Performancing Metrics

تشدید تنش های حزبی در زامبیا | اتاق خبر
کد خبر: 367316
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1395 - 21:49
همزمان با رد درخواست حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» مبنی بر ملاقات با 'ادگار لونگو' رئیس جمهوری منتخب زامبیا، تنش های حزبی در این کشور تشدید شده است.

اتاق خبر: به نقل از تارنمای خبری ' لوساکا تایمز' و به گفته ناظران منطقه ای، درخواست رسمی حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» به رهبری «آکنده هیشلما» مبنی بر آغاز مذاکره با رئیس جمهور و تجدیدنظر در روند بازشماری آرا با مخالفت قاطع دولت منتخب این کشور روبرو شده است.
بر اساس این گزارش، دولت لونگو با رد هرگونه ملاقات با هیشلما رهبر مخالفان این کشور، وی را به خودنمایی و فریب افکار عمومی متهم کرده است.
در همین خصوص، « دیویس چاما» دبیر کل حزب حاکم ' جبهه وطن' اعلام کرد: شخص رئیس جمهوری از هواداران حزب مخالف خواسته است تا هرچه سریع تر به رفتار های خشونت آمیز خود در صحنه سیاسی کشور پایان دهند.
شخص رئیس جمهورعلاقه ای به مذاکره مستقیم با «آکنده هیشلما» رهبر حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» ندارد، چرا که درخواست وی تنها برای خودنمایی سیاسی مطرح شده است.
در همین خصوص خبرگزاری شین هوآ گزارش داد: صدها تن از هواداران «آکنده هیشلما» رهبر حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» با حضور در خیابان های منطقه «نموالا» در جنوب زامبیا به سمت هواداران رئیس جمهوری این کشور حمله بردند که بر اثر آن 250 نفر از شهروندان این منطقه خانه های خود را ترک و از منطقه گریختند.
این در حالی است که پیشتر هواداران «آکنده هیشلما» با حمله به ساختمان نهادهای دولتی علیه آنچه آنان ' تقلب در انتخابات' نامیدند، اعتراض کردند.
بر اساس اعلام پلیس، شماری از این تظاهرکنندگان شناسایی و دستگیر شدند.
این اعتراضات در حالی شدت پیدا کرد که « آکنده هیشلما» رهبر حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» با رد نتایج اعلام شده انتخابات، اعلام کرده در روند برگزاری و شمارش آرا تقلب صورت گرفته و این انتخابات باید تجدید شود.
هیشلما تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی این نتایج را قبول نخواهد کرد و به تلاش های خود برای باطل اعلام کردن انتخابات از سوی دولت ادامه می دهد.
تیم حقوقی حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» زامبیا نیز با رد نتایج اعلام شده انتخابات، اعلام کرده است با امضای دادخواستی قضایی و ارائه آن به دادگاه عالی این کشور، خواستار جدی بازشماری کل آرای انتخاباتی شده است.
کمیسیون انتخاباتی زامبیا در بیانیه ای اعلام کرده است، 'ادگار لونگو' در نخستین دورانتخابات ریاست جمهوری این کشور توانست بیشترین آرای ماخوذه را از آن خود کند و در مقام خود ابقا شود.
'اسو شولو' رئیس کمیسیون انتخاباتی زامیبا نیز در سخنرانی بسیار کوتاه در تایید پیروزی لونگو در رقابت های انتخاباتی گفت: 'ادگار لونگو رئیس جمهور زامبیا شد.
براساس اعلام ناظران منطقه ای، این انتخابات مهم ترین رقابت سیاسی در تاریخ سیاسی این کشور بود.
رقابت فشرده میان حزب «پی اف» به رهبری «ادگار لونگو» و حزب مخالف « اتحاد برای توسعه ملی» به رهبری « آکنده هیشلما» اصلی ترین عامل حساسیت این انتخابات بود.
این در حالی است که «گودلاک جاناتان» رئیس جمهوری پیشین نیجریه و رئیس هیأت نمایندگی ناظران بین المللی مستقر در زامبیا در اظهاراتی صحت انتخابات زامبیا را تایید کرد.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زامبیا و نیز انتخابات محلی این کشور در تاریخ 11آگوست (پنجشنبه) برگزار شد.

منبع: ایرنا

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید