Performancing Metrics

۲۴ میلیارد دلار طرح نیمه کاره آب و فاضلاب روی زمین ماند | اتاق خبر
کد خبر: 372829
تاریخ انتشار: 6 مهر 1395 - 07:02
معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب با اشاره به وجود ۲۴ میلیارد طرح نیمه کاره آب و فاضلاب، برنامه شیرین‌سازی آب دریای عمان و خلیج فارس را تشریح کرد و گفت: امسال ۲۶ تصفیه خانه جدید افتتاح می‌شود.

اتاق خبر: علی‌اصغر قانع امروز در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب در نشستی خبری درباره مهمترین فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت آب و فاضلاب کشور، گفت: حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه آب نشان می‌دهد که آن‌ها به اهمیت بازار ایران در زمینه آب و فاضلاب پی برده‌اند و با مذاکراتی که انجام می‌گیرد می‌توان با رفع موانع نقل و انتقال مالی شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر خارجی در صنعت آب کشور باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۲۴ میلیارد دلار در بخش آب و آب و فاضلاب طرح نیمه تمام وجود دارد که سهم بخش آب و فاضلاب به تنهایی ۱۹ میلیارد دلار است، تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار می‌تواند برای تکمیل این طرح‌ها کمک کند و در نهایت شاید بتوانیم حدود ۵۰۰  میلیون دلار نیز از طریق شرکت‌های ذی‌ربط در این حوزه برای تکمیل این طرح‌ها کمک کنیم.

این مقام مسئول افزود: این شرایط بیانگر آن است که صنعت آب و آب و فاضلاب برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.

وی در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه‌های آبرسانی کشور هم توضیح داد: در بخش‌های آب‌رسانی ۱۲۱ طرح وجود دارد که حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها مصوب شده است.

قانع با بیان اینکه در زمینه آب و فاضلاب ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۲۲۶ طرح فاضلاب مصوب شده که البته تاکنون رقمی بابت آن تخصیص نیافته است، تاکید کرد: تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی برای تصفیه مطالبات پیمانکاران تأمین شده است.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در بخش روستایی نیز به‌دلیل آن که سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاها تخصیص یافت توانستیم عمده پروژه‌های بر زمین مانده را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: قرار است تا پایان سال حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان کشور از آب سالم و پایدار برخوردار شوند که البته تا پایان شهریور حدود ۸۰۰ هزار نفر از این جمعیت روستایی از آب شرب سالم و پایدار برخوردار شده‌اند.

وی در ادامه در مورد انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام روستایی هم گفت: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام روستایی در حال آماده شده که در روزهای آتی برای اجرا به بانک عامل معرفی شود.

قانع با یادآوری اینکه در زمینه نمک زدایی از آب دریاهای عمان، خلیج فارس و خزر نیز طرح‌هایی تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری این دریاها مطالعه شده است، گفت: برای برنامه بلند مدت هم حدود ۲ میلیارد مترمکعب از آب این دریاها برای مصرف شرب شیرین سازی شود.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ قرارداد خرید تضمینی آب شیرین در کشور داریم که حدود ۲۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز آب شرین تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۲۶ طرح تصفیه خانه فاضلاب تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و حدود ۴۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز پساب فاضلاب تصفیه می‌شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید