Performancing Metrics

نگاه کلی مجلس به لایحه برنامه ششم خیرخواهانه است | اتاق خبر
کد خبر: 365562
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1395 - 13:21
جلالی:
رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه مصلحت نمی‌بینیم لایحه برنامه ششم توسعه به دولت برگردد، گفت: که نگاه کلی مجلس به لایحه برنامه ششم خیرخواهانه است.

اتاق خبر: کاظم جلالی در برنامه خبر 21 شبکه یک سیما، درخصوص لایحه برنامه ششم توسعه و نحوه مواجهه مجلس با آن، گفت: در کل مصلحت نمی‌بینیم که لایحه برنامه ششم توسعه به دولت برگردد و انتظار می‌رود تا مجلس با یک نگاه خیرخواهانه در این موضوع وارد عمل شود.

وی با اشاره به نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: دولت یک سال وقت داشت و انتظار می‌رفت برنامه‌ای جامع با نگاه کارشناسی طراحی و ارائه کند اما پس از مدتی که در این زمینه اختلاف نظر بود دولت اعلام کرد که احکام پیش‌نیاز را به مجلس ارائه کرده‌است که پس از کش‌وقوس‌های صورت گرفته سه ماده و چند جدول به آن برنامه اضافه و تقدیم مجلس شد.

جلالی با بیان اینکه برنامه را دولت تدوین و اجرا می‌کند، یادآور شد: مجلس در مواجهه با برنامه تقدیمی دولت دو برخورد می‌تواند کند؛ نخست آنکه لایحه رد و به دولت بازگرداند و دوم انکه این لایحه اصلاح شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در تشریح ایرادات لایحه برنامه ششم به دولت، توضیح داد: حدود یک‌سال است که برنامه پنجم توسعه را تمدید کرده‌ایم و طبعا 15 آذر ماه زمانی است که دولت باید لایحه بودجه را به مجلس بیاورد، حال بودجه 96 سرگردان است که باید براساس برنامه توسعه قبلی نوشته شود یا برنامه ششم، که البته برنامه پنجم توسعه هنوز تمدید نشده است و بنای مجلس نیز بر تمدید آن نیست و همچنین برنامه ششم نیز به تصویب نرسیده است.

وی افزود: حال این سوال مطرح است که اساسا اگر ما برنامه را یک‌سال دیگر تمدید کنیم وضعیت بهتر خواهد بود؟؛ که به نظر ما اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و سال آینده در همینجا وضعیت بدتری را خواهیم داشت.

جلالی ادامه داد: ما سال 96 انتخابات ریاست جمهوری و آغاز کار دولت دوازدهم را در 12 مرداد ماه خواهیم داشت که تا آخر شهریور موضوع تشکیل کابینه ادامه خواهد داشت و پس از آن 15 آذر ماه سال آینده بودجه سال 97 به مجلس خواهد آمد؛ لذا وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت و این نقد همچنان باقی است که کاش از فرصت یک ساله تمدید برنامه پنجم به شکل بهتری جهت تدوین برنامه ششم استفاده می‌کردیم.

وی درخصوص رویکرد مجلس در قبال لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: این اقدام به تصمیم جمعی نمایندگان ارتباط دارد، اما رویکرد کلی که در رییس محترم مجلس، هیات رییسه محترم مجلس و نمایندگان محترم مردم مشاهده می‌شود ضمن انتقادهای موجود، رویکردی خیرخواهانه است مبنی‌بر اینکه در وضعیت موجود باید روی همین لایحه کار کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه دو راهکار در قبال لایحه برنامه ششم توسعه وجود دارد، تصریح کرد: یک راهکار این است که تعدادی جداول دیگر به این لایحه اضافه شود و پس از تصویب لایحه، مجلس کارهای نظارتی خود را انجام دهد که البته باز خلاهایی وجود خواهد داشت، رویکرد دوم نیز این است که مجلس این لایحه را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه تکمیل لایحه برنامه ششم توسعه از سوی مجلس نیز دو شکل خواهد داشت، توضیح داد: تکمیل لایحه برنام به دو شکل مدیریت شده و مدیریت نشده خواهد بود که در وجه مدیریت نشده آن امکان دارد اتفاقات ناگواری رخ دهد چراکه که ممکن است موادی براساس مطالبات شخصی و منطقه‌ای از سوی کمیسیون‌های مجلس به برنامه اضافه شود و برنامه نامنسجمی به وجود بیاید.

 جلالی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس عملا مدیریت کار را در دست گرفته و با دولت رایزنی کند تا مسائل اساسی و بنیادی مورد نیاز کشور در لایحه برنامه ششم اولویت‌بندی شوند و بعد با کمک کمیسیون‌های تخصصی استخراجی نظام‌مند از کمیسیون‌ها داشته باشیم؛ البته دولت هم باید از این نظرات حمایت کند تا برنامه‌ای منسجم تدوین شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این مرکز دو گزارش درخصوص لایحه برنامه ششم توسعه، تهیه کرده است، گفت: مرکز پژوهش‌ها یک گزارش با عنوان احکام مورد نیاز برای برنامه ششم تهیه کرد که در ان ایراداتی به این لایحه وارد نمود و اکنون به عنوان لایحه نیز به این برنامه ایراداتی بر آن وارد دانسته است.

وی افزود: ایراداتی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه وارد شده است طبق بررسی های کارشناسی و بدون نگاه و رویکرد سیاسی است.

جلالی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم برنامه توسعه جامعی داشته باشیم باید بین دولت و مجلس همگرایی ایجاد کنیم تا ضعف‌های لایحه ارائه شده به مجلس برطرف شود.

وی ادامه داد: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر و با مدیریت و نگاه کارشناسی، اولویت‌های کشور را دسته‌بندی و ایرادات لایحه برنامه ششم را رفع کنند.

وی با بیان اینکه برخی احکام لایحه برنامه ششم توسعه با اهداف و امکانات و اولویت‌های مطرح شده هم‌خوانی ندارد، توضیح داد: در یکی از احکام عنوان شده است که بخش‌خصوصی باید در منطقه مکران سرمایه‌گذاری انجام دهد اما مشخص نیست در این منطقه چقدر زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان با بیان اینکه لایحه برنامه ششم توسعه برنامه کاملی نیست و از پیوستگی لازم برخوردار نیست، تاکید کرد: اعدادی در برخی از جداول لایحه برنامه ششم توسعه عنوان شده که قابل تحقق نیستند و تنها تعهداتی را برای دولت به وجود می‌آورند که در آینده براساس آن باید پاسخگو باشد.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید