Performancing Metrics

تولید نفت عربستان در آستانه طرح فریز نفتی رکورد جدیدی ثبت می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 365917
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1395 - 06:54
در حالی که کشورهای تولیدکننده نفت قرار است با اجرای طرح فریز نفتی تولید را کاهش دهند که تولید نفت عربستان علاوه بر ثبت رکورد بیشترین تولید در ماه جولای رکورد جدیدی را در ماه آگوست ثبت خواهد کرد.

اتاق خبر:قیمت نفت طی 2 سال گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافته و در این میان کشورهای تولیدکننده که اکثراً اقتصادشان متکی به نفت است به شدت متضرر شده‌اند.

در این میان برخی از کشورهای عضو اوپک دنبال راهکاری برای مقابله ادامه سقوط قیمت نفت هستند، کشورهای تولیدکننده نفت طرح فریز نفتی را مطرح کردند. با اجرای این طرح قرار است تولید نفت کشورها متعادل شود تا بلکه قیمت نفت در بازارهای جهانی بهبود یابد.

طرح فریز نفتی به رهبری ونزوئلا آغاز شده و قرار است در صورت همراهی کشورهای دیگر به تصویب برسد

عربستان اگرچه به صورت لفظی آمادگی خود را برای همکاری با این طرح اعلام کرده اما همچنان به افزایش تولید خود ادامه می‌دهد.

سعودی‌ها در ماه جولای با تولید 10.67 میلیون بشکه نفت در روز رکورد جدیدی را ثبت کردند و گزارش رویترزحاکی از این است که  این کشور در ماه جاری هم رکورد جدیدتری به ثبت می‌رساند و تولید نفت این کشور از 10.8 میلیون تن فراتر می‌رود.

پیش از این یک مقام آگاه در اوپک اعلام کرده بود که طرح فریز نفتی به نتیجه نخواهد رسید این در حالی است که کشورهای اوپک قرار است در ماه آتی طی جلسه غیر رسمی گردهم بیایند تا مسائل بازار نفت را نیز بررسی کنند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد عربستان سعودی سیگنال‌هایی دارد که نشان می‌دهد تولید نفت این کشور به سطح جدید تولید خواهد رسید که تولید روسیه را پشت‌سر گذاشته و رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد.

منابع صنعتی می‌گویند، عربستان افزایش تولید خود را از ماه ژوئن آغاز کرده است و این بیشتر به دلیل افزایش تقاضاهای فصلی در داخل کشور و همچنین نیاز به صادرات بیشتر نفت است.

کارشناسان می‌گویند، افزایش تولید نفت در آستانه مذاکره طرح فریز نفتی می‌تواند فرصت مناسبی را برای سعودی‌ها فراهم کند چرا که چانه‌زنی بیشتری را برای در نظر گرفتن سقف تولید در اختیار خواهد داشت.

ظاهراً عربستان به دنبال بالا رفتن قیمت نفت است اما توافق بر سطح میزان فریز مانع اصلی برای رسیدن به توافق خواهد بود.

عربستان می‌خواهد قبل از آغاز مذاکرات فریز نفتی تولید خود را افزایش دهد تا در صورت توافق این طرح برای کاهش تولید، به سطح قابل قبولی از تولید برسد.

در ماه ژوئن عربستان 10.55 میلیون بشکه نفت در روز تولید داشت و بعد از آن تولید خو درا در ماه جولای تولید خود را به 10.67 میلیون بشکه رساند که بالاترین میزان در تاریخ این کشور است.

اکنون برخی منابع انتظار دارند که این کشور در ماه جاری رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

یک منبع خارج از اوپک گفته است که احتمالاً تولید نفت این کشور در ماه آگوست 10.8 تا 10.9 بشکه در روز خواهد رسید.

به هر روی عربستان با کاهش قیمت نفت در سالهای گذشته با افت شدید درآمد مواجه شده است. کسری بودجه این کشور به گفته مسئولان سعودی 98 میلیارد دلار رسیده اما صندوق بین‌المللی پول این رقم را تا 140 میلیارد دلار عنوان کرده است.

عربستان به دنبال سهم بیشتر از بازار است تا شاید بتواند بحران اقتصادی این کشور را که در جنگ با یمن نیز آن را به شدید تضعیف کرده است تا حدودی بهبود بخشد.

بنابراین برخی کارشناسان تحلیل می‌کنند که همراهی لفظی عربستان با طرح فریز نفتی تنها علامت دادن به بازار برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت است و الا عربستان در شرایطی نیست که بتواند افت بیشتر سهم خود از بازار را تحمل کند.

از سوی دیگر عربستان می‌خواهد با افزایش سهم خود از صادرات نفت درآمد خود را افزایش دهد. بنابراین عربستان با هر طرحی که سهم این کشور را در بازار حفظ کند موافقت خواهد کرد.

منبع: فارس

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید