Performancing Metrics

ماجرای جسد مرد مجهول الهویه‌ای در یک خانه قدیمی+تصاویر | اتاق خبر
کد خبر: 376232
تاریخ انتشار: 27 مهر 1395 - 13:29
رضا شاهبداغی معتقد است در شرایط فعلی ادعای انجام کار نو در تئاتر، امری بسیار بزرگ و تا حدی نشدنی است.

به گزارش اتاق خبر، مرکز مطالعات اجرایی قشقایی این روزها میزبان نمایش "بریدگی" نوشته و کار رضا شاهبداغی است. رضا شاهبداغی با ارائه توضیحاتی در مورد این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر به بخشی از تاریخ ایران در دهه 50 می‌پردازد.

او با ارائه خطی از داستان این نمایش عنوان کرد: جسد مرد مجهول الهویه‌ای را برای خانواده‌ای می‌آورند. در این خانه تنها چند زن هستند و با ورود جسد آن مرد، این زنان بخشی از زندگی خودشان را روایت می‌کنند.

شاهبداغی اظهار کرد: این متن، نمایشنامه عرفی نیست و زبان در آن تاثیر بسیار مهمی دارد و بخش اعظمی از میزانسن، حرکت، کارگردانی و بازیگری بر دوش زبان است. نمایشنامه‌ای نیست که زبان ادبی داشته باشد بلکه زبان آن صحنه‌ای و تئاتری است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه این نمایش هم در سبک اجرایی کارهای پیشین اوست خاطرنشان کرد: همیشه سبک کاری مشخصی داشتم و آن را دنبال می‌کنم. در واقع زبان در آثاری که می‌نویسم و اجرا می‌کنم عنصر بسیار مهمی است و میزانسن را درون خود پنهان دارد، فرایند تمرین من، فرایند کشف میزانسن از درون این زبان است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا این متود اجرایی، ارتباط را برای مخاطبان دشوار نمی‌کند بیان کرد: بله، این اتفاق رخ می‌دهد. معتقدم در برابر ابتذالی که اکنون وجود دارد باید ایستاد و به هیچ عنوان به سطح سلیقه پایین باج نداد؛ در امر ساده و همه فهم ابتذال نهفته است؛ امر پیچیده‌ای که به وضعیت پیچیده‌ای اشاره می‌کند باید سطح سلیقه تماشاگر را بالا ببرد و آنها را آگاه کند.

شاهبداغی در مورد اینکه چرا با وجود آنکه نمایش تولید کمپانی تئاتر باران است اما در سالن قشقایی تئاتر شهر به صحنه می‌رود، توضیح داد: این نمایش را سال 89 در تالار مولوی به اجرای عموم بردم . قصد اجرای پروژه‌ای را در مرکز مطالعات قشقایی همراه با سایر دوستان داشتیم و تصمیم به اجرای ایده‌هایی گرفتیم که پیش از این بسط و گسترش پیدا نکرده بود، بنابراین به سراغ آنها رفتیم. همانطور که می‌دانید در شرایط فعلی اجرا و تولید تئاتر کار بسیار سختی است؛ به دلیل اینکه تئاتر خصلت کالایی یافته و مرام اهالی آن تغییر کرده است. بسیار کار مشکلی است که بخواهید گروهی را جمع و نمایشنامه عجیب غریبی را اجرا کنید.

او ادامه داد: آقای علیرضا نادری، خانم ستاره اسکندری را به من معرفی کردند، او به ما در انتخاب بازیگر کمک کرد و حمایت‌های معنوی دیگری هم داشت. به نوعی کمپانی تئاتر باران مجری طرح ما هستند تا کارمان را در سالن قشقایی اجرا کنیم و بعد از آن اگر مشکل خاصی ایجاد نشود ادامه اجراهای‌مان را در تئاتر باران خواهیم داشت.

شاهبداغی در پایان سخنان‌اش گفت: روشی که در نمایشنامه‌نویسی و تئاتر پی گرفتم امری نو است؛ در شرایط فعلی ادعای امر نو کردن بسیار بزرگ و تا حدی نشدنی است زیرا در شرایط سرمایه‌داری امروز تئاتر، امر نو از بین رفته است. فکر می‌کنم اجرای چنین کارهایی، مقاومتی است در برابر جریان غالب که باید در مقابل آن ایستاد.

نمایش "بریدگی" نوشته و کار رضا شاهبداغی از 25 مهر تا 11 آبان ساعت 18 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. رامونا شاه، پریسا صبورنژاد، ژیلا آل رشاد، نیوشا رحمانیان بازیگران این نمایش‌اند

هنر آنلاین

نظرات
ADS
ADS
پربازدید