Performancing Metrics

پیامدهای تعویق در تک نرخی کردن ارز | اتاق خبر
کد خبر: 367592
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395 - 15:34
در گفت و گو اتاق خبر با اعضای اتاق بازرگانی ایران بررسی شد:
به گفته کارشناسان اقتصادی چند نرخی بودن ارز یکی از مشکلاتی است که اقتصاد کشور را سالهاست درگیر کرده و باعث بروز مشکلات عدیده ای در حوزه واردات و صادرات شده است.

اتاق خبر- نیلوفر فلاح: چندین سال از زمزمه تک نرخی شدن ارز می گذرد و به عقیده کارشناسان قرار است با این رویداد آرامش به بازارهای تجاری بازگردد، دولت یازدهم از آغاز کار  خود دو هدف اساسی را تعریف کرد که بعد از فاز دوم هدفمندی یارانه ها تک نرخی شدن ارز و خداحافظی با ارز چند نرخی جزو دستور کار دولت قرار گیرد.

از نظر بسیاری کارشناسان و اقتصاددانان چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد رانت شده و دولت باید هرچه سریع تر اقدام به تک نرخی کردن ارز کند، در این بین شورای پول و اعتبار نقش برجسته ای را در ایفای این مهم بر عهده خواهد داشت.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی در رابطه با سیاست دولت در تک نرخی شدن ارز اعلام کرد: دولت در حال حرکت به سمت تک نرخی شدن ارزمی باشد، اما مسئله ای که در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد این است که نرخ ارز اعلام شده چقدر خواهد بود، زیرا نرخ اعلام شده می تواند در سرنوشت اقتصاد کشور بسیار تعیین کننده باشد.

سید رضی میری افزود: با کاهش نرخ ارز آزاد لطمه بزرگی به حوزه صادرات وارد شده و از طرفی واردات نیز افزایش می یابد، با نگاهی واقع بینانه نرخ فعلی ارز آزاد باید در همین حد باقی بماند.

وی در رابطه با مشکلات چند نرخی بودن ارز برای تجار و روابط تجاری بیان کرد: همواره چندنرخی بودن ارز باعث رانت می شود، در واقع تهیه ارز با نرخ مبادله ای همان دریافت رانت محسوب می شود، از سوی دیگر در طی این موضوع سرمایه گذاری خارجی دچار چالش شده است به گونه ای که سرمایه گذار به دلیل چند نرخی بودن ارز نمی تواند پیش بینی نماید که با چه شرایطی رو به رو خواهد شد.

میری در تشریح دیگر مشکلاتی که دو نرخی بودن ارز به وجود آورده است ادامه داد: مشکلاتی که در سازمان امور مالیاتی برای مالیات های صادراتی به وجود آمد ناشی از چند نرخی بودن ارز می باشد و این چند نرخی بودن  اقتصاد کشور را به شدت متضرر کرده است.

وی تصریح کرد: چند نرخی بودن همواره پشت درها ایستاده است؛ بدین شکل که با تک رقمی شدن نرخ ارز باید سنحید که آیا دولت می تواند با یک نرخ مشخص نیاز مردم را برآورده سازد یا خیر، در صورت عدم موفق نبودن رفع نیاز مردم، باید نرخی جدید اضافه کرد که در این صورت مجدد شاهد ارز چند نرخی خواهیم بود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی در رابطه موفقیت یا عدم موفقیت تک نرخی شدن ارز بیان کرد: این مسئله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست، باید در طی زمان مشخص گردد که این تئوری دولت در عمل چگونه پاسخگو خواهد بود و تا قبل از اجرا گفتگو راجع به چگونگی تاثیرآن امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تک نرخی کردن ارز قاچاق کالا را کاهش خواهد داد گفت: یکی از پیامدهای چند نرخی بودن ارز ایجاد رانت است که رانت نیز همواره قاچاق کالاهای اساسی را به دنبال خواهد داشت از همین رو تک نرخی شدن می تواند در خیلی از موارد قاچاق را کاهش داده و در برخی موارد مانع از آن شود.

تشدید ضعف در رقابت پذیری بواسطه ارز چند نرخی

رییس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران درباره یکی از دلایل ایجاد  ارز چند نرخی گفت: دولت برای حمایت از کالاهای اساسی باید یارانه ای را که در نظر گرفته است را به خود این کالاها اختصاص دهد، پرداخت ارز مبادله ای که نوعی از پرداخت یارانه است کار درستی نیست چرا ک باعث ایجاد رانت می شود.

مجیدرضا حریری در رابطه با مشکلاتی که در طی تعویق تک نرخی شدن ارز به وجود امده است بیان کرد: این امر به سیستم عدم رقابت دامن زده است و یکی از دلالیلی که به چند نرخی بودن ارز منجر شده است کمبود منابع ارزی در اختیار دولت می باشد که باید شورای پول و اعتبار در راستا برطرف کردن این مشکل اقدام نموده و پیش زمینه های مورد نیاز برای تک نرخی شدن ارز را پیگیری نماید.

95102ت

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید