Performancing Metrics

پژو ۲۰۰۸ ; رقیب اروپایی محصولات چینی | اتاق خبر
کد خبر: 376908
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 10:33
اگر قصد خرید سانگ‌یانگ تیوولی یا رنو داستر یا حتی رنو کپچر را دارید، یک لحظه صبر کنید! پژو ۲۰۰۸ در راه بازار ایران است.

به گزارش اتاق خبر ،پژو ۲۰۰۸ شروع کننده بازی جدید پژو در کلاس شاسی‌بلندهاست. تاقبل از آمدن پژو ۲۰۰۸ ، شیر فرانسوی در دنیای شاسی‌بلندها یال و کوپالی نداشت ولی بعد از آمدن ۲۰۰۸ داستان تغییر کرد؛ غرش بلند شیر فرانسوی که با آمدن ۲۰۰۸ آن‌ را شنیدیم تنها یک دلیل داشت؛ بازگشت باشکوه پژو به دنیای شاسی‌بلندها.

۵dmew41dfl8alpn3mt

محصول ۲۰۱۳ است

در خانواده چهار رقمی‌های پژو، ۲۰۰۸ پائین‌ترین جایگاه را دارد. یک مرحله بالاتر از آن، مدل ۳۰۰۸ و یک پله بالاتر نیز مدل ۵۰۰۸ ایستاده است (البته پژو یک مدل ۴۰۰۸ هم دارد که نسخه ارتقایافته‌ای از ۳۰۰۸ و مختص بازار چین است). اما تا قبل از سال ۲۰۱۳ دو محصول ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ جایگاه ویژه‌ای در بازار SUVها نداشتند چراکه ۵۰۰۸ ون فول‌سایز ۵ درب بود و ۳۰۰۸ هم به دلیل طراحی خاصش، که میان ون و استیشن قرار می‌گرفت، هویت نامشخصی داشت و به زور او را در کلاس شاسی‌بلندهای جمع و جور راه دادند!

اما در ۲۰۱۲ پژو تغییر رویه داد و با معرفی مدل مفهومی ۲۰۰۸Concept ، که در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد، جانی دوباره به محصولاتش بخشید. ۶ ماه بعد از نمایشگاه پکن سرانجام نسخه تولید نهایی ۲۰۰۸ در نمایشگاه ژنو معرفی شد؛ پژو برای نخستین‌بار محصولی مدرن ساخت که از همه لحاظ، شاسی‌بلندی واقعی بود.
۲۰۰۸ به لطف چهره جدیدش، که از هاچ‌بک پژو ۲۰۸ آن را قرض گرفته است ، سرمشق شاسی‌بلندهای دیگر پژو و حتی منجر به تغییر نسل ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ شد؛ نسل‌هایی که با ظاهری دگرگون شده همین ماه گذشته میلادی برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شدند.

پژو ۲۰۰۸ یک فیس‌لیفت هم دارد که ابتدای ۲۰۱۶ ، به‌عنوان مدل ۲۰۱۷ و با نام New 2008 معرفی شد. مهم‌ترین ویژگی ظاهری این فیس‌لیفت، تغییر جلوپنجره و به‌روزرسانی چراغ‌هایش است. در این فیس‌لیفت همچنین به دو تیپ سابق Active و Allure این خودرو، تیپ سومی با نام GT Line نیز افزوده شده که گران‌تر و اسپرت‌تر از بقیه است.

qkahwe63220lhk02buf

موفق‌ترین شاسی‌بلند پژوست

از سال ۲۰۱۳ تابه امروز، پژو ۲۰۰۸ بیش از ۱۱ جایزه اروپایی را به نام خود ثبت کرده است. در اوت ۲۰۱۶ درحالیکه مجموع تولید جهانی ۲۰۰۸ از مرز ۶۳۲ هزار دستگاه می‌گذشت، پژو تولید ۵۰۰ هزارمین دستگاه آن را در کارخانه Montévrain در شمال فرانسه جشن گرفت. پژو ۲۰۰۸ هم‌اکنون القاب زیر را در اختیار دارد:
  1. دومین محصول پرفروش پژو در بازار جهانی (بعد از ۲۰۸)
  2. پرفروش‌ترین شاسی‌بلند پژو در بازار جهانی
  3. پنجمین خودروی پرفروش بازار فرانسه
 

پلتفرم ارتقایافته ۲۰۶ را دارد

پژو ۲۰۰۸ با پلتفرم جهانی PF1 پژوسیتروئن ساخته شده است؛ همان پلتفرمی که زمانی روی پژو ۲۰۶ استفاده شد و سپس روی ۲۰۷ قرار گرفت و امروزه نیز در دل ۲۰۸ است. استفاده از این پلتفرم، راه‌حلی زیرکانه برای کاهش هزینه‌های تولید پژوسیتروئن به‌خصوص در بازار ایران است چراکه علاوه بر ۲۰۸ چند فرانسوی دیگری که در راه ایران هستند مانند پژو ۲۰۸ هاچ‌بک ، پژو ۳۰۱ سدان، سیتروئن C4L سدان و سیتروئن C3 XR شاسی‌بلند، همگی با همین پلتفرم PF1 ساخته شده‌اند.
  پژو ۲۰۰۸ جک S5 چری تیگو۵ رنو داستر رنو کپچر
  stz1by3cl5tj4dxnnw.jpg 7n43nbwuainzuf2z0ovu.jpeg ycuw1dvxzzi3d87qx8.jpg dydgseq3sy1jd8vixc7o.jpg ljwbc4m9d82fm4tmr8.jpg
طول ۴٫۱۵m ۴٫۴۳m ۴٫۵۰m ۴٫۳۱m ۴٫۱۲m
عرض ۱٫۷۳m ۱٫۸۴m ۱٫۸۴m ۲٫۰۰m ۱٫۷۷m
ارتفاع ۱٫۵۵m ۱٫۶۶ ۱٫۷۴m ۱٫۶۳m ۱٫۵۶m
محوری ۲٫۵۳m ۲٫۶۴ ۲٫۶۱m ۲٫۶۷m ۲٫۶۰m
وزن ۱,۰۵۳kg(دستی)

 

۱,۱۱۰kg (اتومات)

۱,۵۰۵kg (دستی)

 

۱,۵۴۵kg (اتومات)

۱,۴۹۵kg (دستی)

 

۱,۵۳۷kg (اتومات)

۱,۲۰۵kg (دیف جلو)

 

۱۳۵۹kg (دو دیف)

۱,۱۸۰kg
صندوق ۴۱۰L ۵۰۵L ۳۷۰L ۴۸۰L ۳۷۷L
باک ۵۰L ۵۵L ۵۵L ۵۰L ۴۵L

 

همان انجین ۲۰۶ را دارد یا نه؟

وقتی ۲۰۰۸ برای اولین‌بار در اسفندماه ۹۴ و در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، همه به انجین ۱٫۶ لیتری آن توجه کردند. حدس‌های اولیه این بود که انجین ۲۰۰۸ همان انجین ۱٫۶ لیتری TU5 است ولی اواسط مهرماه ۹۵ و در حاشیه کنفرانس مشترک مدیرعامل پژوسیتروئن (⁣کارلوس تاوارس) با مدیرعامل ایران خودرو (یکه زارع) مشخص شد که ۲۰۰۸ نه با انجین TU5 بلکه با انجین EP6 ، که با هاچ‌بک ۲۰۸ نیز مشترک است، به ایران می‌آید.
  پژو ۲۰۰۸ جک S5 چری تیگو۵ رنو داستر رنو کپچر
  stz1by3cl5tj4dxnnw.jpg 7n43nbwuainzuf2z0ovu.jpeg ycuw1dvxzzi3d87qx8.jpg dydgseq3sy1jd8vixc7o.jpg ljwbc4m9d82fm4tmr8.jpg
حجم انجین ۱٫۶L-VTi ۲٫۰L-Turbo ۲٫۰L-DVVT ۲٫۰L ۱٫۴L-Turbo
قدرت ۱۱۸hp ۱۷۴hp ۱۳۹hp ۱۳۵hp ۱۲۰hp
گشتاور ۱۶۰nm ۲۳۵nm ۱۸۲nm ۱۹۵nm ۱۹۰nm
گیربکس ۵ دستی

 

۴ اتومات

۶ دستی

 

۶ دوکلاچه اتومات

۵ دستی

 

CVT

۶ دستی

 

۴ اتومات

۶ دوکلاچه اتومات
شتاب ۱۱٫۲sec

 

(اتومات)

۱۲٫۸sec ۱۳٫۰sec ۱۰٫۲-۱۰۷sec ۱۰٫۹sec
سرعت ۱۹۰km/h ۱۸۰km/h ۱۶۵-۱۷۵km/h ۱۷۰-۱۷۶km/h ۱۹۲km/h
مصرف ۵٫۹L (دستی)

 

۶٫۵L (اتومات)

۷٫۷L (دستی) ۸٫۵ (دستی)

 

۹٫۰ (اتومات)

۸٫۲ (دیف جلو)

 

۹٫۰ (دو دیف)

۵٫۹L

اما اگر هنوز هم قطعی‌بودن انجین ۱٫۶ لیتری ۲۰۰۸ شک دارید باید بدانید که پژو برای این خودرو ۴ انجین ۴ سیلندر دیزلی و ۴ انجین بنزینی ۳ سیلندر دیگر هم دارد. با صرف‌نظر از دیزلی‌ها، مشخصات انجین‌های بنزینی آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که حرف T به معنای توربو وe به معنای داشتن سیستم استارت‌استاپ است.

  ۱٫۲L e-VTi ۱٫۲L VTi ۱٫۲L e-THP ۱٫۲L e-THP2
قدرت ۸۲hp ۸۲hp ۱۰۸hp ۱۲۸hp
گشتاور ۱۱۸nm ۱۱۸nm ۲۰۵nm ۲۳۰nm
گیربکس ۵ اتومات ۵ دستی ۵ دستی ۶ دستی

 

پژو ۲۰۰۸ ؛ اولین محصول ایکاپ

این شاسی‌بلند فرانسوی نخستین محصولی است که در ایکاپ، کارخانه مشترک ایران خودرو با پژو، تولید می‌شود. اواخر زمستان امسال، پژو ۲۰۰۸ روی خط تولید ایکاپ می‌رود و احتمالا در تابستان ۹۶ نیز تحویل مشتریان ایرانی‌اش می‌شود. بعد از پژو ۲۰۰۸ ، از ابتدای سال ۹۶ نیز تولید پژو ۳۰۱ سدان و سپس پژو ۲۰۸ هاچ‌بک در ایکاپ آغاز می‌شود. اما دو محصول دیگر پژو برای ایران، یعنی ۳۰۸ هاچ‌بک و ۵۰۸ سدان، نیز قرار است به صورت CBU وارد کشور شوند و فرانسوی‌ها فعلا برنامه‌ای برای تولید آن‌ها در ایران ندارند.
ایکاپ در سه سال نخست فعالیتش، از ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و ۳۰۱ مجموعا ۱۵۰۰۰ دستگاه تولید خواهد کرد که بخشی از آن برای بازارهای صادراتی است. با شروع تولید ۲۰۰۸ در ایکاپ، ایران بعد از فرانسه، چین و برزیل، چهارمین سایت تولیدی این خودرو در بازار جهانی می‌شود.

چه قیمتی دارد؟

قیمت قطعی پژو ۲۰۰۸ حدود ۲ ماه پیش رسما از طرف ایران خودرو اعلام شد؛ این فرانسوی بسته به سطح آپشن‌ها و همچنین داشتن یا نداشتن گیربکس اتومات، قیمتش مابین ۷۵ تا ۹۵ میلیون تومان متغیر است. این قیمت رقابتی باعث شده است تا ۲۰۰۸ اصلی‌ترین رقیبش در بازار اروپا، یعنی رنو کپچر، را به راحتی در ایران شکست دهد.

بعد از کپچر دومین رقیب ۲۰۰۸، تیوولی است ولی این کره‌ای توان رقابت با او را ندارد آن هم به دو دلیل؛ اول اینکه گران‌ترین تیپ ۲۰۰۸ تقریبا هم‌قیمت تیوولی الیت است و دوم اینکه به دلیل داخلی‌سازی ۲۰۰۸ اکثر مشتریان به سراغ ایکاپ می‌روند چراکه تاچندین سال، تعمیر و همچنین تامین‌ قطعات آن توسط شبکه ایران خودرو صورت می‌گیرد.

بنابراین اگر قیمت ایران‌خودرویی‌ها درست باشد، موفقیت پژو ۲۰۰۸ برای غلبه بر کپچر و تیوولی تقریبا تضمین‌شده است ولی این شیر تازه‌نفس چندین رقیب دیگر هم دارد که به چشم نمی‌آیند مثل چری تیگو۵ و جک S5. البته یک چینی دیگر هم باید با ۲۰۰۸ رقابت کند؛ ارزان‌ترین تیپ ۲۰۰۸ در بازه قیمتی ۷۰ میلیونی‌هاست؛ بازه‌ای که ام‌وی‌ام X33S در آن فرمانروایی می‌کند ولی آیا این چینی رقیب آن فرانسوی است؟ قطعا نه!

  پژو ۲۰۰۸ ام‌وی‌ام X33S نیوفیس جک S5 چری تیگو۵ رنو داستر رنو کپچر
  stz1by3cl5tj4dxnnw.jpg g7r8fqk23vz2mie031sg.jpeg 7n43nbwuainzuf2z0ovu.jpeg ycuw1dvxzzi3d87qx8.jpg dydgseq3sy1jd8vixc7o.jpg ljwbc4m9d82fm4tmr8.jpg
قیمت تقریبی

 

(میلیون تومان)

۷۵-۹۵ ۷۴٫۸-۷۶٫۸ ۸۲-۹۴ ۹۲٫۲-۹۹٫۳ ۱۰۸-۱۱۹ ۱۰۵

همچنین باید رنو داستر (نسل فعلی) را هم از لیست رقبای آتی پژو ۲۰۰۸ خط زد چون فقط کابین ۲۰۰۸ به همه داستر می‌ارزد! ولی از طرف دیگر فراموش نکنیم که نسل دوم داستر، در سال ۲۰۱۷ در خود ایران و در سایت بن‌رو کاشان تولید می‌شود که در اینصورت به حریف اصلی پژو ۲۰۰۸ در ایران خواهد بود؛ داستری که توانسته پرفروش‌ترین خودروی رنو در اروپا باشد قاعدتا می‌داند که با نسل جدیدش چگونه از پس پژو ۲۰۰۸ در ایران برآید.

اما رقیب دیگری که در انتظار ۲۰۰۸ نشسته، سیتروئن C3 XR است که در نمایشگاه مشهد رونمایی شد. این سیتروئن نیز همچون ۲۰۰۸ از انجین ۱٫۶ لیتری بهره می‌برد که در مدل معمولی حدود ۱۱۵ اسب‌بخار و در مدل توربو حدود ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت دارد. از آنجایی که داستر جدید را پارس خودرو و پژو ۲۰۰۸ را هم ایران خودرو تولید می‌کند، منطقی است که سایپایی‌ها وسوسه تولید C3 XR را داشته باشند. در آینده در مورد سطح امکانات پژو ۲۰۰۸ در ایران بیشتر صحبت می‌کنیم؛ پس همچنان منتظر باشید!

منبع:ایران جیب

نظرات
ADS
ADS
پربازدید