Performancing Metrics

لزوم بازگرداندن بیشترین ارزش افزوده معادن به روستاها | اتاق خبر
کد خبر: 364471
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1395 - 12:44
معاون امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: عمده معادن کشور در بخش روستایی است و باید کاری کنیم تا بیشترین ارزش افزوده معادن به خود روستا برگردد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، نعمت الله رضایی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد اظهار کرد: امسال سرشماری نفوس مسکن سال ۹۵ را داریم که پرسشنامه شماره چهار آن توسط سامانه آمار و اطلاعات روستایی و توسط معاون پر و تکمیل می شود.

وی افزود: برای روستاها ۱۲ برنامه ملی، ۵۸ طرح و ۲۵۷ پروژه درنظر گرفته و اجرا خواهیم کرد.

تحقق سیاستهای اجرایی در قالب ۴ هدف

معاون امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره به مردمی کردن اقتصاد، هدفمندسازی یارانه ها، شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد به عنوان بخشی از ۱۲ برنامه ملی تصریح کرد: چهار هدف اصلی برای تحقق سیاست های اجرایی در نظر گرفته شده که افزایش نرخ مشارکت اقتصادی روستائیان اولین هدف است.

رضایی با اشاره به اینکه میزان نرخ مشارکت اقتصادی مردم بین ۳۷ تا ۴۰ درصد در نوسان است، ادامه داد: معمولا میزان نرخ مشارکت اقتصادی اهالی روستا بین یک تا دو درصد از سایر مردم بیشتر است.

به گفته وی، برای تحقق اولین هدف نامبرده برنامه های مختلفی مانند ایجاد زمینه اشتغال برای جمعیت غیر فعال (از لحاظ اقتصادی) و همچنین افزایش مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی (هم اکنون در روستاها دو درصد است را در نظر گرفتیم.

معاون امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: دومین هدف برای تحقق سیاست های اجرایی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی است که برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی های مختلفی را در نظر داریم. افزایش سهم سرمایه گذاری بخش دولتی و غیردولتی در فعالیت های اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی از جمله این برنامه ریزی هاست.

رضایی از اعمال سیاست های تشویقی در راستای جذب سرمایه های خرد و کلان روستایی، تشویق سرمایه گذاری در مناطق مختلف به وِیژه مرزی و ساحلی با اتکا به قابلیت مناطق و همچنین بهبود و افزایش مهارت اهالی روستا به عنوان برنامه ریزی های مختلف برای اجرایی شدن هدف دوم نام برد.

وی با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادی روستا به عنوان سومین هدف عنوان کرد: ۵۰ درصد از شاغلان روستایی در کشور کشاورز هستند و مابقی نیز در صنعت و معدن فعالیت می کنند.

رضایی تأکید کرد: سهم نیروی کار از اهالی روستاها باید افزایش و مردم ساکن نیز در زمینه ارزش افزوده و بخش های خدمات بیشتر فعال شوند.

معاون امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: عمده معادن کشور در بخش روستایی است و باید کاری انجام دهیم تا بیشترین ارزش افزوده معادن به خود روستا برگردد.

وی، افزایش سهم اقتصاد روستا از تولید ناخالص داخلی کشور را به عنوان چهارمین هدف نام برد و گفت: دستگاه های مختلف کشور تقبل کردند تا مبلغ چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را در سال جاری برای ارتقای تولید و اشتغالزایی هزینه کنند.

معاون امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: با وجود اینکه پیش بینی ما برای ایجاد اشتغال توسط دستگاه ها ۱۷۳ هزار مورد بود ولی آنها وعده دادند که ۲۰۷ هزار شغل را ایجاد خواهند کرد. کلیه این تعهدات را به صورت تفاهمنامه منعقد کردیم.

سهم خوزستان از مشاغل

رضایی در ارتباط با سهم خوزستان از مشاغلی که باید در سال جاری ایجاد شود، گفت: دستگاه های مختلف خوزستان ایجاد هشت هزار و ۵۱۷ شغل را در سال ۹۵ با اعتباری بالغ بر ۱۶۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان تقبل کردند. به عنوان نمونه از این تعداد، دو هزار شغل را کمیته امداد، دو هزار و ۶۵۰ شغل را بسیج سازندگی و ۷۵۰ مورد را نیز قرارگاره قرب ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کمیته راهبری ملی و استانی در کنار سامانه نظارت و ارزیابی به عنوان ارکان کلیدی اجرای پروژه ها هستند، یادآور شد: مهمترین راهکار دستیابی به اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی، ارتقای بهره وری و بهره برداری مناسب از ظرفیت های جدید است.

رضایی تصریح کرد: مشکلات موجود در خوزستان باید حل شود و در صورت ناتوانی نیز باید مسائل را به دولت اعلام کنیم. با توجه به اینکه نام دولت فعلی تدبیر و امید است نیز باید امید داشته باشیم که همه مشکلات با تدبیر حل خواهند شد.

معاون امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در پایان عنوان کرد: روستاییان باید متناسب با حقی که در جامعه دارند از حق و حقوق خود استفاده کنند. قطعا در صورت فعال تر شدن و مشارکت بیشتر مردم روستایی در زمینه اقتصاد سهم آورده آنها برای سرمایه گذاری کمتر، تسهیلات دریافتی بیشتر و میزان سودها نیز کاهش پیدا می کند.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید