Performancing Metrics

دشواری های یک انتخاب مجدد! | اتاق خبر
کد خبر: 367658
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1395 - 13:02
اردشیر پشنگ

 اتاق خبر: کمتر از 9 ماه دیگر یکبار دیگر شاهد رسیدن موسم انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود انتخاباتی که با توجه به جمیع شرایط بین المللی، منطقه ای و بخصوص داخلی دارای اهمیت بسیار قابل توجهی است حتی برخی تحلیلگران این انتخابات را در راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در سالهای آتی بنا به دلایل مختلفی بسیار موثر می دانند به همین دلیل است که از اینک گروهها، جریانات و احزاب مختلف در حال آماده شدن برای ورود به این کارزار هستند.

تکرار مجدد یک رویه؟

در این بین برخی معتقدند که طبق رویه ایجاد شده در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری، عمر ریاست هر رئیس جمهور دو دوره و به عبارتی دیگر 8 سال است چرا که مردم عموماً وقتی به کسی اقبال نشان می دهند در دور دوم انتخابات هم سعی می کنند فرصتی مجدد به همان فرد منتخب بدهند چنین وضعیتی برای آیت الله خامنه ای در دهه 1360، آیت الله هاشمی رفسنجانی در اواخر دهه 60 تا اواسط دهه 70، رهبر دولت اصلاحات از 1376 تا 1384 و محمود احمدی نژاد از 1384 تا 1392 برقرار بوده است. به همین دلیل برخی معتقدند به احتمال بسیار روحانی نیز در این دوره، با چنین وضعیتی روبرو خواهد شد و برای بار دوم از سوی مردم انتخاب خواهد گردید. این امر در بین برخی منتقدین و موافقین وی باعث ایجاد نوعی رکود در فعالیت های به اصطلاح انتخاباتی شده است. شاید یکی از دلایل موثر عدم انجام فعالیت لازم از سوی تیم رسانه ای رئیس جمهور، در زمانی که حجم بسیار گسترده و قابل تاملی از انتقادات و بعضاً تخریب ها علیه وی صورت می گیرد، این برداشت باشد!

عقب نشینی های ضرر رسان!

همچنین نوعی انفعال یا عقب نشینی در رفتار از سوی برخی از وزرا نیز مشاهده می شود که این امر قطعاً به نفع دولت در شرایط فعلی و حتی انتخابات نخواهد بود اوج این عقب نشینی را در مساله ناتوانی برگزاری کنسرت در خراسان و برخی دیگر از شهرها از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد می توانیم ببینیم در جایی که خود رئیس جمهور مجبور به اعلام موضع و دادن تذکر هم به مخالفین برگزاری کنسرت و هم به وزیر برای عدم اجرای قانون شد.

توقعات گسترده نسبتاً بی جواب

اما بی شک یکی دیگر از مسائلی که می تواند در سرنوشت انتخابات آتی در ایران موثر باشد به پیامدهای برجام و بخصوص لمس آن در سفره و زندگی روزانه مردم باز می گردد. پرواضح است تحریم های بین المللی علیه ایران یک شبه و حتی یکساله اتخاذ نشده است تا در همین فاصله برداشته شدن تدریجی شان موثر باشد. تحریم هایی که طی زمانی بیش از یک دهه اعمال شده است قاعدتاً به فرصتی بیشتر از یکسال برای رفع نیاز دارد. اما طی دوران مذاکرات فشرده دو ساله بصورت آگاهانه یا ناآگاهانه برخی از مسئولان دولتی و نیز رسانه ها با تبلیغات گسترده در خصوص برجام و تاثیر آن بر اقتصاد بطور خودکار توقع روانی جامعه را برای رسیدن به دوران پسابرجام و رفع بیشتر مشکلات معیشتی و اقتصادی را بالا بردند.

بی شک برجام در احیای اقتصاد ایران تاثیر بسزایی داشته است مانع از تحریم کامل فروش نفت به عنوان اصلی ترین منبع درآمد کشور شده است و از سوی دیگر ایران را تبدیل به مقصدی برای بسیاری از گروههای اقتصادی و سرمایه گذار خارجی کرده است اما همه اینها امری زمان بر و مستلزم عنصر بردباری و استراتژی کلان و هماهنگ کلیت نظام برای بهره گیری از فرصت فعلی است امری که طبیعی است طی مدت یکسال و یا دو سال خود را آنچنان که باید و شاید نشان نخواهد داد و این امر تاثیر منفی می تواند بر کارنامه دولت در موسم انتخابات بگذارد بخصوص اگر تیم رسانه ای دولت و رسانه ها و گروهها و شخصیت های نزدیک به آن نتوانند دست به اقناع مردم در مقابله با رسانه های رقیب بزنند!

توپخانه سنگین رقبا

اما واقعیت دیگری که نمی توان نادیده گرفت توپخانه سنگین رسانه ای رقباست. رقبا و منتقدین دولت و مخالفین برجام هرچند تا بحال بر سر دستیابی به یک کاندیدای واحد برای رقابت با حسن روحانی در بهار سال آینده به توافقی نرسیده اند، اما در ایجاد یک جریان رسانه ای قوی و هماهنگ و البته همپوشان برای حمله به دولت کاملا موفق بوده اند. البته به نظر می رسد استراتژی آنها فعلا ادامه نقدهای سنگین به دولت تا زمانی در حدود اسفند ماه سالجاری خواهد بود و در آن زمان ممکن است مرحله دوم انتخاباتی شان که همانا اجماع بر سر یک نفر است را عملیاتی کنند. مساله فیش های حقوقی، کمرنگ کردن فسادها و مشکلات افتصادی در دولت قبلی که نزدیک به خود بوده است، بی اثر یا کم اثر نشان دادن پیامدهای برجام و ... از جمله محور مشترک منتقدین دولت بوده است که می توان گفت به خوبی تا اینجای کار از عهده آن بر آمده اند.

چشم انداز پیش رو

با توجه به آنچه که شرحش رفت و نوعی انفعال رسانه ای و فقدان هماهنگی سازمانی از سوی دولت و طرفدارانش برای انتشار کارنامه دولت به مردم، عدم جدیت در پاسخگویی متقابل به منتقدین، نداشتن رسانه جریان اصلی (صدا و سیما) و عقب نشینی های برخی از مقامات در برابر فشارهای وارده، به نظر می رسد شرایط آقای روحانی تا روز انتخابات سخت و پیچیده تر از وضعیت فعلی خواهد شد و با این شرایط چندان نمی توان در باد این رویه که هر رئیس جمهور در ایران دو دوره ریاست کرده است، خوابید. در نتیجه بایست دید و منتظر ماند که آیا تغییری در وضعیت فعلی دولت روی خواهد داد یا خیر؟ در غیر اینصورت انتخاب دوباره آقای روحانی که برای پیشبرد برجام و نیز نوعی تعادل سازی در حوزه های مختلف کشور الزامی به نظر می رسد با دشواری های چندی مواجه خواهد شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید