Performancing Metrics

سرعت رشد تورم تولیدکننده کند شد | اتاق خبر
کد خبر: 372198
تاریخ انتشار: 3 مهر 1395 - 04:33
بر اساس اطلاعات مرکز آمار
تورم تولیدکننده از سال‌های ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۴ هر سال نسبت به سال قبل به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است.
تورم

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت تولیدکننده در سال‌های ۱۳۹۱ معادل ۱۲۶.۳، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۶۰.۹، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۸۴ و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۹۱ بوده است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب با ۲۶.۳، ۲۷.۴، ۱۴.۴ و ۳.۸ بوده است.

همچنین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص قیمت بخش کشاورزی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب برابر است با ۱۴۶.۷، ۲۰۶.۲، ۲۱۴ و ۲۱۶.۹ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با ۴۶.۷، ۴۰.۶، ۳.۸ و ۱.۲ است.

شاخص قیمت تولیدکننده در بخش معدن نیز در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ به ترتیب برابر با ۱۲۳.۵، ۱۶۲.۵ و ۲۱۳.۳ است که درصد افزایش آنها نسبت به قبل به ترتیب برابر با ۲۳.۵، ۳۳.۵ و ۳۳.۳ است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۰۶.۲ است که نسبت به سال قبل ۳.۳ درصد کاهش داشته است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ به ترتیب برابر است با ۱۲۹، ۱۶۵.۴، ۱۹۲ و ۱۹۱ است که تورم آنها نسبت به سال قبل برابر با ۲۹ درصد، ۲۸ درصد، ۱۶.۱ درصد و منفی نیم درصد بوده است.

آمارها نشان می‌دهد: شاخص تولیدکننده بخش انرژی برق در سال ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ به ترتیب برابر است با ۱۲۰.۸، ۱۳۹.۱، ۱۷۳.۸ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۰.۸، ۱۵.۱ و ۲۵ درصد است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش انرژی – برق در سال ۱۳۹۴ برابر ۱۵۹.۷ است که نسبت به سال قبل ۸.۹ کاهش داشته است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز به ترتیب برتابر است با ۱۱۶.۹، ۱۴۱.۷، ۱۶۴.۷ و ۱۸۳.۵ است که درصد افزایش آن نسبت به سال قبل به ترتیب برابر است با ۱۶.۹، ۲۱.۲، ۱۶.۲ و ۱۱.۴ است.

شاخص قیمت تولیدکننده (ppi)، متوسط قیمت کالاهایی که بنگاه‌ها به ازای تولید کالا و خدمات دریافت می‌کند به عبارت دیگر این شاخص ابزاری برای اندازه‌گیری برای تغییرات قیمت در بخش‌های تولیدی اقتصاد و لذا یکی از معیارهای سنجش عملکرد اقتصادی که از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه می‌شود. این شاخص تاثیر قابل توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران دارد.

از شاخص قیمت تولیدکننده به عنوان یک شاخص پیشنگر یاد می‌شود به این مفهوم که با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ در بازار یا تورم اطلاع کسب کرد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید