Performancing Metrics

بازماندن بانوی فاتح اورست‌ و لوتسه از صعود به چوآیو | اتاق خبر
کد خبر: 371998
تاریخ انتشار: 1 مهر 1395 - 11:04
پروانه کاظمی به هدف خود که صعود به "چوآیو" ششمین قله بلند جهان بود، نرسید. به نظر می‌رسد امکان ورود کوهنوردان ایرانی‌ به خاک تبت وجود ندارد و تاکنون نیز کسی در مورد چرایی این موضوع به این کوهنورد پاسخی نداده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اولین بانوی فاتح اورست‌ و لوتسه  در مورد هدف خود برای صعود به قله چوآیو اظهار کرد: در کل تابستان تلاش و برنامه‌ریزی و تمرین داشتم تا بتوانم یک صعود 8000 تایی دیگر را تجربه کنم. قصد صعود به ششمین قله بلند دنیا با ارتفاع 8201 متر را در تبت داشتم اما بدون اینکه بدانم چرا، مجوز حضور در خاک تبت برای کوهنوردان ایرانی میسر نیست.

او در مورد مراحل هماهنگی‌هایش برای صعود به این قله گفت: صعود به این قله به این ترتیب است که ا بتدا از نپال باید اقدام کرد و با هماهنگی با آژانس‌ها و پیگیری‌ آن‌ها مجوز صعود به تبت از طریق CTAM «سازمان کوهنوردی چین» صادر خواهد شد و بعد بر اساس آن مجوز ویزای ورود به خاک تبت صادر می‌شود. من هم خیلی عادی تمام این روال را انجام دادم و از طریق یک شرکت در نپال به عضویت یک تیم بین‌المللی درآمدم.

او ادامه داد: من تنها ایرانی این تیم بودم و قرار بود به عنوان یک فرد باتجربه  کوهنوردانی که از سراسر دنیا در این تیم حضور دارند را همراهی کنم اما درست دو هفته مانده به شروع صعود به من اطلاع دادند که چین به ایرانی‌ها مجوز صعود به این قله را نمی‌دهد و ایرانی‌ها اصلا اجازه فعالیت در خاک تبت را ندارند.

کاظمی با بیان اینکه این موضوع را باور نکردم و پیگیر ماجرا شدم، خاطرنشان کرد: من بسیار متعجب شدم. روابط ایران با چین به ظاهر بسیار خوب است و ایران یک بازار خیلی خوب برای کالاهای چینی است. بنابراین باور نکردم و از طریق کانال‌های مختلف دوستانم در نپال و شرکت‌های مختلف پیگیری کردم. حتی خودم به شخصه به آنجا سفر کردم اما به هر جایی رفتم به در بسته خوردم.

به گفته وی اجازه ورود به خاک تبت بدون هیچ دلیلی برای ایرانی‌ها ممکن نیست. او در این باره توضیح داد: هر جایی که رفتم به من گفتند که امکان ورود ایرانی‌ها به خاک تبت وجود ندارد. هیچ دلیلی نیز برایم ارائه نکردند و فقط می‌گفتند نه – ایرانی نه! این برای من خیلی سنگین است.

کاظمی که تنها بانوی کوهنورد فاتح همزمان اورست‌ و لوتسه در جهان است، با ابراز ناراحتی گفت: تمام هم‌گروهی‌های من به تبت رفتند و شروع به صعود این قله کردند ولی من مجبور شدم برگردم. من بدون هیچ علت خاصی و فقط با صرف یک هزینه بدون صعود به این قله بازگشتم.

این کوهنورد ایرانی در پیگیری‌های خود، به سفارت چین در ایران نیز مراجعه کرده است. در این خصوص افزود: به سفارت چین رفتم تا ببینم ماجرا چیست و چه مشکلی وجود دارد که ایرانی‌ها نمی‌توانند به خاک تبت وارد شوند. اما با یک برخورد بسیار بد مواجه شدم. فکر می‌کنم معاون کنسول بود برخورد بسیار بدی داشت. حتی پاسخگوی من نبود و به من گفت در یک دقیقه حرف خود را بزن و برو.

او ادامه داد: هرچه خواستم توضیح دهم گفتند به من ربطی ندارد به آنجایی که پاسخ نه شنیده‌ای مراجعه کن بنابراین باز هم پاسخی نشنیدم.

کوهنورد ایرانی خاطرنشان کرد: مشکلی که برای کوهنوردان ایرانی در داخل خاک تبت ایجاد شده و علت آن هم مشخص نیست اتفاق خوبی نیست.

کاظمی با بیان اینکه حتی قوانین سختی که به تازگی برای سفر به این قله ایجاد شده است را پذیرفته است تصریح کرد: پیش از این می‌توانستیم از طریق زمینی به تبت سفر کنیم. اما اکنون قوانین آن را بسیار سخت کرده‌اند و حتما می‌بایست با هزینه‌ای بالاتر به لهاسا پرواز می‌کردیم و طبق قوانین مسیری را تا رسیدن به قله طی می‌کردیم و ما همه این قوانین را پذیرفته بودیم ولی باز هم با تمام این شرایط به ایرانی‌ها اجازه حضور داده نشد.

او در انتهای سخنان خود با ناراحتی گفت: وقتی برای قانونی دلیلی نباشد خیلی بد است. چین وقتی این کار را می‌کند این قانون برای دو سه یا چند فصل ادامه خواهد داشت. ظاهرا هیچ ایرانی به هیچ وجه حتی برای سفر و گشت و گذار نمی‌تواند وارد خاک تبت شود. بنابراین باید یک دلیل قانع کننده وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد:94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید