Performancing Metrics

چشم انداز وضعیت بازار سنگ آهن و فولاد در سال 2017 | اتاق خبر
کد خبر: 377050
تاریخ انتشار: 1 آبان 1395 - 11:30
بابک رحیمیان

وضعیت اقتصادی صنعت فولاد کماکان چالش برانگیز بوده و بازار جهانی فولاد از کمبود سرمایه گذاری و ضعف در بخش تولید رنج می برد. در حالی که پیش بینی ها در سال 2016 تقاضای انقباضی در چین را نشان می داد، رشد آهسته اما پایدار در دیگر ناحیه های کلیدی مانند آمریکای شمالی و اروپا مورد انتظار است.

پیش بینی بازار سنگ آهن و فولاد تحت ریسک های متعددی صورت می گیرد: بازار مسکن در چین و بدهی های شرکت های درگیر در این بازار، ناپایدار بودن بازارهای مالی، جریان های مالی متغیر در بسیاری از اقتصاد های در حال ظهورو تنشی های ژئو پلیتیک در بسیاری از نقاط جهان که اقتصاد جهانی را بیش از پیش تحت تاثیر منفی خود قرار می دهند.

با این حال نکته مثبت قابل مشاهده، ظهور ناحیه های اقتصادی جدید در جنوب و جنوب شرق آسیا با رشد پایدار است که در کنار آمریکای شمالی و اروپا بازیابی بازار فولاد و سنگ آهن در سال 2017 را پشتیبانی خواهد کرد. به گفته رئیس انجمن جهانی فولاد، نارندران، تقاضای فولاد خارج از چین تا پایان 2016 8/1 درصد افزایش پیدا کرده و در سال 2017 نیز رشد 3 درصدی تقاضا را شاهد خواهیم بود. باید این موضوع را در نظر داشت که در مقابل افزایش های ذکر شده، در چین این موضوع برعکس پیش بینی می شود. به علت رکود شدید در بخش ساخت و ساز در چین، تولید فولاد دچار کاهش شده. بر این اساس پیش بینی ها حاکی از کاهش 4 درصدی تقاضای چین تا پایان سال 2016 و کاهش 3 درصدی در سال 2017 می باشد. در سال جاری میلادی، تقویت مقطعی تقاضای فولاد در چین به علت افزایش ساخت و ساز فصلی و همچنین تعطیلی برخی کارخانه های تولید مواد خام در سال گذشته، باعث تعدیل عرضه مازاد مواد خام در زنجیره تامین فولاد گردیده است. اما بر اساس افزایش تقاضا در اروپا و امریکای شمالی، پیش بینی های منابع و مراجع حوزه سنگ آهن و فولاد همچون WORLD STEEL ASSOCIATION در مورد قیمت این ماده خام تا پایان سال 2016 و در سال 2017 خوشبینانه تر شده و اکثر پیش بینی ها در مورد قیمت سنگ آهن بهبود پیدا کرده است.

انجمن جهانی فولاد در ماه آوریل 2016 پیش بینی رشد 4/0 درصدی تقاضای جهانی در سال 2017 از 1488 به 1494 میلیون تن درسال را اعلام نمود. با این حال با توجه به آنکه تامین مواد خام با شیب تندتری در حال افزایش است، این موضوع می تواند منجر به کاهش قیمت سنگ آهن در سال 2017 گردد. با این وجود چنانچه پیش بینی ها در مورد افزایش تقاضای جهانی در سال آینده میلادی به حقیقت بپیوندد، در مجموع می توان انتظار داشت قیمت این ماده معدنی در سال 2017 نسبت به سال 2016 افزایش یا کاهش چشم گیری نداشته باشد.

فعال بخش معدن

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید