Performancing Metrics

تونل و سدسازی ابزار مدیریتی و اجرایی وزارت نیروست | اتاق خبر
کد خبر: 372819
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 06:33
قائم‌مقام وزیر نیرو از احداث تونل و سدسازی به عنوان ابزارهای مدیریتی و اجرایی وزارت نیرو یاد کرد و گفت: این ابزار در تمام نقاط جهان روزبه روز در حال تکوین و پیشرفت است.

اتاق خبر: ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو امروز در چهارمین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان در عرصه آبی اشتغال دارند و حدود ۲۵۰ نوع شغل در عرصه‌های آبی وجود دارد که ساخت سد و تونل از این نوع هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی هنوز نمی‌دانند که ساخت سد در کشور ضرورت است یا تفنن گفت: کشور ما به دلیل مجموعه‌ای از شرایط طبیعی و توپوگرافی شدید نیازمند این است که به لحاظ توسعه راه‌های مراسلاتی و مدیریت منابع آب و مجموعه‌ای از شرایط که بتواند توسعه را به صورت متوازن در سراسر کشور برقرار کند، نیاز به حفاری‌های مختلف از جمله احداث تونل و سد دارد.

قائم مقام وزیر نیرو بیان کرد: احداث سد، مدیریت منابع آب، جلوگیری از تخریب سیلاب‌ها، مقابله با خشکسالی و استحصال آب برای زمان‌های خشک و انتقال آن به مناطق دیگر به ما یاد آور می‌شود که ساخت سدها نه از روی تفنن بلکه ضرورت توسعه کشور است.

محمودی با بیان این که وقتی صحبت از تونل می‌شود عده‌ای تصور می‌کنند که تونل مختص راه‌سازی است، گفت: در کشور هزاران کیلومتر جاده و خطوط راه آهن وجود دارد، اما فقط ۳۰۰ کیلومتر تونل در راه‌سازی حفر شده است، در حالی‌که بیش از ۵۰۰ کیلومتر تونل در بخش آب و در عرصه آبرسانی در دست بهره‌برداری یا احداث است.

وی با اشاره به اینکه تونل‌ها بجز سامانه‌های انتقال آب، جمع آوری آب‌های سطحی و خطوط فاضلاب را نیز به عهده دارند، خاطر نشان کرد: در عرصه شهری نیز به دلیل رشد جوامع شهری، قسمتی از نیازهای شهرها از جمله سامانه‌های حمل و نقل و سامانه‌ها و تجهیزات نامناسب که ممکن است به جامعه آسیب برساند به زیر زمین منتقل شده است.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به سد و تونل به عنوان ابزار توسعه اظهار کرد: به سد و تونل باید نگاه مدیریتی و کارشناسی داشت و در مباحث سدسازی و تونل سازی حتماً به عوامل زیست محیطی و اجتماعی توجه ویژه داشت تا احداث سد و تونل بر منابع آب زیرزمینی و چرخه آب اثرات نا مطلوب وارد نکند.

محمودی با بیان اینکه امروز با اعتماد به نفس کامل به احداث سد و تونل در داخل و خارج از کشور می‌پردازیم، ادامه داد: این کار نیاز به محاسبات دقیق ریاضی دارد و علوم دیگر نیز در آن دخیل هستند که باعث می‌شود تا ارتباط ما با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها قطع نشود تا همواره سد سازی و تونل سازی به عنوان یک ارزش در جامعه نمود داشته باشد.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه سد و تونل در کشور ما یک دانش نهادینه و تجربه اثبات شده هستند، اظهار کرد: بزرگ‌ترین ضعف ما زمانی است که پیمانکاران و متخصصان ما به کار خود مغرور شوند.

وی با بیان اینکه سازه‌ها به لحاظ امنیت و حفاظت از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، اضافه کرد: بسیاری کارشناسان عقیده دارند که برای سازه‌های آبی و سدها باید بعد از نیروگاه هسته‌ای بزرگترین میزان امنیتی را قائل شد.

محمودی با بیان اینکه سد و تونل نیز مانند بسیاری از چرخه‌های طبیعی عمر مفیدی دارند و بایستی در طول بهره‌برداری از آنها مراقبت‌های خاصی صورت پذیرد، تصریح کرد: فراموش نکنیم همان طوریکه تا قبل از بهره‌برداری یک پروژه سد و تونل، به تأمین اعتبار آن طرح می‌پردازیم، پس از بهره‌برداری نیز اعتبارات لازم برای مراقبت و نگهداری از آنان در نظر گرفته شود.

قائم‌مقام وزیر نیرو در ادامه گفت: متولیان ابرسازه‌ها در زمان احداث این ابنیه، قوی‌ترین نیروهای خود را به‌کار می‌گیرند، اما پس از بهره‌برداری تقریباً آنها را فراموش می‌کنند و به این سازه‌ها به چشم بازنشسته می‌نگرند.

وی اظهار کرد: این کار صحیح نیست و برای بهره‌برداری بهتر از این سازه‌ها لازم است مراقبت‌های ویژه‌ای صورت پذیرد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان این مطلب که نباید ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراکز پژوهشی کم رنگ شود، تاکید کرد: در ۱۰ سال آینده باید بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر تونل حفر شود که بخش عمده اینکار توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید