Performancing Metrics

کوچ سرمایه‌گذاران از بورس | اتاق خبر
کد خبر: 368061
تاریخ انتشار: 8 شهریور 1395 - 11:53
شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در دقایق ابتدایی باز شدن معاملات تا رقم ۷۷هزار و ۸۴۷واحد بالا رفت، اما بعد از آن با شیبی به‌طور تقریبی خطی افت کرد و درنهایت با کاهش ۴۴۴ واحدی نسبت به روز گذشته در تراز ۷۷هزار و ۳۱۳واحد ایستاد.

اتاق خبر: کارشناسان معتقدند، بازار سرمایه این روزها از رکود اقتصادی و کمبود نقدینگی رنج می‌برد و این عوامل موجب شده برخی از سهامداران نیز از این بازار خارج شوند.
بازار سرمایه آیینه اقتصاد
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده معتقد است، بازار سرمایه، آیینه اقتصاد کشور است و تصویر درستی از وضعیت آن ارائه می‌کند. فردین آقابزرگی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت در وضعیت رکودی، بورس در مسیر رونق گام بردارد، بیان کرد: اقتصاد کشور از عوامل مختلف سیاسی نیز تاثیر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به انتخابات ریاست‌جمهوری کشور و همچنین ریاست‌جمهوری امریکا اشاره کرد. آینده بازار سهام کماکان با حرکت‌های ملایم افزایش و کاهش کنونی مواجه خواهد بود.
فردین آقابزرگی به ویژگی روند معاملات از ابتدای هفته اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر حجم معاملات کاهش یافته و برای حفظ تعادل در شاخص معاملات بلوکی انجام می‌شود.
وی یکی از مهم‌ترین عوامل رکودی بازار سرمایه را کمبود نقدینگی در این بازار دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ سود سپرده‌های بانکی در کشور کاهش یافته، بنابراین انتظار می‌رفت بخشی از نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و به سوی بازار سرمایه روانه شود اما تاکنون این موضوع محقق نشده است. آقابزرگی به توقف طولانی‌مدت برخی از سهام شرکت‌های بورسی اشاره کرد و افزود: برخی نمادهای بانکی بیش از یک ماه است متوقف شده و این موضوع موجب کاهش نقدشوندگی سبد سهامداران شده و استراتژی اداره پرتفوی از اراده آنان خارج شده است. هرچند این موضوع حتی خارج از اراده سازمان بورس است.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از نقدینگی ۱۱۰۰میلیارد تومانی موجود در قالب بدهی‌های گذشته و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در طرح‌های بلندمدت متوقف شده است، بیان کرد: همه این موارد موجب شده تا سرعت کم گردش نقدینگی موجب افزایش فشار رکود اقتصادی حاکم شود.

 


حمایت نکردن حقوقی‌ها
یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقد است، روند نزولی بازار سرمایه در ۲ روز گذشته را می‌توان در دلایل مختلفی جست‌وجو کرد که این دلایل در ماه‌های اخیر نیز موجب تغییرات حرکتی منفی بازار شده بود.
محسن نظری در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه از بازار حمایت نمی‌شود، بیان کرد: فضای منفی در بازار سرمایه به دلیل حمایت نکردن حقوقی‌ها به وجود آمده که این موضوع موجب خروج بیشتر سهامداران از بازار شده است.
وی به کاهش شدید نقدینگی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط رکودی بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری ندارند و در برخی موارد مشاهده می‌شود که از بازار خارج می‌شوند که این امر موجب افزایش فشار فروش در بازار سهام شده است.
نظری عامل دیگر روند نزولی بازار سرمایه را کاهش قیمت جهانی نفت دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد اصلاح بازار موقتی باشد و تا آخر هفته بازار سرمایه یک اصلاح دیگر انجام دهد اما به طور قطع بازار دوباره روند صعودی با شیب ملایمی را سپری می‌کند.
وی در ادامه بیان کرد: در ماه‌های اخیر افزایش قیمت پرشتاب کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی با سرعت زیادی ادامه داشت اما پیش‌بینی می‌شود این میزان رشد قیمتی در ماه‌های آینده با شتاب کمتری ادامه داشته باشد.


ریزش ۴۴۴ واحدی شاخص کل
 بازار سرمایه روز گذشته به روند رکودی خود ادامه داد و به این ترتیب شاخص کل با افت ۴۴۴واحدی روبه‌رو شد و به ۷۷هزار و ۳۱۳ رسید. به گزارش خبرنگار صمت از تالار حافظ در معاملات روز گذشته، سرمایه‌گذاران در این روز، بیش از یک‌هزار و ۲۶میلیون برگه و حق‌تقدم در بازار دست‌به‌دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از ۲هزار و ۳۶۱میلیارد ریال بود و در ۶۰هزار نوبت معاملاتی انجام شد. در روز گذشته مخابرات ایران دارای بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بود. همچنین فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، سایپا، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، معدنی و صنعتی چادرملو و پالایش نفت اصفهان دارای بیشترین تاثیر منفی بر مهم‌ترین متغیر بورسی بودند. همچنین در دومین روز معاملاتی هفته سپنتا، کارخانجات قند قزوین، پتروشیمی آبادان، آهنگری تراکتورسازی اریان، شکر شاهرود، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران و فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. بیشترین کاهش قیمت نیز در این روز متعلق به داروسازی زاگرس فارمد پارس، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، فولاد خوزستان، صنایع جوشکاب یزد، سرمایه‌گذاری بهمن، پشم شیشه ایران و گروه صنعتی بارز بود و این نمادها در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.
همچنین در این روز سرمایه‌گذاران طولانی‌ترین صف‌های خرید را برای مشارکت شهرداری مشهد، صندوق س. پارند پایدار سپهر، دارویی رازک، مشارکت شهرداری اصفهان، صکوک فولاد کاوه کیش، آهنگری تراکتورسازی ایران و کنتورسازی ایران تشکیل دادند.

در مقابل نمادهای ص. س. زمین و ساختمان مسکن نارون، ماشین‌سازی اراک، صندوق س. پارند پایدار سپهر، ایران‌خودرو دیزل، صندوق س. پاداش سهامداری توسعه۱، قند نقش جهان و مشارکت شهرداری مشهد با سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند.
گفتنی است در روز گذشته معامله بلوکی سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۷۰میلیون سهم به ارزش ۵۸۸میلیارد ریال در صدر بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت و پس از آن سایپا با معاملاتی به حجم ۱۱۴میلیون سهم و معامله بلوکی پتروشیمی جم با معاملاتی به حجم ۴۴میلیون سهم در جایگاه‌های دوم و سوم بیشترین حجم معاملات قرار گرفتند. پس از آن معامله بلوکی پتروشیمی جم با معاملاتی به ارزش ۳۶۳میلیارد ریال و سایپا با معاملاتی به ارزش ۱۳۰میلیارد ریال در جایگاه‌های دوم و سوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید