Performancing Metrics

کردستان آماده تولید محصولات پتروشیمی | اتاق خبر
کد خبر: 367582
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1395 - 13:14
انتقال اتیلن با استفاده از خط انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به کردستان برای دولت توجیه اقتصادی ندارد؛ این جمله‌ای است که بسیاری از کارشناسان درباره راه‌اندازی پتروشیمی کردستان گفته‌اند.

اتاق خبر: اکنون پرسش این است که چرا دولت هزینه تولید محصولات پتروشیمی را تا این اندازه افزایش می‌دهد در حالی که متقاضی، محصولات مورد نیاز را با قیمت دولتی تهیه خواهد کرد؟
باید درنظر داشت که دولت وظیفه‌های مهم‌تری نسبت به درآمدزایی دارد. اشتغالزایی، ایجاد امنیت، توسعه پایدار و توسعه متعادل در کشور از جمله وظایفی است که برعهده تمام دولت‌ها بوده است. در این شرایط اما دولت تدبیر و امید با بررسی وضعیت توسعه متعادل توانست این پروژه را به مرحله اجرایی برساند و به‌زودی پتروشیمی کردستان با ظرفیت تولید ۳۰۰هزار تن محصول در سال کار خود را آغاز خواهد کرد. دولت براساس اصل ۴۴، در مناطق توسعه‌یافته در کشور حق سرمایه‌گذاری ندارد اما در مناطق محروم با احتساب ممنوعیت از رقابت با بخش خصوصی، می‌تواند برای اشتغالزایی و اهداف این‌چنینی سرمایه‌گذاری کند.


گسترش صنایع تکمیلی پتروشیمی
مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی که به منظور بازدید از چند طرح پتروشیمی به سنندج و کرمانشاه رفته بود، در این‌باره گفت: ساخت پتروشیمی کردستان به تحولی بزرگ منجر خواهد شد و واحدهای پایین‌دستی می‌توانند از تولید این مجتمع بهره‌مند شوند و این مهم تکمیل زنجیره ارزش افزوده مطلوبی را به همراه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: مجتمع پتروشیمی کردستان به‌زودی با دریافت خوراک از خط لوله اتیلن غرب به بهره‌برداری کامل می‌رسد و با توجه به کارکرد این پتروشیمی به عنوان تولیدکننده پلی‌اتیلن سبک با ظرفیت ۳۰۰هزار تن در سال، امیدوارم زنجیره صنایع تکمیلی این محصول در استان گسترش یابد. پتروشیمی کردستان از طرح‌های مهم صنعت پتروشیمی در غرب کشور است، بنابراین سهم بزرگی در توسعه صنعتی و اشتغالزایی این منطقه دارد.


دولت، پیشگام تامین امنیت سرمایه
به گفته برخی از کارشناسان، دولت باید برای جذب سرمایه‌گذار امنیت سرمایه را تامین کند در کردستان دولت به قصد دارد توسعه اقتصادی و صنعتی را همزمان با زیرساخت‌های امنیت برای سرمایه‌گذاری در این استان ایجاد کند. بر این اساس، دولت در نخستین سرمایه‌گذاری بزرگ استان پیشگام بخش خصوصی شد تا علاوه‌بر تامین امنیت سرمایه، اشتغالزایی مناسبی داشته و بتواند زنجیره تولید را هم در این استان کامل کند.
حمیدرضا جهان‌پناه، مسئول برنامه‌ریزی، کنترل و توسعه صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در بسیاری از نقاط ابتدا باید امنیت را برقرار کرد و سپس برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود، گفت: « دولت بایددر استان کردستان نخست سرمایه‌گذاری می‌کرد چراکه در این صورت اشتغال و توسعه پایدار در استان ایجاد می‌شود و امنیت دستاورد این سرمایه‌گذاری خواهد بود. »
جهان‌پناه با بیان اینکه محرومیت و کم‌برخورداری کردستان به دلیل نبود اشتغال مناسب و اشتغال صنعتی به وجود آمده است، گفت: «دولت یازدهم می‌تواند با اجرای صحیح این پروژه بخش قابل توجهی از مشکلات این استان را از بین ببرد. »
وی با اشاره به اینکه هزینه‌های راه‌اندازی این پروژه بیش از پروژه‌های مشابه است، گفت: «پروژه‌های بزرگ زیرساخت مناسبی برای دیگر پروژه‌ها هستند. اگر دولت در کردستان این اقدام را در دستور کار نمی‌گذاشت، بخش خصوصی حاضر نمی‌شد سرمایه‌گذاری کند. اکنون اما با سرمایه‌گذاری دولت، بخش خصوصی هم با خیال آسوده در این استان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. »
مسئول برنامه‌ریزی، کنترل و توسعه صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تکمیل زنجیره تولید در کردستان از جمله اهداف دولتی برای راه‌اندازی این پروژه است، گفت: «بخش خصوصی پس از تولید محصولات در پتروشیمی می‌تواند زنجیره تولید را کامل کند. در صورت تکمیل زنجیره تولید در این استان، بخش قابل توجهی از مشکلات آن برطرف خواهد شد. »


اشتغالزایی، وظیفه دولت در کردستان
بیکاری، کاهش سطح درآمد و نبود اشتغال صنعتی از جمله مشکلاتی است که در کردستان وجود دارد. دولت با هزینه‌های بسیار توانست خوراک مورد نیاز پتروشیمی این استان را از طریق خط اتیلن غرب تامین کند و براساس گفته مسئولان، خط تولید این پتروشیمی با ظرفیت تولید ۳۰۰هزار تن محصول در سال به‌زودی افتتاح می‌شود. این پروژه در رونق اقتصادی و اشتغالزایی کردستان اهمیت بسیاری دارد و کارشناسان معتقدند دولت با این هدف، پروژه پتروشیمی این استان را هدف‌گذاری کرده است. با وجود این، اما ظرفیت‌های اقتصادی مناسبی در این پروژه وجود دارد. با توجه به اینکه عراق یکی از شریک‌های تجاری ایران به شمار می‌رود، صنایع ایجادشده در کردستان می‌توانند با رعایت استانداردهای لازم برای تولید صادرات‌محور اقدام کنند. تولید صادرات‌محور علاوه بر اینکه باعث می‌شود محصولات تولید داخل به بازارهای جهانی راه یابد، درآمدهایی را بر پایه دلار ایجاد می‌کند که این موضوع با احتساب نوسانات نرخ ارز در کشور می‌تواند درآمدهایی را در پیش داشته باشد.
علی فاطمی، کارشناس صنایع پتروشیمی درباره ظرفیت‌های افتتاح پتروشیمی کردستان به صمت گفت: «خوراک این پروژه از خط اتیلن غرب کشور تامین خواهد شد. این موضوع برای دولت یازدهم اهمیت بسیاری داشت. راه‌اندازی این پتروشیمی در کردستان به اشتغالزایی و خروج از شرایط محرومیت این استان کمک بسیاری خواهد کرد. »
این کارشناس صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه انتقال خوراک پتروشیمی از عسلویه تا کردستان کاری استثنایی در دولت یازدهم بود، گفت: «کردستان یکی از استان‌های کم‌برخوردار در کشور به شمار می‌رود که راه‌اندازی این پروژه در اشتغالزایی و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی تاثیر بسیاری خواهد داشت. »
وی با بیان اینکه اتیلن در دو حالت مصرف می‌شود، گفت: «نخست اینکه در نزدیکی واحدهای پتروشیمی که اتیلن تولید می‌کنند کارخانه‌های پلاستیک‌سازی هم تاسیس می‌شود تا از این محصول در همان نقطه استفاده شود. حالت دیگری که برای مصرف این ماده در صنایع پایین‌دستی وجود دارد انتقال اتیلن به نقطه دیگری است که کارخانه‌های مورد نیاز در آنجا تاسیس شده است. »
فاطمی با اشاره به اینکه هدف دولت از راه‌اندازی خط اتیلن غرب کشور توسعه کردستان بود، این‌گونه توضیح داد: «راه‌اندازی خطوط انتقال اتیلن برای دولت هزینه‌های بسیاری داشت و این پروژه در زمان بیشتری نسبت به دیگر پروژه‌ها به توجیه اقتصادی برای دولت خواهد رسید.


باید درنظر داشت که وظیفه دولت فقط درآمدزدایی نیست بلکه دولت باید با سیستم و سیاست‌گذاری‌های مناسب توسعه پایدار و متعادل در کشور ایجاد کند. بر این اساس، دولت تمام هزینه‌های تحمیل شده در راه‌اندازی این پروژه را پذیرفت تا بتواند در کردستان مشکل اشتغال را برطرف کند. »
وی با اشاره به اینکه پس از راه‌اندازی پتروشیمی غرب ظرفیت‌های صنعتی بسیاری در این استان ایجاد خواهد شد، گفت: «محصولات آبیاری تحت فشار، محصولات پلاستیکی و بسیاری از محصولات دیگر در این استان تولید خواهد شد.
 این پتروشیمی با ظرفیت تولید ۳۰۰هزار تن محصول در سال راه‌اندازی می‌شود و کارخانه‌های بسیاری می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز را از طریق این پتروشیمی تامین کنند. »
این کارشناس صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه برخی از کارخانه‌ها در کشور عراق مواد اولیه موردنیاز را از طریق پتروشیمی‌های ایران تامین می‌کنند، گفت: «پتروشیمی کردستان می‌تواند با تولید صادرات‌محور بازارهای مناسبی را در منطقه ایجاد کند. »
وی با بیان اینکه مسئولان می‌خواهند زنجیره تولید در کشور کامل شود، گفت: «همچنین باید درنظر داشت که صنایع پایین‌دستی در این استان ایجاد خواهد شد و این صنایع مواد اولیه خود را از پتروشیمی کردستان تامین می‌کنند.
 بر این اساس، تولید صادرات‌محور از جمله موضوعاتی است که اگر در واحدهای صنعتی هم به عنوان الگوی تولید وجود داشته باشد، کردستان به رشد و توسعه مناسبی دست خواهد یافت. »
فاطمی گفت: «دولت برای حمایت از مناطق کم‌برخوردار در کردستان این‌گونه سرمایه‌گذاری کرد و اکنون نوبت بخش خصوصی است که با ایجاد صنایع پایین‌دستی بتواند سطح اشتغالزایی و ارزش افزوده به‌دست آمده در استان را افزایش دهد.
در صورتی که این سیاست‌ها به موازات یکدیگر پیش روند، رشد اقتصادی و توسعه صنعتی در کردستان ایجاد خواهد شد و مشکلات موجود در این زمینه نیز برطرف خواهد شد. »

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید