Performancing Metrics

پروژه جاده ابریشم، ابزاری برای گفت‌وگو است | اتاق خبر
کد خبر: 376022
تاریخ انتشار: 26 مهر 1395 - 10:25
رییس موسسه ایکاس به نمایندگی از سارمان یونسکو گفت: جاده ابریشم به معنای دیالوگ است که برداشتی عمیق‌تر از صرفا تبادل کالاست.
اتاق خبر: دکتر پیلهو پارک، در همایش جاده ابریشم با اشاره به اینکه این جاده محل ظهور دیالوگ است، عنوان کرد: جاده ابریشم میراث مشترک نیاکان ماست که نسل اندر نسل با آن زیسته‌اند. 
 
وی افزود: دیالوگ یک روش ارتباطی دوطرفه است که معنای آن فقط در گرفتن چیزی و دادن چیز دیگری نیست، بلکه در درک و تحسین دیگری است.
 
رییس ایکاس با اشاره به فعالیت این تشکل در تالیف بیش از 80 جلد کتاب، برپایی کنفرانس‌های فراوان و با تاکید برنقش ایران در فعالیت‌های این موسسه، گفت: از لحاظ جغرافیایی ایران در یکی از مهمترین مناطق جاده ابریشم واقع شده‌است که با تمدن خود مرکز ظهور نظریات فلسفی، ریاضیات و علوم بوده و از طریق جاده ابریشم آن‌ها را به تمام دنیا منتشر می‌کرده‌است.
 
وی ادامه داد: در عین حال بستری برای پذیرش فرهنگ‌ها، فلسفه و ادیان مناطق دیگر بوده‌است که این کارکرد جاده ابریشم در تاریخ تمدن بشری است.
 
پارک پیرامون وجه تسمیه این جاده اظهار کرد: اروپاییان کالای ابریشم را در چین، که از لحاظ جغرافیایی بسیار دور از یونان بود، یافتند و آن را از این مسیر وارد کردند.
 
وی اضافه کرد: اگر آسیایی‌ها کالایی را می‌یافتند که بسیار دور از چین بود، مثلا شیشه و تصمیم داشتند آن را از کشورهایی مثل یونان و ایتالیا وارد چین کنند، این مسیر بطور مثال جاده شیشه نام می‌گرفت.
 
پارک تصریح کرد: با این حال جاده ابریشم بیش از سمبلی برای گفت‌وگوی تمدن‌هاست، این جاده میراث مشترک نوع بشر است.
 
در بخش دیگری از این همایش،کریستا پیکات- نماینده یونسکو- درباره این مسیر گفت: شناخت جاده ابریشم، شناخت مسیر تاریخی گفت‌وگو است.
 
پیکات گفت: یونسکو بر این باور است که اگر راه‌های اتحاد، تبادلات و گفت‌وگو ایجاد شوند، کشورهای جاده‌های ابریشم به چشم انداز روشنی از توسعه دست خواهندیافت. 
 
وی افزود: این تبادلات صلح‌طلبانه بین غرب و شرق، تاثیر عمقی بر غنای فرهنگی کشورهای جاده‌های ابریشم داشته‌است. همچنین دربردارنده درس‌های ارزشمندی برای جامعه امروزی و ظرفیت‌های بالقوه گفتگوهای بین‌المللی و میان فرهنگی است.
 
نماینده یونسکو با اشاره به فعالیت‌های متنوع این سازمان گفت: مطالعات میدانی، اردوها، سمپوزیوم‌ها و تالیفات برای تقویت این ارتباطات فرهنگی پویا که هویت و میراث کشورهای جاده ابریشم را شکل داده‌، الزامی است.
 
وی اضافه کرد: این حرکت پیوسته مردم و کالاها در طول این راه منجر به انتقال و تبادل بی‌نظیر دانش، ایده‌ها، باورها، رسومات و سنت‌ها شده است.
 
 نماینده یونسکو با اشاره به اهداف یونسکو، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که با تقویت سازمان‌های بین‌المللی در بخش‌های آموزشی، فرهنگی علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، ارتباطات و اطلاعات صلح را اذهان مردان و زنان جهان قرار دهیم.
 
وی ادامه داد: پس عجیب نیست که یونسکو کارها و تحقیقات بسیاری در جاده‌های ابریشم را آغاز و حمایت کرده‌است. این مسیر شبکه گسترده‌ای از سرزمین‌ها و دریاها و مسیرهای ارتباطی است که سرزمین‌های مختلفی را به هم مرتبط می‌کند.
 
پیکات از انجام تحقیقات زیاد برای شناسایی و بررسی مسیرها و کوریدورهای جاده ابریشم خبر داد و درباره هدف این فعالیت‌ها گفت: میراث فرهنگی و طبیعی این جاده‌ها به این اشاره دارند که سرمایه‌گذاری عمده باید در این راستا حرکت کنند که این میراث برای برخورداری نسل‌های آتی حفظ شود. 
 
وی ادامه داد: در این بخش یونسکو از حفظ این میراث در طول 55 کوریدور شناسایی شده درطول این مسیر حمایت می‌کند.
 
پیکات افزود: بحث پیرامون میراث جاده ابریشم در بین 14 کشور که در این امر سهیم هستند، باعث افزایش تحقیقات، گفت‌وگوها و همکاری‌ها بین آن‌ها شده‌است. همچنین باعث آغاز پروژه‌های جدیدی شده‌است.
 
وی از فعالیت‌های یونسکو در راستای ادامه ارسال متخصصین به کشورهای عضو برای حفظ میراث منطقه جاده ابریشم صحبت کرد و خبر داد: درگاه آنلاین جاده‌های ابریشم ایجاد شده‌است. 
 
پیکات افزود: بسیاری از نمایندگان ایکاس به عضویت این بانک اطلاعاتی درآمده‌اند.
 
وی تصریح کرد: این درگاه آنلاین بین‌المللی می‌تواند حرکت‌های جدیدی را آغاز کند که از جمله آن‌ها می‌توان مسابقات عکس و فیلم برای جوانان جاده ابریشم را نام برد.
 
 نماینده یونسکو افزود: این مسابقات می‌توانند اطلاعات جوانان را از میراث غنی خود در جاده‌های ابریشم بالا ببرد. 
منبع:ایسنا
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید