Performancing Metrics

تامین مالی نظام اقتصادی کشور با اولویت تولید و اشتغال | اتاق خبر
کد خبر: 367574
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1395 - 12:21
بانک مرکزی همسو با سیاست انتظام‌بخشی به بازار پولی و ارزی کشور در ۳سال گذشته، حمایت از تولید و خروج از رکود را در دستور کار خود قرار داده است.

اتاق خبر: بخش اعتباری بانک مرکزی در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و در راستای حمایت از تولید و خروج از رکود، به تخصیص خطوط اعتباری به بانک‌های عامل، کمک به تامین مالی خودروسازان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی و تدوین دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط اقدام کرده است.


گزارش اقدامات بخش اعتباری
با توجه به پیگیری‌ها، بانک‌های عضو سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ۱۲ بانک در پایان سال ۱۳۹۳ به ۲۸ بانک و موسسه اعتباری تا پایان تیر ۱۳۹۵ رسیده است. همچنین در بازه زمانی ابتدای مهر ۱۳۹۴ تا ۲۰ مرداد امسال ۶۲۴هزار و ۵۶۴ نفر در مجموع ۲۵هزار و ۴۱۹میلیارد ریال از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند شده‌اند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مستثنا شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط از شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات، ازجمله اقدامات این بانک در سال گذشته بود.
همچنین به منظور اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مبنی بر افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ایثارگران به دو برابر سقف‌های عادی ازدواج افراد عادی، موضوع پس از تصویب در شورای پول و اعتبار در ۲۲ تیر ۱۳۹۴ به بانک‌های عامل ابلاغ شد؛ درحال‌حاضر میزان تسهیلات ۲۰۰میلیون ریال است که تا ۲۹ تیر امسال ۱۴هزار و ۸۷۲ نفر از این تسهیلات به مبلغ ۹۴هزار و ۸۶میلیارد ریال بهره‌مند شده‌اند. از سوی دیگر از محل منابع داخلی بانک‌های عامل تا پایان تیر، ۳۱هزار و ۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات پرداخت برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۵ پرداخت شده است. همچنین به موجب مصوبه ۵ مرداد امسال شورای پول و اعتبار، سقف فردی تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی از ۱۵۰میلیون ریال به ۲۰۰میلیون ریال افزایش یافت.
در راستای طرح کاهش آلایندگی کلانشهرها نیز از محل منابع عادی بانک‌های عامل(ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و توسعه تعاون) در مجموع ۲۲ هزارمیلیارد ریال سهمیه بابت طرح جایگزینی خودروهای فرسوده (خودروهای سنگین) درنظر گرفته شده است.


اقدامات بخش اعتباری در سال ۱۳۹۴
در بخش اعتباری انعقاد دو قرارداد و فقره متمم قرارداد برای اجرای طرح‌های زیربنایی دولتی از محل تسهیلات مالی خارجی به استناد ماده ۶۲ قانون محاسبات عمومی کشور در مجموع به مبلغ ۳۲۴۴۱. ۵میلیارد ریال معادل ۰/۸میلیارد یوان چین، ۱/۱میلیارد دلار و ۱۳/۶میلیارد روپیه هند امضا شد.
همچنین ۱۹ مجوز ماده (۲۲) قانون عملیات بانکی بدون ربا برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دولتی و دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی کشور در مجموع به مبلغ ۱۰هزار و ۱۳۲میلیارد ریال صادر شد. در راستای تحقق اهداف دولت تدبیر و امید، برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تاکنون قراردادهای خطوط اعتباری به مبلغ ۲۷هزار و ۷۳۰میلیارد ریال برای ۱۲۹هزار و ۹۷۵ دستگاه خودرو و ۳هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی با بانک‌های عامل منعقد شده که تا ۱۵مرداد امسال مبلغ ۲۷هزار و ۷۲۸میلیارد ریال برای خرید اسناد تجاری ۱۲۷هزار و ۴۹۴ خودروی اعتبار پایدار شده است. بابت خرید دین اسناد تجاری ناشی از فروش اقساطی کالاهای واسطه‌ای نیز مجموع ارزش ریالی موجودی کالاهای انبار شده حدود ۵۱هزار و ۷۵۳میلیارد ریال بوده که تاکنون ۲۱هزار و ۳۵۰میلیارد ریال قرارداد خط اعتباری با بانک‌های عامل منعقد شده و از این محل ۸ هزار و ۱۵۳میلیارد ریال به حساب بانک‌های عامل واریز شده است.
همچنین به منظور رفع تنگناهای اقتصادی واحدهای تولیدی، مقرر شد کارت اعتباری خرید کالاهای ایرانی نیز از سوی بانک‌ها صادر شود و بانک مرکزی نسبت به تامین مالی طرح یادشده در مجموع به مبلغ ۴۲هزار میلیارد ریال اقدام کند.
بر این اساس تا پایان تیر۹۵ به میزان ۲۸۶میلیارد ریال از طریق خطوط اعتباری به حساب بانک‌های عامل واریز شد.
به استناد مصوبه هیات وزیران، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز در همه استان‌های کشور تشکیل شد که در تحقق اهداف کارگروه یادشده در نامه‌ای به تاریخ ۱۲ آذر پارسال، به تمام مدیران عامل بانک‌ها بر همکاری و مساعدت بیشتر از سوی شبکه بانکی کشور با کارگروه تاکید شد.
از شهریور۹۴ تاکنون، ۸۹هزار و ۴۷۷میلیارد ریال اوراق مشارکت انتشار یافته که ۶۴هزار و ۷۸۰میلیارد ریال آن به فروش رسیده است. ۳۰درصد از فروش این اوراق به تامین مالی طرح قطار شهری شهرداری‌های تهران، اصفهان و مشهد اختصاص یافت و بقیه به پیمانکاران طلبکار از دولت واگذار شده است.
در دو فصل پایانی سال ۱۳۹۴، ۱۷۰هزارمیلیارد ریال اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی شبکه بانکی کشور انتشار یافت که ۱۱۷هزار میلیارد ریال آن فروخته شد.

 
براساس تصمیم شورای پول و اعتبار در جلسه ۱۰ شهریور ۹۴ موضوع افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن قاضی‌ها و مدیران ارشد فاقد پایه قضایی تا مبلغ هزار (۱۰۰۰) میلیون ریال با معرفی قوه قضاییه و با دوره بازپرداخت حداکثر ۲۰ساله و مشابه شرایط تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در ۲۹ شهریور پارسال به بانک‌های عامل مربوط ابلاغ شد.
براساس تصمیم‌های اتخاذ شده در بانک مسکن و در راستای تشویق مردم به پس‌انداز، با درخواست این بانک مبنی بر افزایش حداقل مبلغ سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان از ۱۷۰ به ۲۰۰هزار ریال و افزایش سقف تسهیلات حساب مزبور از ۷۱۰، ۶۵۰ و ۶۳۰میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ به ترتیب با ۸۰۰، ۷۶۰ و ۷۴۰میلیون ریال در سال ۱۳۹۴ به ترتیب در تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها موافقت شد.
براساس تصمیم شورای پول و اعتبار در ۳۱ شهریور پارسال، با افزایش سقف کلی تعهدات طرح مسکن مهر بانک مسکن از ۵۰۰هزار میلیارد ریال به ۵۵هزار و ۳۸۴میلیارد ریال (به منظور افزایش سقف فردی طرح‌های مهر از ۲۵۰ به ۳۰۰میلیون ریال) مشروط به استفاده نکردن از خط اعتباری جدید و از محل وصولی‌های طرح مزبور (در مدت امهال شده خطوط اعتباری) و فقط برای تکمیل طرح‌های تعهد شده بانک مسکن (و پذیرفته نشدن طرح‌های جدید)، در صورت تشخیص و تایید بانک با افزایش سقف فردی یادشده بر هر طرح موافقت شد.
همچنین تسهیلات برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۴ از منابع داخلی بانک‌های عامل به میزان ۵۱هزار میلیارد ریال پرداخت شد. از سوی دیگر تسهیلات برای خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی از محل منابع داخلی بانک‌های عامل بابت خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی به جز گندم به مبلغ ۳هزار و ۹۰۸میلیارد ریال پرداخت شد. هرساله بخشی از منابع بانکی با نرخ‌های ۴ و ۵درصد به حوادث غیرمترقبه تخصیص می‌یابد و تضمین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز اخذ می‌شود. در سال ۱۳۹۴ در مجموع ۶۷۴۹میلیارد ریال در این زمینه به بانک‌ها ابلاغ شد.
از محل قانون بودجه ۱۳۹۴ نیز ۲هزار میلیارد ریال بابت آزادسازی زندانیان معسر محکوم به پرداخت دیه به بانک‌ها ابلاغ شد که براساس آخرین عملکرد ماخوذ از بانک‌ها تا پایان سال ۱۳۹۴مبلغ ۳۵۲میلیارد ریال بابت این موضوع تسهیلات پرداخت شده است. همچنین از محل قانون بودجه سال ۱۳۹۴ مبلغ ۳۰هزار میلیارد ریال بابت اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به بانک‌ها ابلاغ شد که براساس اطلاعات ماخوذ از بانک‌ها تا پایان سال ۱۳۹۴ مبلغ ۱۳۵۶۸میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی به مددجویان نهادهای حمایتی مزبور پرداخت شد. حسب اعلام کمیته امداد نیز از محل تسهیلات پرداختی مزبور، ۱۰۲هزار شغل، ایجاد شده و ۱۲۰هزار خانوار از زیرپوشش کمیته امداد خارج شده‌اند.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید