Performancing Metrics

تدریس محیط‌زیستی در مدارس به فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته سپرده شود | اتاق خبر
کد خبر: 367196
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1395 - 05:13
کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست خواستار تغییر تصمیم وزارت آموزش و پرورش در مورد بکارگیری تحصیلکردگان رشته جغرافیا برای تدریس کتاب "انسان و محیط زیست" شدند.

اتاق خبر: تالیف کتاب درسی «انسان و محیط زیست» برای فراگیران رشته‌های علوم‌تجربی، ریاضی، علوم‌انسانی، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای پایه یازدهم از اقدامات مهمی است که در نتیجه تفاهم سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش محقق شد.

خبر این همکاری خوب وزارت آموزش و پرورش به عنوان برنده جایزه ملی محیط زیست در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی ، تحسین و خوشحالی همه محیط زیستی‌ها را به همراه داشت، اما آنچه که در این زمینه حاشیه‌ها و اعتراض‌هایی را به دنبال آورد، خبر به کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا برای تدریس این درس است.

این فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست معتقدند« آموزش و پرورش بهتر است برای تدریس واحد درسی "انسان و محیط زیست" از تحصیلکرده‌های بیکار در رشته محیط زیست استفاده کند و اساسا معلمی این واحد را حق خود می‌دانند.

راه‌اندازی "کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست"  نیز حرکتی است که با حمایت بیش از 900 فارغ‌التحصیل رشته محیط زیست و استادان این رشته از دانشگاه‌های مختلف و فعالان حوزه محیط زیست شروع شده که تدریس کتاب انسان و محیط زیست توسط تحصیلکردگان این رشته را مطالبه می‌کنند.

قادر رحمان‌زاده ایده‌پرداز "کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست"  در این باره به ایسنا می‌گوید: وقتی متوجه شدم سازمان محیط زیست قصد دارد به آموزش 56 هزار معلم و بکارگیری آنها برای تدریس کتاب "انسان و محیط زیست" اقدام کند، این جرقه در ذهنم روشن شد که چرا در شرایطی که 56 هزار فارغ‌التحصیل محیط زیست در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر از بیکاری رنج می‌برند نباید برای تدریس این کتاب به کار گرفته شوند؟.

این دانشجوی رشته محیط زیست اظهار می‌کند: در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست تنها ارگان حامی فارغ‌التخصیلان رشته محیط زیست است چرا نباید معلمان این درس از بین تحصیلکردگان همین رشته باشد. اعلام شده که فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا برای این رشته به کار گرفته خواهند شد، درحالیکه افرادی که تلاش کردند که این درس به واحدهای درسی دانش‌آموزان اضافه شود جزو جامعه محیط زیستی هستند.

مؤسس "کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست"  می‌افزاید: آنچه تعجب‌آور است این است که چرا در حالیکه فارغ‌التحصیل بیکار در رشته محیط زیست وجود دارد باید هزینه‌ای از کشور صرف آموزش معلمان برای تدریس این درس شود بنابراین سپردن درس انسان و محیط زیست به فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست به عنوان مطالبه اول ما کمپین مطرح است.  

نظام مهندسی واحد محیط زیست به طور جداگانه و مستقل در کشور وجود ندارد

اما این گروه محیط زیستی اهداف و مطالبات کوتاه‌مدت دیگری نیز دنبال می‌کنند که بحث نظام‌مهندسی محیط زیست یکی از مهمترین آنهاست. نظام مهندسی واحد محیط زیست به طور جداگانه و مستقل در کشور وجود ندارد، بلکه این بخش زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی که محیط زیست را در اولویت ندارد، فعالیت می‌کند.

بکارگیری دانش‌آموختگان رشته‌های غیرمرتبط به عنوان کارشناس محیط زیست در صنایع

رحمان‌زاده با اشاره به اینکه مطالبه دیگر کمپین، تغییر در نحوه نظارت بر عملکرد ارگان‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی است که تولید آلودگی دارند، می‌گوید: هر کارخانه‌ای با توجه به حجم تولید و عملیات از طرف سازمان حفاظت محیط زیست ملزم به داشتن نیرویی به اسم کارشناس محیط زیست و HSE (ایمنی، بهداشت، محیط زیست) در چارت سازمانی خود بوده و برخی کارخانه‌های بزرگ مانند فولاد که ملزم هستند ارزیابی محیط زیستی نیز انجام دهند در مرحله اخذ مجوز محیط زیست می‌بایست مستندات بکارگیری کارشناس محیط زیست را نیز ارائه دهند در غیر این صورت سازمان مجوز فعالیت برای آنها صادر نمی‌کند. مشکل کار اینجاست که الزامی برای بکارگیری دانش‌آموختگان رشته محیط زیست در این بخش وجود ندارد و کارخانه ممکن است یک کارشناس شیمی یا کشاورزی را استخدام کند.

وی با بیان اینکه در مورد ناظران محیط زیست در صنایع هم در سال‌های گذشته اقداماتی انجام شد ولی در بسیاری از استان‌ها با شکست مواجه شد، می‌افزاید: ناظران محیط زیست موظف به اقداماتی مانند پایش آلاینده‌ها و... در واحدهای صنعتی بودند که کارخانه طی توافق‌نامه فیمابین نظام مهندسی کشاورزی حق‌الزحمه را به حساب نظام مهندسی و فرد واریز می‌کرد که این موضوع نیز بخاطر تخلفات اداری و نداشتن رابطه استخدامی فرد بازرس با ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها منجر به ارائه گزارش‌های غیرواقعی و شکست این طرح شد.

ایده‌پرداز "کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست" تاکید می‌کند: کارشناسان محیط زیست و HSE در صنایع توسط کارخانه‌ها انتخاب می‌شود و حتی این کارشناسان گاه از طریق رابطه با ادارات محیط زیست به کارخانه‌ها معرفی می‌شوند، بنابراین کسی که از جریان با خبر هست و در اداره محیط زیست نیز نفوذ لازم را دارد به راحتی می تواند فرد مورد نظر خود را معرفی و استخدام کند.

تحویل پروژه‌های متعدد محیط زیستی به افراد و شرکت‌های خاص و محدود از دیگر موارد اعتراضی "کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست"  است.

ارسال نامه کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست به نمایندگان مجلس

این فعال حوزه محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه این کمپین اهداف دیگری را نیز مدنظر دارد، می‌گوید: قرار شده با همکاری و هماهنگی کلیه اعضا که در شهرهای مختلف کشور مستقر هستند طی یک حرکت نمادین، نامه‌ای را که حاوی اهداف و مطالبات کمپین است، به دست نمایندگان مجلس برساینم تاکنون این نامه به دست نمایندگان 11 استان رسیده و ارسال نامه به نماینده 15 استان دیگر در هفته جاری انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید