Performancing Metrics

مدیریت شهری باید بستر اصلی خلاقیت و نوآوری باشد | اتاق خبر
کد خبر: 369314
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1395 - 08:59
رییس مرکز مطالعات شهر تهران:
رییس مرکز مطالعات شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید بستر اصلی خلاقیت، ارتباطات و نوآوری باشد، گفت: اگر این بستر ایجاد شود، مدیریت شهری می‌تواند در راستای توسعه شهری پایدار حرکت کند.

اتاق خبر: بابک نگاهداری در نشست «به سوی دستور کار جدید شهری» گفت: امروز شهرها بار اصلی رقابت‌های اقتصادی و ژئوپولوتیک را عهده‌دار شدند و به عنوان موتور متحرک اقتصادی در سطوح محلی، ملی و حتی بین‌المللی مورد توجه قرار گرفتند، براین اساس مدیریت شهری نه تنها باید مسوولیت‌ها و وظایف سنتی خود را انجام دهد؛ بلکه باید بستر اصلی خلاقیت، ارتباطات و نوآوری باشد تا بتواند در راستای توسعه شهری پایدار حرکت کند.

وی افزود: برنامه اسکان بشر ملل متحد در دستور کار آتی شهرها، موضوعات کلیدی و راهکارهایی را برای عبور از چالش‌های این موضوع ارائه داده‌اند، موضوعی که به بهانه تشکیل این گردهمایی به منظور اشتراک‌گذاری راه‌حل‌ها، دستاوردها و اندیشیدن به چالش‌ها در پایتخت 200 ساله کشور مطرح شده است.

رییس مرکز مطالعات شهر تهران ادامه داد: گسترش شهرنشینی و پیچیده‌تر شدن مسائل شهری ما را با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد نمود و از طرف دیگر فرصت‌هایی را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی پیش روی ما قرار خواهد داد.

نگاهداری با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس هبیتات در کشور اکوادور گفت: این کنفرانس دستور کار شهری جدیدی است که بتوان براساس آن شهرهایی فراگیر، ایمن، تاب‌آور و پایدار را طی 20 سال آینده ایجاد کرد، صفاتی که شهرهای بسیاری این روزها در دنیا با چالش‌های مربوط به آن درگیر هستند.

وی افزود: مهم‌ترین رخدادی که در هبیتات ملل متحد در سال 2016 رخ خواهد داد سومین کنفرانس هبیتات خواهد بود که در شهر کیتو اکوادور برگزار خواهد شد. در این کنفرانس که سومین کنفرانس سازمان ملل برای مسکن و توسعه شهری پایدار می‌باشد، توسعه پایدار به عنوان محور اصلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و چالش‌های پیش روی آن به بحث و گفت‌وگو گذاشته خواهد شد. مقرر شده در این کنفرانس یک دستور کار جدید شهری برای قرن 21 ارائه شود. این دستور کار بر روی سیاست‌ها و راهکارهایی تمرکز خواهد  شد که بتواند به طور موثر قدرت و نیروی پشتیبان شهری شدن را برای ساختن فضاهای شهری پایدارتر و عادلانه‌تر مهار کند.

رییس مرکز مطالعات شهر تهران تاکید کرد: این دستور کار باید به تصویب اعضای سازمان ملل متحد از جمله ایران برسد تا چارچوب‌های کلی فعالیت‌های هبیتات را برای حداقل 20 سال آینده مشخص کند.

نگاهداری، انسجام اجتماعی و شهرهای زیست‌پذیر و در برگیرنده را یکی از محورهای سومین کنفرانس هبیتات خواند و افزود: در این زمینه شهرداری تهران طی 10 سال گذشته از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده و این مهم را به عنوان یک هدف کلان دنبال کرده است. در اسناد سازمان ملل برای این محور، موضوع پناهندگان و مهاجران در شهر مورد تاکید قرار گرفته است. ضمن اینکه این موضوع در شهرداری تهران مهجور مانده و بایستی در برنامه‌های شهرداری تهران به آن بیش از پیش توجه کرد.

وی حکم‌روایی و مدیریت شهری را یکی دیگر از محورهای این کنفرانس خواند و افزود: توسعه فضایی، اقتصاد شهری، محیط زیست و اکولوژی شهری، مسکن شهری و خدمات زیربنایی در شهرها شش محور این کنفرانس خواهند بود.

رییس  تاکید کرد: با مروری بر اقدامات شهرداری تهران می‌توان این موضوع را دریافت که خردجهانی که خروجی‌های آن در اسناد موضوعی کنفرانس هبیتات سوم و نسخه‌های پیش‌نویس دستور کار شهری جدید آمده است، در شهرداری تهران مطرح بوده و پیش از این، مورد توجه قرار گرفته است. شهرداری تهران در 10 سال گذشته تلاش کرده است که در راستای همین اهداف حرکت کند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید