Performancing Metrics

تصویب برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ | اتاق خبر
کد خبر: 368326
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395 - 20:55
دستورالعمل برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ درکارگروه کشوری سرطان روده بزرگ با حضور اساتید و صاحبنظران و متخصصین گوارش کشور و همچنین روسای ادارات سرطان، میانسالان و سالمندان در دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت تصویب شد.

اتاق خبر: دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره پیشگیری از سرطان معاونت بهداشت گفت: سرطان کولورکتال بعد از سرطان ریه قابل پیشگیری‌ترین سرطان است. تعداد موارد بروز سالانه این سرطان در ایران حدود ۷۰۰۰ نفر (۷۱۶۳نفر) و میزان بروز استاندارد شده سنی (ASR) آن  ۱۱.۱ در ۱۰۰هزار نفر جمعیت بر اساس آمار موجود در گلوبوکن است. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تعداد موارد بروز این سرطان برای ۱۰ سال آینده به بیش از ۱۱ هزار نفر (۱۱۴۰۴ نفر) خواهد رسید.

در برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان روده بزرگ، هدف شناسایی و ثبت بیماران مشکوک به سرطان روده بزرگ و ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است.

به گفته وی، در این برنامه افراد ۵۰ تا ۶۹ سال توسط بهورز/ مراقب سلامت فراخوان شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند. سپس از آنان آزمایش خون مخفی در مدفوع (IFOBT) بعمل می آورند.

وی گفت :موارد دارای سابقه فامیلی مثبت یا آزمایش غیرطبیعی خون مخفی در مدفوع به پزشک ارجاع می شوند و پزشک مطابق دستورالعمل اقدامات لازم را بعمل آورده و موارد نیازمند ارجاع را به سطح دو جهت کولونوسکوپی ارجاع می دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مطلق در پایان افزود: این برنامه بصورت پایلوت در چهار شهرستان شهرضا، بافت، نقده و مراغه اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید