Performancing Metrics

«صدهتل، صدکسب‌ و کار» فرصتی برای توسعه زیرساخت‌های اقامتی گردشگری | اتاق خبر
کد خبر: 373612
تاریخ انتشار: 11 مهر 1395 - 08:53
یکی از مؤلفه‌های اصلی ارایه محصولات گردشگری اقامت است.

اتاق خبر: برای توسعه صنعت گردشگری، زیرساخت‌های اقامتی یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها است. از این رو، کشورهایی که در مسیر توسعه گردشگری قرار می‌گیرند، بحث اقامت و اماکن اقامتی را جزء سرفصل برنامه‌ریزی خودشان قرار می‌دهند. اما در کشور ما به این موضوع توجه کافی نشده است. اقداماتی که باید طی ده تا پانزده سال پیش انجام می‌شد و مشوق‌هایی که باید برای تاسیس هتل و مراکز اقامتی در بخش خصوصی نظر گرفته می‌شد، به طور جدی در این زمینه مطرح نشده بود.

امروزه مقتضای بین‌المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است. کشورهای جهان، تقاضای گسترده خود برای سفر به ایران را آشکار کرده‌اند و تمایل دارند از جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی و باستانی ایران بهره‌مند شوند. اما کمبود مراکز اقامتی و هتل‌ها، مانعی برای جذب گردشگران خارجی است. با توجه به تقاضای کنونی، نمی‌توانیم به طور معمول برای ایجاد مراکز اقامتی و هتل‌ها، برنامه‌های درازمدتی داشته باشیم و به عنوان مثال برنامه‌ای تدوین کنیم تا در 10 سال آینده، پاسخگوی این نیاز باشیم. به همین سبب، باید راه‌های میانبر و کوتاه‌مدت را شناسایی کنیم.

مطالعه تجربه کشورهای پیشرو در این زمینه نشان می‌دهد که هیچ کشوری برای توسعه مکان‌های اقامتی داخلی، از سرمایه‌های خود استفاده نکرده‌اند، بلکه زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده‌اند.

در حال حاضر، راه میانبر برای ما این است که به شکل ضربتی برنامه‌ریزی کنیم و زمینه‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی محقق کنیم. بخش دولتی، نه لازم است که وارد این حوزه شود و نه با توجه به منابع محدود امکان این را دارد که در حوزه ایجاد هتل‌ها، سرمایه‌گذاری کند. در چند سال گذشته، بخش خصوصی داخلی هم وارد این حوزه شده است اما آنطور که باید در این زمینه توانمند نبوده. اما بخش‌هایی که نه دولتی هستند و نه خصوصی، با بهره‌مندی از ثبات بخش دولتی و فراغ خاطر بخش خصوصی گزینه‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد هتل‌ها و مراکز اقامتی هستند.

سازمان تامین اجتماعی، یکی از همین بخش‌هاست؛ هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی هم به طور ویژه موظف شده است تا با استفاده از فرصت‌هایی که دارد، وارد این حوزه شود. به همین سبب، از روز آغازین شروع جدید هلدینگ گردشگری، که دو سال از آن می‌گذرد، طرح «صد هتل، صد کسب‌وکار» در این زمینه مطرج شد، طی این دو سال این طرح بررسی شد و حالا آماده ارایه است.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی هم برای ارایه این طرح، جلسه‌های متعددی با شرکت‌های سرمایه‌گذار داخلی و خارجی داشت. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم به خوبی از این طرح استقبال کرد؛ تا به امروز که این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های کلان گردشگری کلید خورده است.

این طرح بزرگ قرار است، یازدهم مهر ماه در سالن اجلاس سران، با حضور مقام‌های عالی‌رتبه کشوری و شرکت‌های خارجی ارایه شود. امیدواریم این طرح و این همایش، فرصتی برای برقراری تعاملو مواجه رو در رو میان سرمایه‌گذاران خارجی و علاقه‌مندان داخل کشور باشد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید