Performancing Metrics

شرایط بانکی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش گردشگری | اتاق خبر
کد خبر: 373793
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 - 02:23
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش گردشگری، یکی از اقداماتی که نظام بانکی کشور در جهت سهولت مراوده با کشورهای همسایه انجام می‌دهد را اتصال سوئیچ دو به دو کارت‌های بانکی با کشورهای همجوار دانست که مذاکرات آن با آذربایجان،‌روسیه، پا

اتاق خبر: ولی‌اله سیف در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و رویکرد اقتصاد مقاومتی که امروز ۱۱ مهرماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، در تشریح شرایط سرمایه‌گذاری در ایران به سرمایه‌گذاران خارجی، توضیح داد: علیرغم اینکه در سال‌های گذشته شاهد تورم دو رقمی و فزآینده در ایران بودیم ولی در سه سال گذشته روند تورم رو به کاهش رفته است و اکنون طبق اعلام بانک مرکزی، تورم ماه گذشته ۸.۸ رسیده است که این تورم باثبات و پایدار است.

وی توضیح داد: در کشور نفتی ما با توجه به وابستگی‌های نفتی وجود این ثبات و آرامش یک دستاورد بزرگ برای ما به حساب می‌آید. همچنین در ارتباط با نوسانات ارزی علیرغم نوساناتی که در گذشته تجربه می‌کردیم، ولی اکنون شاهد ثبات در بازار ارز نیز هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: گفتنی است در سال‌هایی که شوک نفتی در برخی کشورهای نفتی آثار مخربی را ایجاد کرده بود و در اقتصادهای بسیار قوی تاثیر منفی داشت، اما افتخار کشور ما این است که این شوک نفتی در کشور ما اثر کمتری داشت و تنها تاثیر آن این بود که به رشد پیش‌بینی شده نرسیدیم و رشد اقتصادی ایران در سال گذشته به ۳ درصد رسید. پیش‌بینی این است که در سال جاری به رشد اقتصادی ۵ درصدی برسیم و یکی از برداشت‌های ما این است که بتوانیم با توجه به ثبات ایجاد شده در بازارها سرمایه‌گذار بیشتری جذب کنیم.

سیف بیان کرد: ما منابع سرشار زیرزمینی و نیروی انسانی تحصیلکرده قابل توجهی داریم و اینها جزو ظرفیت‌های کشور ما هستند که در جذب سرمایه‌گذار خارجی موثر خواهند بود.

وی درباره جایگاه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار خارجی، اظهار کرد: من معتقدم بعد از نفت و خودرو، گردشگری پتانسیل جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارد و در چشم‌انداز ۱۰ ساله خود افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و ... را پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق گزارش شورای جهانی گردشگری پیش‌بینی شده که طی یک دوره ۱۰ ساله صنعت گردشگری ما رشد چهار درصدی را تجربه کند و تا سال ۲۰۲۶ بتواند ۳۷۰ میلیون نفر را در اقتصاد گردشگری کشور جذب کند.

سیف افزود: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ایران می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهیم که گردشگری به اشتغال کمک کند.

وی همچنین به گسترش تدریجی روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: این موضوع به ما امکان می‌دهد به منابع ارزی دسترسی داشته باشیم و بتوانیم از منابع ارزی خارجی استفاده کنیم. البته در شرف گشایش‌های بیشتری هستیم که بتوانیم نقل و انتقال منابع و تبدیل ارزها را با سهولت بیشتری انجام دهیم. لذا اکنون فضای مناسبی وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند منابع خود را تبدیل کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت نرخ ارز نیز اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده که به تدریج به سمت تک نرخی شدن ارز برویم و اکنون نیز شرایط به نحوی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت ورود به کشور از نرخ آزاد ارز استفاده کنند. طبیعی است سرمایه‌گذار بخشی از پول خود را از طریق نظام بانکی مورد استفاده قرار خواهد داد و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا در صورت درخواست به بانک‌ها، بانک‌های مورد نظر با مطالعات انجام شده برای انجام درخواست سرمایه‌گذاران و طی کردن پروسه‌های بانکی مبادرت کنند.

سیف استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک‌ها در پروژه‌های خاص را امکان‌پذیر دانست و گفت: گردشگری یکی از بخش‌هایی است که پروژه‌های آن چنین امکانی را دارند.

وی درباره استفاده از کارت‌های بانکی در ایران توضیح داد: اتصال سوئیچ دو به دو با کشورهای همجوار و کارت‌های اعتباری بین‌المللی از جمله امکاناتی است که سرمایه‌گذاران خارجی از آن بهره‌مند خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سوئیچ کارت‌های دو به دو با کشورهای همسایه، اظهار کرد: مذاکرات لازم با آذربایجان، روسیه، پاکستان و عراق در این زمینه انجام شده و به نظر می‌رسد هر چه سریعتر زمینه‌های آن فراهم شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید