Performancing Metrics

نقص‌هاي قانوني پيش روي ادغام اتحاديه‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 365347
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 10:34
با ادغام اتحاديه‌ها سرنوشت نظام توليدي و توزيعي بلاتكليف باقي مي‌ماند.

اتاق خبر: همچنان طرح مبهم ادغام اتحاديه‌ها در مرحله فرصت و تهديد قرار گرفته و هريك از روساي اتحاديه‌ها در اين باره به نظرهاي كارشناسي شده میپردازند. اكنون كه اين طرح با سرعت عجيبي درحال پيگيري و عملياتي شدن است همچنان با مخالفت‌هايي رو به رو است اما به گفته كارشناسان هيات عالي نظارت نسبت به اين نوع اظهارنظرهاي منتقدانه بي‌اعتنا است. به عبارت ديگر؛ ساز مخالف ميان هيات عالي نظارت و برخي از صنوف كوك شده؛ چرا كه برخي از روساي اتحاديه‌ها براين باورند كه خلأهاي قانوني براي اجراي اين طرح وجود دارد كه هيات عالي نظارت نمي‌تواند درباره اجراي اين طرح و عدم مواجه شدن با مشكلات اقتصادي، نمايندگان اصناف را قانع كند. آنها مي‌گويند با ادغام‌سازي اتحاديه‌ها سرنوشت نظام توليدي و توزيعي بلاتكليف باقي مي‌ماند و همچنين اتاق اصناف در اين باره نيز تاكنون هيچ برنامه روشني را ارائه نداده است.

 فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش‌روي ادغام‌

 در همين راستا؛ رييس اتاق اصناف مركزي با اشاره به سرنوشت طرح ادغام اتحاديه‌ها به «تعادل» گفت: ادغام اتحاديه‌ها مي‌تواند مزايا و معايبي را به همراه داشته باشد. درواقع، با اجراي مصوبه هيات عالي نظارت اين طرح مي‌تواند فرصت و چالشي را براي نظام اقتصادي به همراه داشته باشد. جمشيد زند با اشاره به فرصت‌ها و تهديدهاي اجراي اين طرح افزود: ادغام اتحاديه‌ها در برخي از استان‌هاي كشور جنبه عملياتي به خود گرفته و حالا بايد به اين نكته اشاره شود كه اگر اين طرح در راستاي ادغام اتحاديه‌هاي هم گن و در راستاي برطرف كردن مشكلات مالي به كار گرفته شود، بي‌شك موفق آميز خواهد بود، اما اگر اين نوع جنبه‌هاي اين طرح همانند (برطرف كردن مشكلات مالي، ادغام اتحاديه‌هاي هم گن و موازي) درنظر گرفته نشود مي‌تواند خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را به دنبال داشته باشد. زند با اشاره به اينكه هدف از اجراي اين طرح كاهش معضلات نظام توزيع است، گفت: متاسفانه اين روزها يكي از چالش‌هاي بخش اقتصاد نظام توزيع است و اگر بتوانيم ادغام اتحاديه‌ها را اصولي پيش‌گيريم شاهد كاهش معضلات در نظام توزيع خواهيم بود. به عبارت ديگر، اجراي اين طرح ملي و به نفع مردم تمام خواهد شد. رييس اتاق اصناف مركزي با اشاره به اينكه نقص‌هاي قانوني براي اجراي طرح ادغام‌سازي وجود دارد، توضيح داد: متاسفانه در زمينه اجراي اين طرح ما شاهد برخي نقص‌هاي قانوني هستيم، به عنوان مثال اگر قرار باشد اتحاديه‌هاي مختلفي همانند لباس فروشان، البسه دوزان ادغام شوند، مشخص نيست كه سرنوشت اتحاديه‌هاي توليدي و توزيعي چه خواهد شد؟ به واقع، ايرادهاي قانوني وجود دارد و هيات عالي نظارت نيز بايد در راستاي اجراي اين طرح اين نوع موضوع‌ها را نيز ملاك قرار دهد. زند در پاسخ به اين پرسش كه آيا روساي اتاق‌هاي شهرستان اين نوع خلا‌هاي قانوني را به اتاق ايران گفته‌اند يا خير، افزود: اين نوع خلاها و چالش‌هاي پيش روي ادغام به اتاق اصناف ايران ارجاع داده شده كه اميدواريم با پيگيري‌هاي لازم شاهد رفع اين نوع معضلات باشيم.

 ادغام اتحاديه فرش دستبافبا لوازم خانگي

از سوي ديگر؛ رييس اتاق اصناف پيشوا گفت: ادغام اتحاديه‌هاي همگن علاوه بر كاهش هزينه، صنوف را از حواشي زائد دور مي‌كند و روند كار در اتحاديه‌هاي صنفي تسهيل مي‌شود. حسين جنيدي درباره ادغام اتحاديه‌هاي همگن، فاقد بنيه مالي و حدنصاب كافي با تاكيد بر اينكه ادغام اتحاديه‌هاي داراي فعاليت مشابه امري پسنديده است و موجب كاهش هزينه‌هاي صنوف مي‌شود، اظهار كرد: در صورت تهيه و تدوين دستورالعملي اجرايي، ادغام اتحاديه‌هاي همگن و فاقد بنيه مالي با سرعت بيشتر و روند بهتري تحقق پيدا مي‌كند. رييس اتاق اصناف پيشوا با بيان اينكه فرايند ادغام در پيشوا به اتمام رسيد، افزود: در شهرستان پيشوا ۱۰ اتحاديه صنفي وجود دارد كه اخيرا اتحاديه فرش دستباف در لوازم خانگي نيز ادغام شد و به اين ترتيب تعداد اتحاديه‌هاي صنفي به ۹ اتحاديه رسيد؛ بنابراين هم اينك تمام صنوف همگن در پيشوا در يك اتحاديه گردهم آمدند. وي ادامه داد: اگرچه در ابتدا مخالفت و مقاومت‌هايي براي ادغام صنوف وجود داشت اما با گذشت زمان صنوف به اين نتيجه رسيدند كه ادغام به نفع آنها خواهد بود. به گفته جنيدي؛ برخي از اتحاديه‌هاي صنفي فاقد توان كافي براي اداره خود هستند و عملا بازدهي خاصي ندارند كه با ادغام اين اتحاديه‌ها، شاهد بازده قابل توجه آنها در آينده خواهيم بود.

 عدم برطرف شدن معضل افزايش دستفروشي و بازار روزهاي هفتگي

همچنين؛ نماينده اتاق اصناف ايران در استان قزوين، شهرستان آبيك درباره حضور بيش از حد دستفروشان و بازار روزهاي هفتگي در شهرستان آبيك گفت: اين مساله تبديل به يكي از معضلات اصلي شهر شده و تاكنون هيچ ارگان و مسوولي راهكاري را براي برون رفت از اين معضل نيافته‌اند. اين مشكل همچنان به قوت خود باقي است و باعث ركود و افت مالي شديد اصناف شده است. ادغام اتحاديه‌هاي همگن و مشابه، به نفع اصناف است و باعث كاهش هزينه‌هاي صنوف خواهد شد. علي كريمي زياراني افزود: اجراي طرح تجميع اتحاديه‌هاي همگن در مراكز استان‌ها تاثيرات مثبتي را به همراه خواهد داشت از جمله اينكه هزينه اتحاديه‌ها كاهش مي‌يابد و روند امور اصناف تسريع و تسهيل مي‌شود. وي تصريح كرد: در شهرستان‌هاي كوچك مانند آبيك ادغام انجام گرفته و اكنون ۱۲ اتحاديه داريم كه در هر اتحاديه بين ۲۰ تا ۳۰ رسته فعاليت مي‌كنند و مشكلي از بابت ادغام اتحاديه‌ها نداريم. كريمي زياراني تاكيد كرد: ادغام اتحاديه‌ها باعث مي‌شود تا اتحاديه‌هايي كه به لحاظ مالي توان اداره اتحاديه را ندارند، قوي‌تر شوند و روند اداري كارها با سرعت مطلوب‌تري پيش برود.


 شرط و شروط‌ها براي ادغام اتحاديه‌هاي همگن

در عين حال؛ نايب‌رييس اتاق اصناف مشكين شهر گفت: ادغام اتحاديه‌هاي مشابه و همگن كه از سوي هيات عالي نظارت بر سازمان‌هاي صنفي به تصويب رسيده، اقدامي مثبت است و اجراي آن به نفع اصناف تمام مي‌شود. بهمن پژوهي درباره ادغام اتحاديه‌هاي همگن، مشابه، فاقد بنيه مالي و حدنصاب طبق مصوبه هيات عالي نظارت اظهاركرد: چابك‌سازي اتحاديه‌هاي صنفي در صورتي كه معقول و منطقي انجام بپذيرد، به نفع اصناف تمام خواهد شد. وي با اشاره به اينكه اتحاديه‌هاي صنفي حافظ منافع اصناف هستند، افزود: متاسفانه در شهرستان‌هاي كوچك با ۱۰ تا ۱۵عضو، يك اتحاديه تشكيل شده كه اينچنين اتحاديه‌هايي به دليل نداشتن توان پرداخت حق عضويت و فاقد حدنصاب كافي، درآمدي ندارند. نايب‌رييس اتاق اصناف مشكين شهر در عين حال اظهاركرد: در شهرستان‌هاي كوچكي كه پايين‌تر از يك هزار واحد صنفي دارند، موجوديتِ اتاق اصناف كفايت مي‌كند و نيازي به ايجاد اتحاديه‌هاي صنفي نيست. وي ضمن اعلام موافقت با ادغام اتحاديه‌هايي داراي اعضاي اندك، ادامه داد: هر چقدر اتحاديه‌هاي مشابه نزديك‌تر به يكديگر باشند، ميزان حق عضويت‌ها افزايش مي‌يابد و بنيه مالي يك اتحاديه قوي‌تر مي‌شود.

پژوهي با اشاره به تداخل صنفي گفت: ما با تعاريف اشتباه از موضوع‌ها به تداخل‌هاي صنفي دامن زديم به عنوان مثال سال‌هاست كه بر سر موبايل دعواست، از آنجا كه يك وسيله صوتي و تصويري است، در اتحاديه صوتي و تصويري جاي داديم در حالي كه همين موبايل يك وسيله مخابراتي و ارتباطي هم هست و بايد يك اتحاديه‌يي لوازم الكتريكي و الكترونيكي داشته باشيم كه فروش قطعات الكتريكي و الكترونيكي را شامل شود.

منبع: تعادل

95103

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید