Performancing Metrics

نفوذها همکاران رسیدگی‌کننده به پرونده‌های قاچاق را تحت فشار قرار می‌دهند | اتاق خبر
کد خبر: 376831
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 07:51
رییس سازمان تعزیرات حکومتی:
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در بخشی از سخنان خود در همایش سراسری مدیران این سازمان ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس این سازمان، گفت: تفاوت میان جرم و تخلف یکی از علل اصلی ایجاد سازمان تعزیرات حکومتی است.

اتاق خبر: دکتر علیرضا جمشیدی تفکیک جرم از تخلف را ضروری برشمرد و اظهار کرد: تخلف برخلاف جرم، عبور از مقررات و سهل انگاری در نظامات دولتی است، نظاماتی که دولت برای تمشیت امور وضع می کند که این نظامات بر اساس شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و ... تغییر می کند؛ به عنوان مثال زمانی بر اساس مصوبه دولت نباید از چراغ قرمز عبور کرد و در این شرایط کسی که از چراغ قرمز عبور کند مرتکب تخلف شده است.

جمشیدی با اشاره به اینکه مجازات های تخلف باید جامع و موثر باشد، تصریح کرد: ماهیت و شکل مجازات ها باید تغییر کند زیرا قرن آینده قرن مجازات های الکترونیکی است؛ چراکه امروزه حبس فیزیکی یک متخلف مجازات بازدارنده ای در زمینه تخلف محسوب نمی شود بلکه متخلف باید در امور روزمره و حیطه تخلف خود محدود شود به عنوان مثال یک تاجر متخلف زمانی که در خرید و فروش محدود شود، حبس شده و این مجازات بهتری برای تخلف او می باشد تا اینکه او را به صورت فیزیکی حبس کنیم که منشاء فسادهای گوناگون هم هست.

وی با بیان این مطلب که علاوه بر بعد مجازات ها و جرم انگاری در شیوه رسیدگی میان جرم و تخلف تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: در سازمان تعزیرات حکومتی گشت مشترک و حضور رئیس شعبه در محل تخلف بسیار موثر و اثرگذار است و اثبات این مساله سبب شد برای اقتدار قانونی بخشیدن شیوه موثر رسیدگی، دادگاه های سیار را در لایحه کیفری سازمان تعریف کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه پیشگیری امری نوپا اما ارزشمند است، گفت: یکی از راه های برون رفت از مشکلاتی که نظام قضایی دارد تکیه کردن بر مساله پیشگیری است و بر همین اساس معاونت پیشگیری ایجاد شد اما این معاونت به تعامل همه بخش ها نیاز دارد تا بتواند ماموریت محوله را به درستی به انجام برساند.

جمشیدی در ادامه همایش سراسری مدیران ستادی و اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به تحولات یک سال و نیم اخیر این سازمان گفت: در پرتو حمایت های وزیر دادگستری و اعضای هیات دولت و تصویب آئین نامه هایی که در کمیسیون لوایح دولت، تعزیرات حکومتی توانست با بنیه و توان بیشتری بحث مبارزه با فساد مخصوصا قاچاق را به طور جدی تر دنبال کند و نهضت و قاطعیت جدیدی در برخورد با تخلفاتی مثل قاچاق در سازمان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: اگرچه برخی نفوذها همکاران رسیدگی کننده به پرونده های قاچاق را تحت فشار قرار می دهند اما انتظار ما این است که آرای قدرتمند بدون واهمه صادر شود.

سیستم های نوین فن آوری اطلاعات ابزاری قوی برای احقاق حقوق مردم

وی در ادامه راه اندازی سیستم cms سازمان تعزیرات حکومتی را ابزاری موثر در جهت احقاق حقوق مردم عنوان کرد و گفت: احقاق حق، سرعت و اجرای عدالت بحث های جدی مرتبط با حقوق مردم است که روسای شعب باید به آن توجه ویژه داشته باشند و باید از سیستم های نوین برای رسیدن به این موارد استفاده کنیم.

جمشیدی افزود: موضوع یکپارچه سازی سیستم های آماری در پرونده های سازمان تعزیرات هم مساله قابل توجهی است که تاثیر مثبتی بر بهبود فرآیند کار دارد و امکان یکپارچه سازی این سیستم ها وجود دارد و حتی رایزنی های لازم با سایر دستگاه ها برای تحقق این مهم صورت گرفته است.

عفو، تقسیط و بخشودگی با اقدامات سلیقه ای دیگر صورت نمی پذیرد

جمشیدی در مورد اقدامات معاونت حقوقی و نظارت سازمان اظهار کرد: دستورالعمل های متعددی در جهت عفو، بخشودگی و تخفیف مجازات صادر شده و تا حد زیادی از انجام اقدامات سلیقه ای در این زمینه فاصله گرفته ایم و کمیته ای به صورت تخصصی پیگیری و انجام این موارد را برعهده دارد.

وی پیشگیری را ایده جدید در دنیای امروز و به خصوص در بخش های قضایی عنوان کرد.

جمشیدی افزود: در نظام قضایی ما هم بحث های جدیدی در این رابطه در سازمان تعزیرات شکل گرفت که این روندی وقت گیر، سخت و پرهزینه است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی انجام بازرسی از ادارات کل استانی را بر پیشرفت و تعالی سازمان موثر برشمرد و گفت: گزارش بازرسی ها در حال آماده سازی است و قطعا نتایج بازرسی ها که با هدف شفاف سازی اقدامات و سنجش میزان رضایتمندی مردم صورت گرفته، تاثیر بسزایی در تعالی سازمان دارد.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید