده و منجر به بازپرداخت نكردن يا ايفاي به موقع تسهيلات يا تعهدات آنها شود.

شوراي پول و اعتبار همچنين مقرر كرده است، شركت‌هاي ياد شده ظرف مدت يك ماه نسبت به ارائه برنامه زمان‌بندي اصلاح ساختار مالي خود به بانك مركزي اقدام كنند.

اين شركت‌ها بايد در مدت 6ماه نسبت به فروش بخشي از دارايي‌هاي خود اقدام و گزارش آن را به بانك مركزي ارائه كنند كه درخصوص ايران‌خودرو بايد به‌طور مشخص سهام بانك پارسيان واگذار شود.

سيدعلي اصغر ميرمحمدصادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي در نامه ابلاغي خود تاكيد كرده است در صورت اجرايي نشدن بندهاي اين بخشنامه در مهلت مقرر، مفاد اين مصوبه در خصوص حفظ سقف مذكور لغو مي‌شود.

نكته‌يي كه در تصميم شوراي پول و اعتبار و همچنين پاسخ بخش نظارتي بانك مركزي به درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت به چشم مي‌خورد و باعث تعجب برخي كارشناسان شده، اين پرسش را مطرح كرده كه چرا تنها به كاهش سهام و حضور ايران‌خودرو در بانك پارسيان اشاره شده است؟ و اگر مقصود شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي، افزايش

 نقد‌شوندگي دارايي‌هاي ايران‌خودرو و سايپا و رشد نقدينگي خودروسازان است، مي‌توانستند اينگونه مطرح كنند كه سايپا و ايران خودرو، سهام خود را در بورس بفروشند يا ساير دارايي‌هاي غيرتوليدي و غير از خودروسازي مانند زمين، معدن، سهام، شركت‌ها و... را تبديل به نقدينگي كنند.

اما جالب اين است كه بيشترين تاكيد شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي روي كاهش سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان مطرح شده است.

در اين زمينه مسعود بيرمي، كارشناس بانكي نيز در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل، كه به نظر شما چرا روي فروش سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان تاكيد شده است، گفت: نامه‌يي كه از بانك مركزي منتشر شده، در پاسخ به نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد كه بانك مركزي بر نظر خود در ارتباط با فروش سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان و كاهش دخالت و حضور ايران‌خودرو در اين بانك اصرار دارد و نشان مي‌دهد كه بانك مركزي به دنبال كاهش دخالت خودروسازان در شبكه بانكي است. وي افزود: ايران‌خودرو و سايپا مي‌توانند از طريق شركت‌هاي سرمايه‌گذاري خود، بورس و ساير دارايي‌ها- كه بسيار زيادند و كم هم نيستند- نسبت به تامين نقدينگي و نقدشوندگي دارايي‌هاي خود اقدام كنند. اما اينكه چرا روي سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان براي رشد نقدينگي خودروسازان دست گذاشته شده، باعث تعجب است و البته خود بانك مركزي بايد در اين زمينه پاسخ دهد كه منظور آنها از اين تصميم و فروش سهام ايران‌خودرو در بانك پارسيان چه بوده است؟

وي ادامه داد: اين موضوع شايد مشكل ايران‌خودرو را تاحدودي حل كند اما سوال اين است كه سايپا سهام بانكي ندارد و چرا براي سايپا پيشنهادي جهت رشد نقدينگي اين شركت ارائه نشده است، لذا برخي كارشناسان مي‌گويند اگر نظر بانك مركزي اين است كه ايران‌خودرو و سايپا از سهامداري، بنگاه‌داري و بانكداري فاصله بگيرند و نقدينگي خود را افزايش دهند چرا فقط روي ايران‌خودرو و كاهش سهام آن در بانك پارسيان دست گذاشته است و چرا فروش ساير سهام و دارايي‌هاي دو خودروساز در حاشيه قرار گرفته است؟

اگر هدف اين است كه حضور خودروسازان در بورس و دارايي‌ها كم شود، بايد روي سهام مختلف اين دو شركت دست بگذارند نه اينكه تنها روي بانك پارسيان تاكيد كنند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه موضوع افزايش سرمايه بانك پارسيان تا 5هزار ميليارد تومان نيز به چه نحو است و تركيب آن چگونه خواهد بود، گفت: در گزارش اظهارنظر سهام سال 94 بانك پارسيان كه روي كدال بورس آمده، نوشته شده كه اين بانك اجازه افزايش سرمايه را دارد اما منوط به سلب حق تقدم ايران‌خودرو و ستاد بانك است؛ يعني ستاد بانك و ايران‌خودرو به عنوان سهامداران عمده بانك پارسيان نمي‌توانند با داشتن حق‌تقدم اقدام به افزايش سهام خود و افزايش سرمايه در بانك پارسيان كنند و اين موضوع نيز نشان مي‌دهد كه تلاش شده حضور ايران‌خودرو در بانك پارسيان از طريق تركيب افزايش سرمايه بانك نيز كاهش يابد تا به شكل‌هاي مختلف سهام و حضور و دخالت و مديريت ايران‌خودرو در بانك پارسيان را كاهش دهند.

منبع: تعادل

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید