Performancing Metrics

مراکشی‌ها امروز نمایندگان پارلمان جدید خود را انتخاب می‌کنند | اتاق خبر
کد خبر: 374790
تاریخ انتشار: 17 مهر 1395 - 06:36
مردم مراکش (مغرب) امروز (جمعه) برای انتخاب پارلمان جدید به پای صندوق‌های رای رفتند.

اتاق خبر: مردم مراکش برای دومین بار پس از تعیین قانون اساسی جدید در کشورشان، امروز (جمعه) جهت انتخاب پارلمان جدید به پای صندوق‌های رای رفتند.
انتخابات پارلمانی امروز مراکش در واقع آزمونی برای سنجش میزان محبوبیت حزب "عدالت و توسعه" این کشور است که رهبری ائتلاف دولتی حاکم را طی پنج سال اخیر بر عهده داشته است.

 مخالفان این حزب که در راس آنها حزب "اصالت و مدرنیته" قرار دارد، امیدوار هستند که این رای‌گیری امکان بازگشت آنها به قدرت و رهبری ائتلاف دولتی آتی را فراهم کند.

در جریان تبلیغات انتخاباتی رقابت میان چهار حزب بزرگ عدالت و توسعه، اصالت و مدرنیته، استقلال و اتحادیه چپ‌گرای دموکرات بسیار تنگاتنگ بود.

در همین حال در حالی که گروه "عدالت و احسان" و دو حزب دموکرات و لیبرال مراکش این انتخابات را تحریم کرده‌اند، نزدیک به ۳۰ حزب و هفت هزار کاندیدا برای کسب ۳۹۵ کرسی پارلمان مراکش با یکدیگر رقابت می‌کنند.

طبق قانون مراکش اگر حزبی بخواهد به تنهایی دولت تشکیل دهد باید اکثریت کرسی‌های پارلمان یعنی  ۱۹۸ کرسی را به دست آورد.

احزاب سیاسی مراکش باید دو لیست ملی یک لیست برای زنان و دیگری برای جوانان ارائه دهند و به گفته مدافعان این شیوه، به این ترتیب حق مشارکت زنان و جوانان در پارلمان حفظ می‌شود.

طبق آمار دولت مراکش، تعداد واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات پارلمانی نزدیک به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

در انتخابات پارلمانی قبلی مراکش که در سال ۲۰۱۱ برگزار شد، حزب عدالت و توسعه با کسب ۱۰۷ کرسی در صدر ایستاد و سپس حزب استقلال با ۶۰ کرسی در جایگاه بعدی قرار گرفت.

مبنع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید