Performancing Metrics

شکرهمچنان می‌تازد | اتاق خبر
کد خبر: 370614
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1395 - 11:19
علی‌رغم وعده‌ مسئولان، قیمت شکر در بازار هنوز ارزان نشده و حالا مسئولان وزارت جهادکشاورزی که ضعف برنامه‌ریزی هایشان به نابسامانی بازار این محصول دامن زده، می‌گویند مسئول گرانی شکر نیستند.

اتاق خبر: حدود دو ماهی است که شکر کام مصرف کنندگان را تلخ کرده و افزایش قیمت چشمگیری در بازار داشته است ضمن اینکه علی‌رغم وعده‌های مسئولان هنوزقیمت این محصول واقعی ومنطقی نشده است. نکته جالب اینکه مسئولان وزارت جهادکشاورزی که تعلل و عدم برنامه‌ریزی درست و بموقع آنها ، به نابسامانی بازار شکر دامن زده، این روزها خود را کنار کشیده و صراحتا عنوان می‌کنند که مسئول گرانی شکر نیستند.

گزارش‌ میدانی نشان می‌دهد قیمت شکر در مراکز خرده فروشی سطح شهر همچنان گران است، برخی مغازه‌ها یک بسته ۹۰۰ گرمی شکر را ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند و در برخی از مراکز خرده فروشی نرخ هرکیلوگرم شکر ۳۸۰۰ تومان است.

یکی از این مغازه‌داران گفت: در دوماه اخیر قیمت شکر تا بیش از ۴۰۰۰ تومان هم رسیده بود که درحال حاضر مقداری ارزان شده است.

این فروشنده گفت که پیش از گرانی، هرکیلوگرم شکر را بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان می‌فروخته است.

یکی از مشکلات موجود در بازار کالاهای اساسی کشور این است که قیمت این اقلام در یک مقطع زمانی‌ افزایش ناگهانی و چشمگیری پیدا کرده و بعد از آن وقتی نرخ‌های کاذب مقداری افت می‌کند، همه گمان می‌برند کالا ارزان شده است درحالی که قیمت همچنان بالاست و با رقم منطقی فاصله زیادی دارد.

شکر از جمله همین کالاهاست که هنوز به نرخ واقعی خود نرسیده و گران به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

مسئولان وزارت جهاد: ما مسئول نیستیم، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم 

در همین زمینه معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهارداشت: قیمت‌ شکر در مراکز خرده فروشی ارزان نشده و  نگرانی ما نیز این است که چرا نرخ این محصول کاهش پیدا نمی‌کند؟

حسن عباسی معروفان اضافه کرد: دستگاه‌هایی مانند ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات حکومتی و معاونت بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئول این مساله هستند و  چون ما مسئول نیستیم و مکانیزمهای نظارتی نداریم،  نمی‌دانیم چرا قیمت پایین نمی‌آید.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه ما مسئول تامین و توزیع این محصول هستیم، افزود: هم اکنون شکر هر روز در بورس کالا عرضه می‌شود.

به گفته معروفان،  درحال حاضر قیمت این محصول در مراکز عمده فروشی تهران ۲۷۰۰ تومان است و هرکس به هر میزان که شکر نیاز داشته باشد شرکت بازرگانی دولتی، آن را در اختیار او قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه قیمت شکر عرضه شده در بورس کالا ۲۵۲۰ تومان است، ادامه داد: حتی یکی از کارخانجات چغندر قند کشور، شکر سفید خود برای تحویل ۴۰ روز آینده را ۲۳۵۰ تومان پیش فروش کرده چراکه قیمت‌ها رو به کاهش است.

این مقام مسئول تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی باید این موضوع را  بررسی کنند که  چرا علی رغم عرضه فراوان شکر در بورس و مراکز عمده فروشی با قیمت‌های مناسب، نرخ این کالا در مغازه‌ها بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است؟

معروفان با بیان اینکه قیمت شکر با در نظر گرفتن ۱۰ درصد سود و هزینه‌هایی مانند کرایه حمل و نقل  تا ۳ هزار تومان مناسب است، ادامه داد: قیمت بیش ازاین عدد،  هیچ توجیهی ندارد و گران فروشی به شمار می‌رود که مسئول این گرانفروشی دستگاه‌های نظارتی هستند.

وی اضافه کرد: طی ۶۸ روز  یعنی از ۱۲ تیرماه تا ۱۸ شهریور حدود  ۴۳۴ هزار و ۳۲۵ تن شکر در بورس کالا عرضه شده و هنوز هم عرضه این کالا ادامه دارد.

معروفان با اشاره به اینکه متوسط مصرف روزانه شکر کشور ۶ هزارتن است، افزود: برخی روزها ما ۲۶ هزارتن شکر در بورس عرضه کردیم و گاهی نیز همه محصول عرضه شده به فروش نرفته که این نشان دهنده آن است که با مازاد عرضه مواجه هستیم.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: پاسخگوی این مساله که چرا قیمت شکر در مراکز خرده فروشی کاهش پیدا نمی‌کند، بنده نیستم و ما کار خودمان را که تامین شکر است انجام دادیم.

معروفان با بیان اینکه امسال نیاز کشور به شکر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است، گفت: ما  ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن شکر را از طریق تولید داخل و واردات تامین کرده‌ایم، بنابراین وقتی عده‌ای این محصول را می‌برند و احتکار می‌کنند برخورد با آن در حیطه مسئولیت ما نیست.

تصمیم‌گیری‌ها به موقع انجام نمی‌شود 

برخی کارشناسان معتقدند عدم تصمیم گیری به موقع دستگاه‌های مسئول درباره واردات و تنظیم بازار شکر یکی از مهم‌ترین دلایل نابسامانی فعلی بازار این محصول است.

در این راستا، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی دولتی ایران به مهر گفت: درحال حاضر شرایط بازار شکر را مدنظر قرار دهید، تکلیف دولت در این زمینه ذخیره ۳۰۰ هزارتن شکر است اما الان اگر ۵۰۰ هزارتن از این کالا را نیز وارد بازار کنند، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

عباس قبادی تصریح کرد: ما باید مکانیزم تولید، واردات و صادرات را به‌گونه‌ای دنبال کنیم که شرایط را نامتعادل نکنیم بعنوان مثال اگر می‌خواهیم واردات کالایی را ممنوع کنیم این کار باید حساب شده و دقیق انجام شود تا مشکلی برای بازار داخل ایجاد نکند.

وی افزود: کارشناسان از حدود ۶ ماه تا یکسال قبل تشخیص داده بودند که بازار شکر دچار نابسامانی‌هایی خواهد شد.

قبادی با بیان اینکه  این نابسامانی از میزان موجودی کشور، تولید و واردات شکر قابل پیش‌بینی بود، گفت: بهرحال میزان تولید ما پاسخگوی نیاز داخل نیست و بخشی از نیاز باید وارد شود.

این کارشناس افزود:متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها به موقع انجام نمی‌شود؛ یعنی کشور هزینه‌های لازم را می‌کند و واردات انجام می‌شود اما چون این کار در زمان مناسب صورت نمی‌گیرد، نتیجه‌ای ندارد.

به گفته وی اگر میزان کمبود کالایی در کشور ۱۰ کیلوگرم باشد، باید ۳۰ کیلوگرم از آن را وارد بازار کنید تا تنش‌ها متوقف شود.

قبادی در پاسخ به این سوال که دولت برای ساماندهی بازار شکر باید چه اقدامی انجام دهد؟ ادامه داد: با آغاز فصل برداشت چغندر و اقداماتی که در زمینه واردات انجام شده است، بنده فکر می‌کنم حدودا طی یک تا یک ماه و نیم آینده شرایط بازارعادی شود.

باید منتظر ماند و دید برای بازار شکر طی روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، آیا قیمت این محصول منطقی می‌شود یا شکر نیز به جرگه کالاهایی خواهد پیوست که مصرف کننده باید برای همیشه آن را گران‌تر از قیمت منطقی خریداری کند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید