Performancing Metrics

سیف: بانک ها بدون هر گونه مانعی از واحدهای تولیدی حمایت کنند | اتاق خبر
کد خبر: 368945
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1395 - 19:58
رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نظام بانکی حامی تولید ملی است بنابراین بانک ها بدون هر گونه مانعی از واحدهای تولیدی حمایت کنند.

اتاق خبر:ولی الله سیف روز شنبه در نشست اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان ایلام اظهار کرد: واحدهایی که امکان ادامه حیات با تزریق منابع مالی ندارند باید جمع شده و واحدهای جدید با سرمایه گذار جدید جایگزین آنها شوند.
وی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی تعیین اولویت های سیاست های نظام بانکی است، افزود: باید از طرحی حمایت کنیم که چرخ آن در راستای تولید بهتر و اشتغال پایدار به حرکت در آید.
سیف تاکید کرد: یکی از نگرانی ها قید منابع و مصارف است که در دستور العمل ابلاغی از استان های محروم در برابر این قید حمایت شده است.
وی با بیان اینکه رشد سه درصد اقتصاد در سال 93 خودش را با اجرای سیاست های بانک مرکزی نشان داد، یادآور شد: شوک بزرگ کاهش قیمت نقت با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور مشکلی ایجاد نکرد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه هدف همه ما هم افزایی همه بخش ها برای رشد اقتصاد و بهبود اشتغال و رونق تولید است، گفت: هدف ما تسهیل مسیر در جهت تحقق امر است.
سیف در خصوص تضامین بانکی با بیان اینکه بانک ها رسالت اساسی دارند که نمی توانند از آن بگذرند، افزود: تضامین اخذ شده برای بازگرداندن منابع بانکی لازم است.
وی با تاکید بر اینکه 60 درصد بانک ها خصوصی شده اند و باید درآمد و هزینه بانکی جور شود از بانک ها خواست که برای ایجاد حاشیه امن خواستار تضامین بیشتر نشوند و یا تدبیر ویژه از ارزش افزوده تضامین در بخش سرمایه در گردش استفاده کنند.
سیف خاطر نشان کرد: حجم مطالبات معوق بانکی در کشور نیازمند تدبیر ویژه ای برای باز گرداندن است تا موجب تحرک در سیستم بانکی شود البته پس از برجام از منابع بانکی در خارج بهتر استفاده می کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در شرایط اقتصادی جهش در کشور هستیم زیرا رشد پنج درصدی در اقتصاد پیش بینی شده است و خروج از رکود قطعی است.
وی با بیان اینکه در بخش مسکن که بیشترین سرمایه در شورای پول و اعتبار به این بخش اختصاص یافته است، اظهار کرد: رشد 30 درصدی در بخش معاملات در مسکن در تهران که منجر به شغل و بهبود اقتصاد در این زمینه شده حکایت از این ادعا دارد.
سیف گفت: وظایف بانک ها در سال 95 توجه به اولویت پرداخت سرمایه در گردش و حمایت از صنایع کوچک و متوسط در بخش تولید است بنابراین چهار هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به این بخش ها اختصاص یافته است.
به گفته وی، بر اساس آمار مقایسه ای چهار ماهه اول امسال با مدت مشابه سال قبل از افزایش تسهیلات 37 و 8 دهم درصدی در بخش تسهیلات بانکی خبر می دهد بطوری که میزان تسهیلات در بخش صنعت 40 درصد و در بخش کشاورزی 70 درصد بیشتر از پارسال بوده است.
وی تاکید کرد: هفت هزار و 500 واحد کوچک و متوسط در مناطق مختلف کشور با پرداخت 160 هزار میلیارد ریل تسهیلات قابلیت احیا و بازگشت به چرخحه تولید را با حمایت بانک ها دارند.
رئیس کل بانک مرکزی عمده ترین مشکل سیستم بانکی کشور در حال حاضر را ناشی از تصمیمات غلط گذشته دانست و از قوای سه گانه و دولت خواست نظام بانکی را احیا کنند.
وی با تقدیر از همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی در جمع آوری موسسات غیر مجاز گفت: آرامش به نظام بانکی کشور بازگشته است و نرخ تورم به هشت و نه دهم درصد رسیده و باید بصورت تک رقمی هم باقی بماند.
وی افزود: از سال گذشته سود فعالیت های بانکی در بازار بین بانکی که برای انضباط بخشی به موسسات مالی ایجاد شده بود به 18 درصد کاهش یافته است ضمن اینکه کاهش نرخ تورم از بیش از 40 درصد به 9 درصد بار روانی در بازار و مردم ایجاد کرده است.
سیف به دستاورد های بزرگ دولت یازدهم اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد رونق در شرایط پیچیده اقتصادی دوران تحریم دستاورد بزرگی برای دولت و ملت است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید