Performancing Metrics

افتتاح همزمان چهار پروژه عمرانی در پایتخت | اتاق خبر
کد خبر: 372626
تاریخ انتشار: 4 مهر 1395 - 22:40
چهار پروژه عمرانی پایتخت امروز (یکشنبه) با حضور شهردار تهران، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولان کشوری افتتاح شد.

اتاق خبر: محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح محوطه‌سازی و احداث ابنیه تاج سد دریاچه شهدای خلیج فارس در جمع خبرنگاران گفت: این چهار پروژه با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در مناطق 18، 9 و 22 به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران به پروژه محوطه‌سازی و احداث ابنیه تاج سد دریاچه شهدای خلیج فارس (پروژه گذر موج) اشاره کرد و افزود: این پروژه از طراحی‌های زیبای شهری محسوب می‌شود که مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس را تکمیل می‌کند. البته در حوزه تصفیه‌خانه دریاچه نیز اقدامات عمرانی انجام شده و به زودی این تصفیه‌خانه نیز به بهره‌برداری می‌رسد. البته از نظر محیط‌زیستی دریاچه شهدای خلیج فارس مشکلی نداشته و ندارد.

وی به تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با خیابان شهید اردستانی به عنوان یکی دیگر از پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسیده است اشاره کرد و ادامه داد: بزرگراه شهید خرازی همان امتداد غربی بزرگراه شهید همت و یک مسیر بزرگراهی 14 کیلومتری است که از تقاطع بزرگراه آزادگان آغاز و تا منطقه وردآورد کرج ادامه دارد. تقاطع خیابان شهید اردستانی از جمله تقاطع‌های این معبر بزرگراهی محسوب می‌شود که امروز بهره‌برداری رسید.

شهردار تهران به پروژه تونل شهید حکیم اشاره کرد و افزود: بر اساس قولی که معاون عمرانی شهرداری تهران داده است این تونل تا سه ماه آینده افتتاح خواهد شد و به این ترتیب مجموعه دسترسی‌های شرقی ـ‌ غربی تهران همانند بزرگراه حکیم، همت و خرازی را به هم متصل می‌کند.

وی ادامه داد: پروژه‌های پیش رو که امیدواریم تا پایان مهرماه به بهره‌برداری برسد، دسترسی‌های سمت غرب بزرگراه‌های شرقی ـ غربی تهران همانند همت، حکیم، آزادراه کرج، جاده مخصوص و جاده قدیم است که از جهت شمالی و جنوبی به یکدیگر متصل خواهند شد. در حقیقت با این کار تلاش داریم دسترسی‌های متعددی برای ورود به شهر تهران بدهیم تا از این طریق از حجم ترافیک از معابر ورودی شهر تهران کاسته شود.

وی همچنین به تکمیل بزرگراه دولت‌آباد به عنوان یکی از اولویت‌هایی که می‌تواند مشکلات جدی شهر را حل کند اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات جدی شهر تهران در میدان بسیج و ورودی جاده امام رضا است که با ورود کامیون‌ها، حجم سنگینی از ترافیک در این میدان ایجاد می‌شود. مقرر شده که از اتوبان آزادگان و قبل از میدان بسیج دسترسی برای جاده امام رضا (ع) گذاشته شود تا ترافیک افسریه کاهش پیدا کند که این پروژه از پروژه‌های مهم برای آینده شهرداری تهران محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: همچنین احداث ادامه اتوبان شهید صیاد شیرازی به بلوار ارتش و تقاطع غیرهمسطح این منطقه که از تقاطع‌های بزرگ شهر تهران نیز محسوب می‌شود تا پایان سال انجام می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین موضوع حمل و نقل عمومی در تهران نیز به عنوان یکی از اولویت‌های حمل‌ونقل عمومی همچون گذشته پیگیری خواهد شد تا قول تکمیل 100 کیلومتر از متروی شهر تهران محقق شود.

نظر شهردار تهران در خصوص واگذاری شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر

شهردار تهران در خصوص مصوبات امروز شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با واگذاری شرکت شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر گفت: یکی از سیاست‌های مهم مدیریت شهری بر اساس برنامه و افق آینده حرکت به سمت ایجاد درآمدهای پایدار است. لازمه تحقق این سیاست، سرمایه‌گذاری‌های مناسب، کوچک‌سازی شهرداری تهران، کاهش هزینه‌های جاری و حتی بهره‌برداری از پروژه‌های مهم توسط بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: برای مثال بهره‌برداری از دریاچه شهدای خلیج فارس به دلیل هزینه‌های گزافی که دارد نباید برعهده شهرداری تهران باشد و لازم است بخش خصوصی بهره‌برداری از این پروژه‌ را برعهده بگیرد تا از این طریق هم سرویس مناسبی ارائه شود و هم نگهداری‌ از این پروژه به نحو احسن انجام شود. در این مسیر درآمدی نیز برای شهرداری تهران به صورت پایدار به وجود خواهد آمد.

قالیباف به واگذاری اتوبوس‌رانی به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: اتوبوسرانی با حدود 20 هزار نفر نیرو از کیفیت مناسب خدمات بهره‌مند نبود و هزینه خدمات آن بسیار بالا بود. شهرداری تهران نباید رأساً تولید خدمات کند بلکه باید خرید خدمت را انجام دهد، چرا که این کار هزینه کمتری برای شهرداری تهران به در پی دارد.

وی تأکید کرد: از طریق واگذاری بهره‌برداری پروژه‌های بزرگ به بخش خصوصی علاوه بر کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد، موجب کوچک شدن سازمان شهرداری نیز می‌شویم که این از برنامه‌های افق پیش رو بوده است.

قالیباف ادامه داد: شهر آفتاب از این پس برای تکمیل فازهای بعدی به حدود 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید این اعتبار توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود و شهرداری تهران باید در این کار تنها مشارکت کند.

شهردار تهران افزود: یکی از بزرگترین مجموعه‌هایی که می‌تواند در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشد، بانک شهر است که متعلق به شهرداری‌های شهر است.

وی ادامه داد: با ارائه این توضیحات به اعضای شورای اسلامی شهر تهران آن‌ها موافقت کردند که دو شرکت شهروند و شهر آفتاب به صورت 60 به 40 به بانک شهر واگذار شود، در حقیقت 60 درصد سهم آن‌ها برای بانک شهر و 40 درصد برای شهرداری تهران باقی خواهد ماند.

شهردار تهران تأکید کرد: این واگذاری می‌تواند زمینه توسعه شرکت شهروند را فراهم کند چرا که تاکنون این شرکت تنها می‌توانست در مجموعه شهر تهران توسعه پیدا کند اما از این پس این اختیار وجود دارد که بر اساس نیازی که این شرکت دارد در سایر شهرهای کشور نیز شعبات خود را احداث کند.

قالیباف در خصوص ادامه روند نگاه خدماتی شرکت شهروند نیز گفت: پس از واگذاری اتوبوسرانی به بخش خصوصی شاهد گرانی خدمات این بخش نبودیم. این در حالی بود که هزینه تمام شده هر سفر با اتوبوسی که توسط شهرداری تأمین و راننده آن به کار گرفته می‌شد، حدود 1200 تومان بود. اما همین خدمات توسط بخش خصوصی با مبلغ 580 تومان انجام می‌شد البته این مبلغ برای حمل و نقل عمومی گران بود در نتیجه مابه‌التفاوت آن را شهرداری به صورت سوبسید به بخش خصوصی پرداخت کرد، ولی این اقدام باعث شد تا هزینه‌های شهرداری تهران کاهش پیدا کند و درآمدها افزایش چشمگیری پیدا کند. لذا در مورد شرکت شهروند و شهر آفتاب نیز این کار اقتصادی است و من از اعضای شورای شهر تشکر می‌کنم که امروز گام بزرگی برای کوچک‌سازی مجموعه شهرداری و ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر در شهر تهران برداشته‌اند.

منبع: ایسنا

95103

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید