Performancing Metrics

مراحل آزادسازی سهام عدالت | اتاق خبر
کد خبر: 368308
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395 - 10:41
روز گذشته نشست خبری رییس کل سازمان خصوصی‌سازی به مناسبت هفته دولت برگزار شد. در این نشست میرعلی اشرف پوری‌حسینی به توضیحاتی درباره سهام عدالت پرداخت و آمارهایی از عملکرد سازمان خصوصوی‌سازی از ابتدای تاسیس و همچنین چند سال اخیر آن ارائه کرد.

واگذاری‌ها پایان نیافته
اتاق خبر: رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: صنایع مختلف در قالب چند صندوق تخصصی قابل معامله طراحی می‌شوند و در زمان آزادسازی سهام عدالت، از هر صندوق، سهام به‌صورت مساوی بین مشمولان توزیع می‌شود.
میرعلی اشرف پوری‌حسینی در نشست خبری خود که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: از زمان تاسیس سازمان خصوصی‌سازی در سال ۸۰ تاکنون، ۱۱۱۱ شرکت در فهرست واگذاری‌های دولت قرار گرفته که ۴۹درصد از این تعداد با واگذاری از فهرست خارج شده و ۱۱درصد نیز به دلایل مختلف ازجمله ادغام یا انحلال از فهرست واگذاری‌ها خارج شده‌اند؛ بر این اساس از مجموع ۱۱۱۱ شرکت قابل واگذاری در ۱۵سال گذشته، ۷۱درصد از شرکت‌ها تعیین تکلیف و از دستورکار این سازمان خارج شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه از ۲۹درصد باقیمانده نیز، حدود ۱۱درصد یعنی ۱۱۶ شرکت قابلیت واگذاری ندارند که به احتمال زیاد از فهرست واگذاری‌ها خارج می‌شوند، اظهار کرد: ۱۸درصد باقیمانده نیز که حدود ۲۰۰ شرکت را شامل می‌شوند امسال در دستورکار سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری قرار دارند.
پوری‌حسینی با اشاره به اینکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت‌های گروه «یک» باید تا پایان سال ۸۹ و شرکت‌های گروه «دو» تا پایان سال ۹۳ واگذار می‌شدند، بیان کرد: به دلایل مختلف و برخی مشکلات که از حیطه اختیارات سازمان خصوصی‌سازی خارج هستند، واگذاری‌های دولت تاکنون پایان نیافته است.
رییس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان خصوصی‌سازی آماده‌سازی سهام دولت برای عرضه است، گفت: از نظر تعداد مزایده‌های برگزارشده کارنامه موفقی در این زمینه داریم.
وی ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته حدود ۱۴۲هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده که از این میان ۸۲هزار میلیارد تومان واگذاری به عموم مردم، ۳۰هزار میلیارد تومان واگذاری بابت رددیون دولت به طلبکاران و ۳۰هزار میلیارد تومان نیز در قالب سهام عدالت بوده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد مشمولان سهام عدالت در کشور بیش از ۴۹میلیون نفر هستند، افزود: ثبت‌نام مشمولان تا پایان سال ۹۴ ادامه داشت که این اقدام از ابتدای سال ۹۵ متوقف شده است.
علاوه بر اینکه ثبت‌نام جدید مشمولان سهام عدالت نیاز به مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی دارد.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه در سبد سهام عدالت ۶۰شرکت سرمایه‌پذیر حضور دارند که کار قیمت‌گذاری ۴۹ شرکت از این تعداد انجام شده است، گفت: ۱۱شرکت دیگر هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند که ارزش آنها حدود ۱۱هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این ۱۱ شرکت وضعیت نامطلوبی داشته و زیانده هستند و معلوم نیست چرا نام شرکت‌های زیاندهی همچون هواپیمایی هما، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های غله و خدمات بزرگانی در سبد سهام عدالت قرار گرفته است.
پوری‌حسینی گفت: با این وجود تاکنون قیمت‌گذاری ۳۰هزار میلیارد تومان از سهام ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر حاضر در سبد سهام عدالت انجام شده که در میان برخی از شرکت‌های زیانده و کم‌بازده مثل دخانیات وجود دارند که البته برخی از شرکت‌ها نیز سودده و شرکت‌های خوبی هستند.
وی درباره میزان سود واریزشده شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب خزانه نیز گفت: تاکنون حدود ۱۷۵۰۰میلیارد تومان سود سهام عدالت به حساب دولت واریز شده که ۱۳۰۰میلیارد تومان سود هم بین مشمولان در سال‌های گذشته توزیع شده که این کار غیرقانونی بود و مجلس شورای اسلامی جلوی آن را گرفت.


سود دریافتی از شرکت‌های سبد سهام عدالت
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی بیان کرد: حدود ۶هزار میلیارد تومان نیز درحال‌حاضر مصوبه درباره گرفتن سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر داریم.
وی با اشاره به اینکه در صورت موفقیت در گرفتن این مبلغ، میزان سود دریافتی از شرکت‌های سبد سهام عدالت به ۲۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان می‌رسد بیان کرد: مطمئن نیستیم این ۶هزار میلیارد تومان سود از شرکت‌ها گرفته شده و به حساب خزانه واریز شود؛ چراکه به احتمال افزون‌بر یک هزار میلیارد تومان از این رقم در قالب افزایش سرمایه شرکت‌ها غیرقابل حصول باشد.
با این حال باید منتظر برگزاری مجامع شرکت‌ها باشیم تا بتوانیم نظر نهایی درباره این ۶هزار میلیارد تومان بدهیم.
وی گفت: مجموعه سهام قابل آزادسازی برای مشمولان سهام عدالت ۳۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با میزان سهام قیمت‌گذاری‌شده برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر برابری می‌کند و از این جهت بابت آزادسازی مشکلی وجود ندارد.
پوری‌حسینی توزیع سود سهام عدالت میان مشمولان را غیرقانونی عنوان و تصریح کرد: آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله پیش‌بینی شده و اگر قرار باشد سودی هم به مشمولان داده شود بنابر تصمیم مجلس شورای اسلامی و دولت این اتفاق خواهد افتاد.
وی اضافه کرد: همچنین سامانه‌ای به‌وسیله سازمان خصوصی‌سازی تهیه و آماده شده است تا هر زمان که مجوزها صادر شد با اطلاع‌رسانی که انجام می‌دهیم، مشمولان وارد آن شده و اطلاعات خود را بروزرسانی کنند تا براساس آن، صورت‌حساب آنها برای آزادسازی سهام عدالت اعلام شود.


لایحه آزادسازی سهام عدالت
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره لایحه آزادسازی سهام عدالت نیز بیان کرد: با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته و نیز تشکیل مجلس جدید، طبیعی است لایحه آزادسازی این سهام با تاخیر در دستورکار مجلس قرار گیرد.
علاوه بر اینکه لایحه آزادسازی برای تقدیم شدن به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت، نیاز به پشت‌سر گذاشتن فرآیندهایی دارد که هنوز نهایی نشده است.
وی گفت: وظیفه سازمان خصوصی‌سازی آماده‌سازی لایحه و ارائه آن به دولت است که این کار انجام شده و بقیه موارد به دولت و مجلس مربوط می‌شود.
پوری‌حسینی مهم‌ترین موضوع مورد توجه درباره آزادسازی سهام عدالت را موضوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عنوان کرد و گفت: غیرممکن است که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مردم واگذار شود و در طرح ارائه‌شده به دولت، قرار است به جای این شرکت‌ها، صندوق‌های قابل معامله در بورس جایگزین شوند که تنها راه‌حل آزادسازی سهام عدالت هم همین است.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود صندوق‌های قابل معامله به صورت تخصصی و حرفه‌ای اداره شوند. به‌عنوان مثال یک صندوق به صنعت پتروشیمی یا هر صنعت دیگری تعلق گیرد و از هر صندوق سهام به صورت مساوی بین مشمولان توزیع شود.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه در لایحه آزادسازی سهام عدالت، تعداد صندوق‌های قابل معامله مشخص نشده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود بین ۵ تا۱۰صندوق در راستای آزادسازی سهام عدالت تشکیل شود تا مدیریت قوی‌تری روی این سهام شود تا بتوانند سودهای یکسانی را به سهامداران سهام عدالت پرداخت کنند.
وی گفت: در زمان تشکیل این صندوق‌ها و نیز در مراحل ابتدایی آزادسازی، مالکیت آنها از سوی دولت انجام می‌شود و پس از انتقال سهام عدالت به مشمولان، مالکیت به مردم منتقل می‌شود.


جابه‌جایی در دهک‌ها
پوری‌حسینی درباره احتمال افزوده‌شدن دهک یا جامعه‌ای به مشمولان سهام عدالت اظهار کرد: درحال‌حاضر قصد نداریم به تعداد ۴۹میلیون مشمول سهام عدالت اضافه کنیم اما شاید براساس برخی اصلاح ساختارها ناچار باشیم جابه‌جایی‌هایی داشته باشیم که همه این موارد منوط به مصوبات هیات وزیران است و در لایحه آزادسازی سهام عدالت هم حکم به ممنوعیت یا اجازه ثبت نام جدید یا حذف مشمولان نشده است.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: درحال‌حاضر ارزش پرتفوی سهام عدالت حدود ۵۵هزار میلیارد تومان است که نوسانات بورس بر آن اثرگذار است و به دلیل اینکه همه شرکت‌های سبد سهام عدالت بورسی نیستند نیز نمی‌توان آمار دقیقی از ارزش سهام عدالت اعلام کرد.
پوری‌حسینی درباره نظارت پس از واگذاری‌ها نیز تصریح کرد: در صورتی‌که اقساط واگذاری‌ها در بازه زمانی بیش از ۵سال درنظر گرفته شده باشد، شرکت‌ها وظیفه دارند مرتب به سازمان خصوصی‌سازی گزارش دهند و نمی‌توانند برخی اقدامات را انجام دهند ازجمله اینکه بدون اجازه این سازمان اساسنامه خود را تغییر دهند یا وام بگیرند یا در پرداخت حقوق نیروی انسانی تاخیر داشته باشند.
پوری‌حسینی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ تنها ۱۳ و در سال ۹۴ حدود ۲۴درصد از مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی با موفقیت انجام شده، بیان کرد: بازار سرمایه در ۲سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده است.
وی با اشاره به اینکه چگونگی وضعیت بازار سرمایه پیش از اجرای برجام یکی از دلایل اصلی توفیق نیافتن مزایده‌های این سازمان است اظهار کرد: مشکلات فنی مربوط به واگذاری‌ها را نیز باید به این دلایل اضافه کرد.
وی درباره امکان واگذاری دوباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم اظهار کرد: ما وظیفه تاریخی خود را به خوبی در این رابطه انجام دادیم و در آستانه مزایده پنجم، دستور خروج موقت این دو باشگاه از فهرست واگذاری‌ها صادر شد.
بر این اساس منتظر مصوبه جدید دولت هستیم تا در صورت اجازه، اقدام به واگذاری دوباره آنها کنیم.
پوری‌حسینی گفت: در دو، سه سال آخر دولت دهم بیشترین واگذاری‌ها بابت رددیون دولت انجام شد، به‌طوری‌که ۱۶۶هزار میلیارد تومان حجم مصوبات دولت نهم و دهم بابت رددیون دولت بوده که تنها ۳۰هزار میلیارد تومان آن انجام شد و بقیه این مصوبات از سوی دولت یازدهم لغو شد.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: پیش از دولت یازدهم حدود ۱۸درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی و ۳۸درصد نیز به خصولتی‌ها بوده که در دوران فعالیت دولت یازدهم این آمار به ۳۵درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی و ۲۷درصد واگذاری‌ها به بخش خصولتی رسیده است.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید