Performancing Metrics

استاندار: آب مورد نیاز بخش صنعت در سیستان و بلوچستان تامین است | اتاق خبر
کد خبر: 364070
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395 - 15:37
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: آب مورد نیاز بخش صنعت در استان تامین است و سرمایه گذاران می توانند در این بخش فعالیت کنند.

اتاق خبر: علی اوسط هاشمی روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: شبکه فرسوده آبرسانی بزرگترین مشکل بخش آب و فاضلاب استان محسوب می شود بطوری که آب با هزینه بسیار بالایی تولید و استحصال می شود اما متاسفانه به سبب فرسودگی شبکه مقداری از آن هدر می رود.
وی بیان کرد: وجود آب های ژرف و دریای عمان در سیستان و بلوچستان بهترین ظرفیت برای استان است که باید استفاده از این منابع بطور جد در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بیشتر نزولات آسمانی سیستان و بلوچستان به صورت رگباری است که گاهی منجر به جاری شدن سیل می شود و باید از این آبها برای تقویت منابع آبی زیر زمینی بنحو شایسته ای استفاده شود.
وی ادامه داد: مدیریت آب های سطحی باید در برنامه های اصلی قرار گیرد تا از هدر رفت آن جلوگیری شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: میزان مصرف آب در هر بخشی باید احصا شود تا بتوان آن را به بهترین روش مدیریت کرد.
هاشمی اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب باید مورد توجه همه ی دستگاه های دولتی و مردم باشد زیرا در وضعیت بحران بی آبی به سر می بریم.
وی همچنین با انتقاد از هدر رفت پساب تصفیه خانه آب زاهدان افزود: با مدیریت صحیح می توان این آبها را به خارج از شهر هدایت و با ساخت دریاچه مصنوعی جهت قایق سواری و تفریح مردم استفاده کرد.
به گزارش ایرنا به گفته یکی از کارشناسان پساب حاصل از تصفیه خانه آب زاهدان که قابل استفاده برای آشامیدن و فضای سبز نیست از ماهها پیش تا کنون از طریق رودخانه بدون استفاده هدر می رود.
استاندار بیان کرد: فرهنگ سازی در اصلاح رفتار مصرف آب و حفظ ارزش آن یک ضرورت ملی است که باید مورد توجه تمام دستگاه های دولتی و مردم باشد.
هاشمی ادامه داد: نوع نگاه خودمان را نسبت به مصرف آب باید تغییر دهیم تا در این زمینه با مشکل خاصی روبه رو نشویم.
وی افزود: نقش رسانه ها در جهت دادن افکار عمومی برای بهینه مصرف کردن آب را نباید نادیده گرفت و از این توان ملی به دور از هر نوع گرایش سیاسی بایستی استفاده کرد.
مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: هشت هزار و 400 حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که بحران بی آبی را تشدید کرده است.
اتابک جعفری اظهار داشت: 2 هزار و 100 حلقه چاه قابلیت صدور پروانه بهره برداری را دارند که ساماندهی این چاهها در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: 6 هزار و 300 حلقه چاه از این تعداد در قانون جایگاهی ندارند و باید بسته شوند تا منابع آب زیرزمینی تثبیت شود.
وی افزود: حجم تخلیه آب از 8 هزار و 400 چاهک موجود در سیستان و بلوچستان یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است که 328 میلیون متر مکعب اضافه از حجم آن برداشت می شود.
وی تصریح کرد: 2 میلیارد متر مکعب آب سالیانه از این مقدار چاهک ها برداشت می شود که این میزان مشکلات بسیار زیادی را در آینده برای کشاورزان رقم خواهد زد.
مدیر عامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: آب آشامیدنی در کل کشور با مشکل مواجه شده و تنها راه پایداری آن مدیریت و سیستم یکپارچه برای بهینه مصرف کردن است.
جعفری اظهار داشت: قیمت تهیه و استحصال آب شیرین سنگین است و باید به سمت شیرین کردن آب دریا که پایدار و منابع مطمئنی است برویم.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید