Performancing Metrics

پایدار کردن منابع حوزه سلامت با اخذ مالیات از کالاهای آسیب‌رسان | اتاق خبر
کد خبر: 368952
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1395 - 21:25
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مطرح کرد:
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت پایدار کردن منابع حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: مجلس در پی گنجاندن بخش اخذ مالیات از کالاهای آسیب‌رسان در برنامه ششم است.

اتاق خبر: محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با تاکید بر ضرورت پایدار کردن منابع حوزه سلامت، اظهار کرد: در سال 93 طرح تحول سلامت در حالی آغاز شد که پایدار کردن منابع مالی برای موفقیت این طرح از جمله دغدغه‌های اصلی مسئولان این حوزه بود.

وی افزود: در سال 94 نمایندگان، یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به حوزه سلامت اختصاص دادند اما با این حال، این تزریق اعتبار نتوانست نیازهای مالی حوزه سلامت را پاسخ دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: در بودجه سال 95، تلاش کردیم تا از بسیاری از کالاهای آسیب رسان مالیات اخذ کنیم و آن را به عنوان منبعی پایدار به حوزه سلامت اختصاص دهیم که یکی از این کالاها، محصولات دخانی بود.

قربانی یادآور شد: در گذشته از دخانیات مالیات اخذ می‌شد اما این مالیات ناچیز بود که نمایندگان در بودجه سال 95، دولت را مکلف کردند تا چیزی حدود 1900 میلیارد تومان از محل دخانیات، مالیات اخذ کنند البته علی رغم آنکه سعی داشتیم این مبالغ در حوزه بیمه صرف شود اما درصد کمی از آن در این بخش هزینه شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: مالیات بر خرده فروشی موضوعی بسیار حائز اهمیت است تا جایی که سازمان بهداشت جهانی ایران را متهم می‌کند که اخذ مالیات بر دخانیات در ایران ناچیز است، درحالی که باور داریم می‌توان از این مسیر حدود 3 هزار میلیارد تومان منابع پایدار برای حوزه سلامت تعریف کرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، ادامه داد: از سویی دیگر از دیگر محصولات آسیب رسان، نوشابه‌های گازدار یا اسباب بازی‌های وارداتی است که می‌توان از این محل مالیات اخذ کرد و آن را در حوزه سلامت هزینه کرد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: اکنون نمایندگان این کمیسیون در صدد هستند تا اخذ مالیات از کالاهای آسیب رسان را در برنامه ششم توسعه بگنجانند زیرا اخذ این مالیات‌ها در بودجه 95 دیده شد اما لازم است تا در برنامه ششم توسعه نیز ذکر شود تا دولت مکلف به اجرای آن شود، از سویی دیگر کمیسیون نیز این آمادگی را دارد تا اگر در این زمینه لایحه‌ای به مجلس ارائه شود با دقت آن را بررسی کند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید